• Wacken

Styrketräna när man är fet

Jag har också ganska nyligen börjat styrketräna. Kör 3 gånger i veckan, uppdelat på överkropp/underkropp. Ena veckan blir det alltså två pass överkropp, ett pass underkropp. Nästa vecka gör jag tvärtom. 3 dagar i veckan (de dagar jag ej kör styrka) tränar jag kondition. Ofta korta, men intensiva pass (20 min). Detta enligt Body-for-life metoden. Har ändrat min kost, så jag äter mer protein, mindre kolhydrater. Har en vilodag per vecka, då jag även äter vad jag vill.

Har kört det här i tre veckor nu, med syftet att stressa ner och även minska i omfång/gå ner i vikt. Men jag tycker snarare att jag blivit "bullig", mer än smal. Vikten har inte gått neråt, snarare tvärtom. Men jag vet ju oxå att muskler väger mer än fett. Men man tycker ju att man borde minska i omfång iaf.

Någon som har någon erfarenhet av liknande träning, och vet om vikt och omfång stabiliserar sig efter ett tag..eller om jag bör lägga om träningen och/eller kosten?

Tacksam för alla tips och råd! =)

• Wacken

tvillingsjäl:

Tack ska du ha!
    Nu tränar jag iofs kondition 3 gånger i veckan (och styrka tre gånger i veckan = 6 träningspass per vecka). Men jag har oxå funderat på om jag behöver antingen öka tiden jag tränar kondition, alternativt köra kondition fler dagar.

Blir en hel massa träning, isf...;)

• Wacken

Marie06:

Styrketräning är ju en kanonfin träningsform, där man enkelt kan mäta sina resultat (i form av ökning av vikter etc). Jag har även förstått (och själv känt) att det är ett utmärkt sätt att stressa ner och må bättre, rent allmänt.

Att man tränar mer självständigt är ju oxå positivt, man har inga tider som man är bunden till att träna, utan kan oftast gå när det passar en själv.

Fortsätt med träningen du tycker är rolig! Vi är ju gjorda för att röra på oss och arbeta med kroppen! Det är ju toppen att du hittat ett roligt sätt att göra det på, som då oxå innebär större chanser till varaktig träning.

Lycka Till!!!

Svar på tråden Styrketräna när man är fet