• Bombi

Svart på bröllop

Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?

• Svar på tråden Svart på bröllop
  • polkapinne
    förlovadflicka skrev 2011-03-11 19:43:36 följande:
    Fattar inte älskarinna-biten, finns det någon sådan traditionell symbolik i rött? :) 
    Vissa påstår att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon haft ihop det med brudgummen, men detta är bara en myt:)
  • förlovadflicka
    polkapinne skrev 2011-03-11 20:18:42 följande:
    Vissa påstår att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon haft ihop det med brudgummen, men detta är bara en myt:)
    Haha ok, då ska jag säga åt min lillasyster att inte ha den röda klänningen hon tänkt ha på sig! Skojar :P 
  • Smuppra

Var på bröllop förra året och hittade en riktigt vacker svart klänning att ha på denna. Då ringde jag upp brudparet och frågade om jag kunde ha svart. Självklart, svarade de. Så jag hade svart klänning och en ljusrosa sjal

När folk frågar mig om mitt bröllop svarar jag "inte helsvart, inte helvit". De kan komma i schackrutigt om de så önskar, eller svart med blå små blommor på, eller vit med röda prickar. Om någon har helsvart hoppas jag att de har annan färg på en sjal tex åtminstone.

Min blivande svägerska sa blank nej till svart på bröllop generellt så tycker inte jag behöver fråga dem. Det blir annat än svart på det bröllopet.

Så mitt råd är framför allt, kolla med brudparet. Alla tycker och tänker olika kring detta. Och om du får annat svar än blankt nej till svart så är det ju trevligt med annan accentfärg

• Lev idag

Jag ska ha svart brudklänning. Så på vårt bröllop får man komma i vilken färg man vill! :D

• Fröken Söt

Jag tycker att det är onödigt att ha svart på bröllop, när det finns så många andra färger att välja på. Måste man promt ha en svart klänning, se då till att ha väska, skor och kofta/kavaj i en annan färg.

• TheD
    polkapinne skrev 2011-03-11 20:18:42 följande:
    det jag har hört, så är det mer om brudtärnan har en röd klänning. löjligt!
  • SposaRoma
    Sebastiána skrev 2011-03-11 15:03:25 följande:
     Jag har varit på bröllop i Italen och frågade den italienska bruden för säkerhets skull, men nej svart fick man absolut inte ha Det ser väldigt dystert och tungt ut om många har svart på sig. Vi gifter oss på sommaren och då ser det extra tungt och dystert ut Det finns tusentals andra färger så man har ju en del annat att välja mellan
    Alltså..vart i Italien var du då? Jag bor i Italien och alla bröllop jag går på (och är även fotograf på över 30 bröllop per år ) så är det svart galore, särskilt höst/vinter-bröllopen. Svart svart svart svart och mer svart. I Italien är svart lika mycket religion som något annat.  
    Själv har jag skapat en mindre kontrovers genom att just be alla italienska gäster som ska komma på vårtbröllop att snälla inte ha på sig svart! Flört 
  • Ankis88
    SposaRoma skrev 2011-03-12 20:19:42 följande:
    Alltså..vart i Italien var du då? Jag bor i Italien och alla bröllop jag går på (och är även fotograf på över 30 bröllop per år ) så är det svart galore, särskilt höst/vinter-bröllopen. Svart svart svart svart och mer svart. I Italien är svart lika mycket religion som något annat.  
    Själv har jag skapat en mindre kontrovers genom att just be alla italienska gäster som ska komma på vårtbröllop att snälla inte ha på sig svart! Flört 
    Får jag fråga var du bor?
    Jag är italienska, född i Bologna och har bott där tills 3,5 år sedan, och svart på bröllop var ett stort no-no.
    Förra sommaren gifte min kusin sig och på festen fanns det en kompis till brudparet som hade en blå klänning som var vääääldigt mörk blå, nästan svart. Människor tyckte att det var konstigt. 

