Svart på bröllop
Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?
Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?
Elin 1:
Jag svarade på TS fråga. Jag skrev bara att jag skulle titta en extra gång, inte att det är jättefel att ha svart.
Bombi:
Ta bara detta forum som exempel, du kommer att få blickar och säkerligen någon syrlig anmärkning på ditt klädval.
Står det inget alls betyder det egentligen frack, men om jag var du så skulle jag nog fråga.
Bombi, för att vara på den säkra sidan - fråga brudparet!
Själv har jag varit elegant svartklädd på några bröllop bara med positiva reaktioner,(både sommar och vinter) och även varit på bröllop där brudgummens mor haft svart. Svart är snyggt.
Jag kom och tänka på en sak..är det så främst i Sverige att tjejer inte ska ha svart på bröllop?
Jag var på bröllops i Finland tidigare i år och då hade jättemånga svarta klänningar (en hel del hade dock tex en sjal i nån annan färg).
Jag blev lite förvånad eftersom jag också hade hört att man helst inte ska ha svart på bröllop. Klädkoden var mörk kostym/frack.
inte fint svart kläning till sitt bröllop! bruden ska alltid ha på sig vit! för att vit betyder glädje och svart betyder sorg :)
Men S&D, det handlade inte om brudens kläder utan en gäst...
Jag rekomenderar en sygg, lång pashmina-sjal till den svarta klänningen, gärna i samma färg som skorna (om dom inte är svarta dvs). Jag hade på mig ett svart, tight fodral på ett bröllop för två år sedan och det var inga som snackade om det. Jag hade dock en stor och ljusgrå sjal samt en hatt i samma färg till detta, så det lättade ju upp det hela. I sverige så förknippas dock svart oftast med sorg men i USA så verkar det vanligare att man bär svart.
För vissa personer är det en jättekänslig sak med vitt eller svart som gäst på bröllop. Jag tycker att du ska fråga brudparet. Tycker de att det är OK så är det ju bara att köra.
S&D
Svart är visst fint på bröllop... även om man är brud. Vi hade faktiskt några mer eller mindre trångsynta gäster på vårt bröllop (t ex svärföräldrarna), men de ändrade faktiskt uppfattning när de såg mig. Kanske du också skulle göra om du gick på ett sådant bröllop. Tror inte att du skulle få begravningskänsla av det...
På mitt bröllop så vill jag inte att gästerna skall ha svart.
Det är så vanligt i dag att tjejer alltid har svart till vardag och fest (även jag själv). Man köper svart för att det alltid fungerar. Gud, va roliga foton det blir. Alla i svart utom bruden. Nej, på mitt bröllop får ingen ha svart.
Det enda som har betydelse är vad brudparet vill.