• Kickit

Nuva, någon??

Jag behöver lite råd. När ni satte in er Nuvaring, gled den näst intill ut, alltså satte sig i mynningen? Min gör det, hela tiden, och dessutom känner jag min jättenere. Jag har redan läst de gamla trådarna här, men vill ha svar som är baserade på mitt problem. Jag vill gärna veta hur den ska sitta för att inte glida ut? Jag vet att någon använde sig av en sexleksak, den andra av sin pojkvän :) för att lyckas få den på plats, och om jag kan sluta känna mig så jävla förbannad och ledsen är det väl nästa steg.

Men snälla, hjälp mig, det här är väldigt irriterande. Jag vill så gärna att det här ska fungera.

Christin

• Svar på tråden Nuva, någon??
  • snuttepuffan

Har du försökt alla möjliga positioner för att putta in den så långt som möjligt? Den brukar kärva lite för mig, men om jag vidhåller tryck åker den in efter en liten stund och sen åker den upp bättre om man kniper och grejar...

Annars kan du väl ta något "vertyg" och putta med...

Om du får upp den så högt det går och den ändå inte sitter kvar, så är nog inte Nuvaring något för dig tyvärr...

/sätter inte in någon ny imorgon

• Kickit

Jo, har prövat många olika ställningar för att få den på plats. Den sitter ett tag, igår i flera timmar, innan den glider ner igen. Så nu har jag använt mig av min pojkvän för att få den på plats :) vi får se hur länge den sitter där. Annars överväger jag gravt att skita i allt vad hormoner heter och gå över till Persona. Vad tror ni om det?

• micropop

Kickit

Jag tycker det låter utmärkt att sluta med hormonerna. Jag testade själv en massa sorters p-piller, minipiller och även Nuvaring innan jag slutade för ett par månader sedan. Jag mår såååå mycket bättre!

Jag hade samma problem som du med att ringen gled ner hela tiden, och jag lyckades aldrig få någon ordning på det. Särskilt obehagligt blev det när ringen gav sig av på vift när man t ex var ute och fikade eller tog en promenad... Fy f*n vad ont det gjorde!

• Kickit

Men hur gör du nu då, micropop? Vad använder du dig av för att skydda dig, kondom? Eller har du något annat bra sätt? Det här är verkligen en bra sida, massvis med snälla och hjälpsamma människor! :)

• Annin

Under hela min första "ring-period" hade jag jätte problem med att ringen gled ner. Jag försökte med alla möjliga ställningar, sexleksak och var tom hos barnmorskan för att de skulle få dit ringen rätt. Inget av detta hjälpte.
    Sen efter den första perioden har inte ringen glidit ner mer än ett fåtal gånger, men då har den satt sig på rätt plats igen på egenhand. Jag har aldrig mått så bra som jag gör med Nuva ring. Dess förinnan har jag testat de flesta hormonpreparat och inget har fungerat.

• snuttepuffan

Jag tyckte också att ringen var bra ända tills jag insåg hur länge sedan det är sen den behövdes... Nu vet jag inte om det beror på den, men varför betala 100 spänn i månaden för ett preventivmedel som inte behövs...

• micropop

Kickit

Precis - gummi är det som gäller. Det är verkligen helt ok, och min sexlust har kommit tillbaka med liv och lust ;) Förut kunde jag mest tänka i huvudet att jag var sugen men inte känns "pirret". Nu är pirret återfunnet och det är ljuvligt!

Funderar på att skaffa Persona eller Ladycomp så att man bara behöver skydda sig när det finns risk att bli gravid, men ska avvakta så att menscykeln är lite mer regelbunden igen.

Jag drog mig verkligen för att sluta med hormoner. Man har ju vant sig vid att kunna styra över mens, aldrig tänka på skydd, osv. Men jag är så glad att jag gjorde det. Jag fick jätteproblem med ont vid sex och torra slemhinnor, och fick bara nya hormoner att prova med av gyn. Till slut fick jag träffa en jättebra gynekolog som sa att jag nog hade fått vestibulit. Han sa åt mig att sluta ta hormoner direkt, och skillnaden är som natt och dag!

Nu ska jag sluta predika... ;)

• Swiss!

jag har använt mig av nuvaring i ett halvår, men var tvungen att sluta pga supertorra slemhinnor, speciellt i ögonen. men det är ju högst individuellt.

tips om att få den rätt: har du kollat att den sitter på rätt sida av livmodertappen? den ska alltså sitta "runt" tappen, inte under, för då ramlar den nästan garanterat ut. min barnmorska sa att det var ett vanligt fel och visade mig hur det skulle vara. lycka till!

• Kickit

Tackar för alla svar, det här är ett av internets positiva sidor: att man kan prata med helt opartiska människor om sina egna problem och byta erfarenheter!

Till Annin: hur är det med din sexlust sen du började vänja dig vid Nuva? En positiv förändring?

Och Swiss: hur menar du att den ska sitta? Finns det någon bra sida där man kan få se sig själv i genomskärning så jag vet hur jag ska trycka den?

Tänkte jag ger Nuva tre månader. Därefter tar vi till Persona om jag inte märker av en förändring i mitt humör och i hur jag mår.

Tack igen för era svar, ni är kanon!

• Annin

Kickit

Min sexlust ökade rejält, mitt humör blev bättre och jag blev gladare vilket märktes tydligare med andra ringen.
    Dessutom har jag fått ökade flytningar som bara gjort sexlivet bättre då jag inte får ont vid sex, vilket jag fick tidigare.
    Jag trodde aldrig jag skulle hitta ett fungerande hormonpreparat(efter nästan 4 års letande).

• Swiss!

Kickit: har inte hittat någon sida. med risk för att låta snuskig, så får du helt enkelt känna efter. lägg dig ner eller sitt på huk. om jag förklarar såhär: ringen ska sitta bakom livmodertappen, inte framför. lite klarare? annars får du be din barnmorska visa. lite svårt att beskriva... ja, visst är det ett bra forum:)

• Kickit

Tack Annin, jag känner igen mig mycket väl i det du skriver och hoppas nu på att jag kommer fungera så som du har :)

Och tack Swiss, inte snuskigt alls. Jag tror jag fått den rätt, runt tappen, gäller bara att få den still där. Men jag tror på det Annin skrev, kroppen måste liksom vänja sig vid den lilla ringen.

Nattinatt på er allesammans!

Svar på tråden Nuva, någon??