• Bombi

Svart på bröllop

Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?

• Svar på tråden Svart på bröllop
  • Foleflickan

Tror aldrig det är acceptabelt, möjligtvis om man har sorg.
    En färgglad scarf tror jag inte hjälper, är nog bättre med klänning i annan färg.

• Idesprutan

Beror på relationen till brudparet.

Min svägerskas mamma hade en svart byxkjol till en kornblå paljetttop till hennes och min bror bröllop. Mamma kunde inte sluta prata om att hon hade svart på sig. Däremot hade en del vänner svart på sig och det var ok, tydligen.

Beror på när bröllopet är också. Vår, sommar och höst är väl kanske lite trist med svart, vinter ok. tycker jag.

• Pans

Svår fråga. Vad är det för klädsel som de angivit i inbjudan? Det känns som om svart inte vore ok om klädseln vore kavaj, kostym, smoking eller frack. Om klädseln däremot är helt valfri så skulle nog svart vara mer ok. Fast jag skulle nog ändå välja vilken annan färg som helst förutom svart eftersom det hör mer till begravning.

Undrar om inte tom vitt vore bättre. Trots att man inte ska ha vitt på bröllop.

• LisaML

Magdalena Ribbing skriver såhär:
    Svar: Om du har läst mina svar så har du sett att det är den HELT svarta klädseln som kvinnor ska undvika på bröllop - därför att HELT svart är den formella sorgklädselns färg och bröllopet som glädjefest ska bryta sorgen. Det är ju ingen som kan tro att du är sorgklädd i en svart kjol och en överdel i tydlig färg, inte grått eller vitt eller beige. Alltså går det mycket bra med en sådan kombination, gärna med en schal eller jacka i färg också, inte svart.

• Bombi

Finns ingen klädsel angiven på inbjudan och jag står inte nära brudperet. De är bekanta till min kille. Det kommer vara 250 gäster på bröllopet. Jag har en jättefin svart klänning som jag så gärna skulle vilja ha på mig, men jag känner mig lite osäker på om det är ok. Hmm får höra efter lite mer

• LisaML

Kan ju ta med frågan också...:
    Fråga: Jag har surfat runt bland dina svar, och sett att det vid högtidsdräkt på bröllop är okej med tvådelat, men inte med helsvart. Är det rätt för en tjej att ha klädsel i två delar, lång svart kjol och överdel i färg, på bröllop med klädsel högtidsdräkt?

• shalimar

Svart klänning är ju helt OK så länge du kombinerar den med något i en tydlig accentfärg. Guld, rosa, turkos, rött eller en kombination av två färger? Ingen som har sorg går ju runt med helsvart och en knallrosa scarf! Matcha med festskor i samma färg och kanske handväska, så är du helt korrekt.

• ika (fd höst05)

Om det inte står klädangivelse så betyder det ju vanligen högtidsdräckt. På ett sånt jättebröllop känns det helt rimligt.
    Jag tycker svart-regeln känns omodern - ingen höjer på ögonbrynen om klarlarna har svarta kostymer, ju! Om man har en urringad läcker festklänning, kanske barärmad, med snygga skor och smycken till KAN väl ingen säga att man ser sorgklädd ut? Nån surtant kanske mumlar lite men låt dem göra det då! Fram för glammiga svarta partyoutfits på dem som önskar det!

• ika (fd höst05)

NEJ vilket stavfel! Jag som är en sån stavningsfascist - DRÄKT menar jag såklart, ibland går det snabbt...

Svar på tråden Svart på bröllop