Apropå röd klänning: i USA är det så att det betyder att man har haft en relation med brudgummen. Jättefånigt, men det ska vara sant. Inte i Sverige däremot, enligt Magdalena Ribbing iaf.
  • Ankis88
    Ankis88 skrev 2011-03-12 20:27:46 följande:
    Får jag fråga var du bor?
    Jag är italienska, född i Bologna och har bott där tills 3,5 år sedan, och svart på bröllop var ett stort no-no.
    Förra sommaren gifte min kusin sig och på festen fanns det en kompis till brudparet som hade en blå klänning som var vääääldigt mörk blå, nästan svart. Människor tyckte att det var konstigt. 

Apropå röd klänning: i USA är det så att det betyder att man har haft en relation med brudgummen. Jättefånigt, men det ska vara sant. Inte i Sverige däremot, enligt Magdalena Ribbing iaf.
    Nu kommer jag på att min första fråga var nog lite dum med tanke på att ditt användarnamn är SposaRoma
  • Therese142

Jag har skrivit på vår bröllopshemsida att helsvart, helvitt och helrött i klädsel inte ska användas, oavsett man eller kvinna. Har dock skrivit att blommig skjorta skulle uppskattas :) Augusti bröllop, in med färg..

• SposaRoma
    Ankis88 skrev 2011-03-12 23:55:44 följande:
    Nu kommer jag på att min första fråga var nog lite dum med tanke på att ditt användarnamn är SposaRoma
    Haha, det var rätt gissat ;)
    Jag tycker också att svart är fel på bröllop, men har inte stött på den åsikten här alls. Inte ens min svägerska, som är från Torino, var emot svart, så det känns inte som en central-Italien sak. Hennes hela tema var t o m svart/silver/vitt. Jag hade t o m en gäst som sade att hon funderade att ha på sig vitt på mitt bröllop! Varpå jag satte ned min fot och bara "absolut inte".

Däremot är rött i antiken en färg som representerar fertilitet, och antikens romerska brudar klädde sig i rött och gult (guld), det är Venus färger.
    Så hur hamnade vi från Venus till att man har haft hankypanky med brudgummen? Offtopic, men jag bara undrar Flört 
  • Sebastiána
    SposaRoma skrev 2011-03-12 20:19:42 följande:
    Det var norra Italien.
  • förlovadflicka
    SposaRoma skrev 2011-03-13 17:39:08 följande:
    Haha, det var rätt gissat ;)
    Jag tycker också att svart är fel på bröllop, men har inte stött på den åsikten här alls. Inte ens min svägerska, som är från Torino, var emot svart, så det känns inte som en central-Italien sak. Hennes hela tema var t o m svart/silver/vitt. Jag hade t o m en gäst som sade att hon funderade att ha på sig vitt på mitt bröllop! Varpå jag satte ned min fot och bara "absolut inte".

Däremot är rött i antiken en färg som representerar fertilitet, och antikens romerska brudar klädde sig i rött och gult (guld), det är Venus färger.
    Så hur hamnade vi från Venus till att man har haft hankypanky med brudgummen? Offtopic, men jag bara undrar Flört 
    Tycker den kopplingen låter rätt logisk om jag ska vara ärlig :P 
  • SposaRoma
    förlovadflicka skrev 2011-03-13 22:07:31 följande:
    Tycker den kopplingen låter rätt logisk om jag ska vara ärlig :P 
    Huh. Tyckte inte jag. Då är alltså allt kvinnligt kopplat med mansslukeri? MEH!
    Tungan ute 
  • förlovadflicka
    SposaRoma skrev 2011-03-13 22:16:14 följande:
    Huh. Tyckte inte jag. Då är alltså allt kvinnligt kopplat med mansslukeri? MEH!
    Tungan ute 
    Haha nej, men Venus-fertilitet-rött=gästen ifråga... Ok, det är ju dåligt men det är iaf en förklaring, haha :P 
  • Sebastiána

Om en av de manliga gästerna har röd slips, har han haft ihop det med bruden då?

• förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-03-14 08:26:57 följande:
    Om en av de manliga gästerna har röd slips, har han haft ihop det med bruden då?
    Gäller säkert inte åt det hållet... 
Svar på tråden Svart på bröllop