• SposaRoma

Svart på bröllop

Sebastiána skrev 2011-03-11 15:03:25 följande:
     Jag har varit på bröllop i Italen och frågade den italienska bruden för säkerhets skull, men nej svart fick man absolut inte ha Det ser väldigt dystert och tungt ut om många har svart på sig. Vi gifter oss på sommaren och då ser det extra tungt och dystert ut Det finns tusentals andra färger så man har ju en del annat att välja mellan
    Alltså..vart i Italien var du då? Jag bor i Italien och alla bröllop jag går på (och är även fotograf på över 30 bröllop per år ) så är det svart galore, särskilt höst/vinter-bröllopen. Svart svart svart svart och mer svart. I Italien är svart lika mycket religion som något annat.  
    Själv har jag skapat en mindre kontrovers genom att just be alla italienska gäster som ska komma på vårtbröllop att snälla inte ha på sig svart! Flört 
  • SposaRoma
    Ankis88 skrev 2011-03-12 23:55:44 följande:
    Nu kommer jag på att min första fråga var nog lite dum med tanke på att ditt användarnamn är SposaRoma
    Haha, det var rätt gissat ;)
    Jag tycker också att svart är fel på bröllop, men har inte stött på den åsikten här alls. Inte ens min svägerska, som är från Torino, var emot svart, så det känns inte som en central-Italien sak. Hennes hela tema var t o m svart/silver/vitt. Jag hade t o m en gäst som sade att hon funderade att ha på sig vitt på mitt bröllop! Varpå jag satte ned min fot och bara "absolut inte".

Däremot är rött i antiken en färg som representerar fertilitet, och antikens romerska brudar klädde sig i rött och gult (guld), det är Venus färger.
    Så hur hamnade vi från Venus till att man har haft hankypanky med brudgummen? Offtopic, men jag bara undrar Flört 
  • SposaRoma
    förlovadflicka skrev 2011-03-13 22:07:31 följande:
    Tycker den kopplingen låter rätt logisk om jag ska vara ärlig :P 
    Huh. Tyckte inte jag. Då är alltså allt kvinnligt kopplat med mansslukeri? MEH!
    Tungan ute 
Svar på tråden Svart på bröllop