• Bombi

Svart på bröllop

Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?

• Svar på tråden Svart på bröllop
  • Hilde

åhhh dessa klädregler. Nu har jag visserligen varit på fler utländska bröllop än svenska, men min akusiners bröllop, där har folk minnsann haft helsvart på sig, små vackra partyklänningar m.m ibland med färgade tillbehör och ibland inte.... inte sjutton ser det ut som begravning när man t.ex. har ett klarrött läppstift och vackra smycken och för den delen pryder ansiktet med ett äkta leende och inte tårar som på begravning. Nu har jag inte svart på ett svenskt bröllop bara för att jag förstått att andra inte tycker det är ok alltid, men jag tycker ärligt talat att de här gamla stoffila klädkoderna borde förnyas.

• Jenkizen

Jag tycker att det är okej. Min brudtärna kommer att ha en svart klänning med bruna revärer på siderna. Känns inte alls konskigt karlarna har ju svart på sig.

• anne på grönkulla

Jag tror att det är helt OK, bara du har sjal & ev andra accessoarer i en tydlig färg. MEN, risken att andra "ser" det och snackar går ju uppenbarligen inte att utesluta. Är du bara beredd att "ta" det, så tycker jag att du ska köra hårt med din svarta blåsa!

• gladhannapanna

Jag skulle nog titta till en extra gång om någon kom i svart klänning på mitt bröllop. Men det är i augusti så jag hade nog reagerat om någon hade haft svart på vilken fest som helst så dags på året. Själv hade jag nog valt någonting annat än en svart klänning på ett bröllop, är itutad gamla regler och skulle undvika alla svarta plagg...

• Västkustbrud05

Min tärna kommer ha en svart klänning men sen är hela vårt bröllop orginellt. vill ni veta läs under mexikansk bröllopsfest

• elliebubban

Vårt bröllop kommer också att vara lite speciellt. Våra temafärger är rött och svart och vi har uttryckt önskemål om att gästerna ska vara klädda i någon eller båda av dessa färger. Så på vårt bröllop kommer det att vara fullt med svartklädda människor och jag lovar att inte en enda kommer att vara ledsen! :D

• Elin1

gladhannapanna och andra: Har ni alltid jättefärgglada kläder på sommaren, eftersom ni reagerar om någon bär svart då? Tycker det är lite konstigt. Låt folk bära vad de vill. Om de bär en svart, fin klänning har de ändå klätt upp sig, dagen till ära och för er skull. Räcker inte det? Ha en rolig fest efter bröllopet och slappna av.
    /Elin

Svar på tråden Svart på bröllop