• Aprilia

Graviditet o resa?

Hej alla!

Vi ska gifta oss i januari 2oo6 och planen är att åka på bröllopsresa i 1 månad efter det. Vi vill så gärna börja att försöka få barn väldigt snart(i höst), innan bröllopet. Nu till min undran, om man mot all förmodan blir gravid rätt så snabbt och alltså är gravid på bröllopsresan, finns det några hinder, förutom illamående mm?
    Jag vet att alla graviditeter är olika osv. Men det jag undrar är mera runt flygresor, utländsk mat mm. Någon som varit gravid på sin bröllopsresa?
    Något speciellt man ska tänka på?

• Svar på tråden Graviditet o resa?
  • loppalina

Hej!

Jag har rest under båda mina graviditeter och det har inte varit något hinder. Tänk på att inte sitta stilla för länge om du är långt gången under graviditeten för då kan fötter o ben svullna lättare.

Min första graviditet var jag i 3:e månaden och det enda som störde var att jag var fruktansvärt illamående:(

Min 2:a var det problem med det mesta med graviditeten men själva resandet var inga problem ;) Flög hem precis 1 dag innan gränsen för att få flyga för att försökringarna fortfarande skulle gälla:D

Så för dig skall det inte vara några problem ;)

Lycka till!!

• Soon

En till som är intresserad...

När går den gränsen då? I vilken månad?

• blivande fru J

Det här gäller hos SAS:
    "Kan jag flyga när jag är gravid?
    En särskild auktorisation kan vara nödvändig för transport av en gravid passagerare beroende på förväntad tidpunkt för nedkomsten. Inget läkarintyg krävs fram till 4 veckor före förväntad nedkomst och det finns inga restriktioner vad gäller flygtid. Mellan 4 och 2 veckor före förväntad nedkomst krävs ett speciellt medicinskt intyg (MEDIF) samt en auktorisation från SAS Medical Department. Flygtiden för varje flygsträcka får inte överskrida 4 timmar. Vi ber dig kontakta SAS telefonförsäljning för mer information. Gravida passagerare tillåts inte flyga 2 veckor eller mindre innan förväntad nedkomst. Passageraren bör också kontrollera med sitt försäkringsbolag från vilken tidpunkt i graviditeten det behövs en försäkring."

Du får kolla med ditt försäkringsbolag var gränsen går hos dem!

• Bebbsen05

Om du föder under en flygresa kommer barnet att få gratis flygningar resten av sitt liv ;)

• Tolin

Vad jag förstår beror det lite på vart man ska också. En del vaccin ska inte vara bra att ta vid graviditet, men det är ju bara att undvika resmål där sådana krävs.

• halstabletten

Du bör nog inte satsa på längre flygresor iaf, eftersom graviditet ökar chansen för blodpropp, liksom om man sitter stilla för länge. Att åka en liten bit inpå graviditeten ska nog gå bra, mina föräldrar åkte till Kreta då min mamma väntade mig och det var inga problem :)

• malin81

Något att komma ihåg när man väljer resmål är val att vissa vaccinationer bör man väl inte ta när man är gravid. Värt att kolla upp innan man bokar resan!

• Lilla E

Vi gifte oss och var på bröllopsresa när jag var i 2:a månaden. Det var lite drygt att må illa, hela dagarna, missa den goda maten och de dignande frukostbuffeerna. Men det kan väl gå an...

Det jobbiga var att planera allt till bröllopet, fotografering, kläder, ringar, blommor, resan, m.m. när hormonerna svallar i kroppen. Jag var långt ifrån mej själv och det var urjobbigt! Med facit i hand skulle jag nog försöka göra det ena ELLER det andra, inte bägge samtidigt.

Men det är jag det! Alla graviditer är olika och så är vi tjejer. Det som inte funkade för mej, kan gå finfint för någon annan.

• Soon

Inte min tråd, men jag vill ändå tacka för alla bra tips! Värdefullt!

• Tant Pernilla

Såg i nån gravidtidning en tabell över vad olika flygbolag tillät. De flesta hade, så vitt jag minns, inga restriktioner vad det gällde flygresan före vecka 30. Några hade senare och det är möjligt att nåt bolag hade vecka 28.

• Aprilia

Tack alla för svar på mina funderingar.
    Vet inte riktigt hur man ska göra...vänta tills efter bröllopet med att försöka eller börja innan..
    Självklart är ett barn välkommet när det än kommer-det är ju det vi vill!
    Samtidigt kanske man "riskerar" att må dåligt vid bröllop o resa som Lilla E sa.
    Vet varken ut eller in. Tror jag fått lite ålderspanik på sistone oxå. Är 27 och pojkvännen 33 och dessutom ska flera av våra vänner ha barn i år. Jag känner att jag inte vill vänta allt för länge med att börja försöka....det kan ju ta lång tid, om man nu kan få barn-det kan man ju inte heller veta.
    Hmmm hoppas ni inte tröttnat på mina förvirrade tankar. Vore kul att höra lite om era situationer..någon som har barn, planerar att försöka få?

• Texas

Tycker inte att du behöver ha någon ålderspanik. Jag skulle nog väntat med att försöka till efter bröllopet just därför att man aldrig vet hur man kommer att må. Eftersom ni ska gifta er i januari 2006 är det ju bara ett halvår dit. Ett halvår hit eller dit spelar nog ingen roll i slutändan. Själv är jag 32 och känner mig inte riktigt redo ännu. Hade nog tänkt vänta nåt år till.

• Inae

Det kan ju som sagt ta lång tid att bli gravid, vi har försökt sedan september och fortfarande inte lyckats......

• Leone

Passar pa att stjala den har traden och fraga om det ar nagon som har rest till Grekland/Turkiet eller liknande medan de var gravida, och om det var svart att fa tag pa lamplig mat? Tanker mest pa att tex fetaost osv kanske inte ar pastoriserad, mat som sitter i varme for lange kan vara skadligt osv.
    Eller kan man be restaurangen om specialmat for gravida?

Fragar eftersom vi haller pa att forsoka for fullt och inte vet om vi tors boka en vecka till Grekland i augusti - i sa fall skulle jag vara i 4-8 veckan om det skulle bli sa och jag vet inte vad som galler om vad man kan ata osv. (alkohol vet jag forstas att man ska avsta helt fran).

Tacksam for svar
    /Leone

• Tant Pernilla

Eller så kan det gå jättefort att bli med barn, trots att man har "oddsen" emot sig. Jag blev med barn på en gång efter att jag slutat med p-piller, trots övervikt, "hög" ålder (37 då) och endometriosdiagnos. Vi väntade med att prova till efter bröllopet. Det handlade bara om några månader för oss, och jag ångrar det inte. Det kan vara rätt jobbigt att vara gravid, även om man får en bra och normal graviditet. Framförallt är man ofta mycket trött precis i början. För mig kändes det som om jag inte skulle orka göra nåt nånsin igen. Dessutom mådde jag rätt illa de tre första månaderna.

Så är du "bara" 27 så tycker jag att du ska unna dig att vänta med att pröva till efter ni gift er och kanske blir ert kärleksbarn till på bröllopsresan! Det är nåt att berätta för barnet sen: du blev till på en sandstrand/under en sänghimmel ... där och där...

(Själv blev jag till på Rhodos! )

Svar på tråden Graviditet o resa?