• Marie06

Styrketräna när man är fet

Jag har precis börjat styrketräna och tycker det är jätteskoj.

Men hela tiden får jag höra av vänner som tror sig veta allt. Att styrketräning inte är bra om man är fet vilket jag är.

Vad skall jag tro? Ska jag fortsätta eller kommer jag att bli ännu större fast med muskler?

Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

• Svar på tråden Styrketräna när man är fet
  • LisaML

Styrketräna på du! Det är jättebra! Du kommer att öka muskelmassan och därmed ökar även din förbränning. Om du dessutom kombinerar styrketräning med promenader eller annan konditionsträning så kommer du snart att se skillnad på fettdepåerna.

• lij

Strunta i dem och fortsätt göra det du tycker är roligt! Det allra viktigaste med träning är att det är roligt. Och som LisaML skrev så ökar förbränningen med ökad muskelmassa. Dessutom är det betydligt häslosammare att vara stor och ha mycket muskler än att ha mycket fett.

• Ellte

SJÄLVKLART är det bra! Det minskar inte vikten på samma sätt (lika snabbt) som konditionsträning men som de andra säger så ökar förbränningen med en högre muskelmassa och du har en klar fördel om du sedan bestämmer dig för att gå ner i vikt :) Bit dem i näsan och fortsätt ha skoj med träningen :)

• The guy

Sk1tbra!!

Tänk på att det kan ta lite tid innan du ser resultat. Muskler väger mer än fett!

Det bästa är att träna på i lagom mängd så att du inte lessnar på att träna. Max 3ggr styrka/v... resten promenixer så ska du se att det händer grejer! :)

Kropp och själ kommer må bättre!!!

• EhjärtaK = sant

Det är självklart bra att styrketräna även om man är överviktig! Men som fler redan skrivit så är ju det ultimata att kombinera det med konditionsträning.

Styrketräning gör man ju inte enbart för att bli "smal". Det är ju t ex. snyggare att vara fet och fast än fet och sladdrig (så skillnad kommer det ju göra oavsett om du går ned i vikt eller ej).
    Den främsta orsaken till att man styrketränar måste ju ändå vara att man skall må bra och inte få problem med rygg, axlar och annat som är vanliga välfärdsproblem.

Träna på du .

• Stjärna

instämmer med övriga.

Visste du förresten att styrketräning hjälper förbränningen även mellan träningarna?

Kombinera med konditionsträning så bär allt kanon!

• Mrs. Robinson

Marie06:

Na, oroa dig inte for det, det ar ganska svart for tjejer att "bulka upp" savida man inte kor tunga tyngder/fa reps. Kor med latta vikter (2,5-5 kg) och gor manga reps istallet.

Pa det sattet kommer du att fa med definerade muskler, bli mer "cut" och tona kroppen snarare an att fa "bull muskler".

Strunta i vad de sager. At manga fa mal for att halla forbranningen igang nu nar du har sparkat igang den!

Lycka till! Mycket bra jobbat!

• Mrs. Robinson

manga sma mal skaulle det naturligtvis vara

• Leone

Som Mrs Robinson sager ar det nastan omojligt for tjejer att bulka upp och bli storre av styrketraning, savida man inte tranar flera timmar *varje dag* och ater proteinpulver osv.
    Sa oroa dig inte for det du! Sen jag borjade styrketrana har jag inte gatt ner jattemycket i vikt, daremot har jag blivit smalare! Tranar tre ggr/v och mina armar ar smalare an nansin, fast med muskler istallet for daller.

Dina vanner vet nog inte vad de pratar om...

• Celeste

Instruktören på mitt gym sa att för att bygga 1 kg muskelmassa så förbränner man ca 7 kg fett. Det gällde för tjejer men är så klart också väldigt individuellt. Så bara för att du är överviktig ska du inte sluta styrketräna. Jag har också varit överviktig men gick ner genom att kombinera styrka/aerobic/promenader och så kosten förstås. När du sen kommit till din målvikt är du inte bara smalare utan också vältränad med en fastare kropp. Lycka Till!

• Wacken

Jag har också ganska nyligen börjat styrketräna. Kör 3 gånger i veckan, uppdelat på överkropp/underkropp. Ena veckan blir det alltså två pass överkropp, ett pass underkropp. Nästa vecka gör jag tvärtom. 3 dagar i veckan (de dagar jag ej kör styrka) tränar jag kondition. Ofta korta, men intensiva pass (20 min). Detta enligt Body-for-life metoden. Har ändrat min kost, så jag äter mer protein, mindre kolhydrater. Har en vilodag per vecka, då jag även äter vad jag vill.

Har kört det här i tre veckor nu, med syftet att stressa ner och även minska i omfång/gå ner i vikt. Men jag tycker snarare att jag blivit "bullig", mer än smal. Vikten har inte gått neråt, snarare tvärtom. Men jag vet ju oxå att muskler väger mer än fett. Men man tycker ju att man borde minska i omfång iaf.

Någon som har någon erfarenhet av liknande träning, och vet om vikt och omfång stabiliserar sig efter ett tag..eller om jag bör lägga om träningen och/eller kosten?

Tacksam för alla tips och råd! =)

• tvillingsjäl

Wacken:

För att minska i vikt snabbare så måste du nog oxå lägga in konditionsträning oxå eftersom styrketräningen i sig inte bränner speciellt mycke kalorier under tiden du gör det, däremot förbränner du längre tid efteråt än du gör efter ett konditionspass. Kanske kan du antingen träna kondition i anslutning till dina styrkepass eller lägga in 2 pass i veckan utöver styrketräningen? Då lovar jag att det kommer att ta fart med viktminskningen!! Lycka till!!

• hjärn-ladyn (fd. augustibrud2004)

Tycker att dina kompisar är lite knasiga.

Det är ju jättebra att du har hittat en träningsform som passar dig och som du tycker är rolig! Varför ska man plåga sig med "rätt" träning om den inte är kul, då är ju chansen att man fortsätter inte så stor. Kör för fullt säger jag, styrketräning är kanon! Och kul!

• Wacken

tvillingsjäl:

Tack ska du ha!
    Nu tränar jag iofs kondition 3 gånger i veckan (och styrka tre gånger i veckan = 6 träningspass per vecka). Men jag har oxå funderat på om jag behöver antingen öka tiden jag tränar kondition, alternativt köra kondition fler dagar.

Blir en hel massa träning, isf...;)

• Wacken

Marie06:

Styrketräning är ju en kanonfin träningsform, där man enkelt kan mäta sina resultat (i form av ökning av vikter etc). Jag har även förstått (och själv känt) att det är ett utmärkt sätt att stressa ner och må bättre, rent allmänt.

Att man tränar mer självständigt är ju oxå positivt, man har inga tider som man är bunden till att träna, utan kan oftast gå när det passar en själv.

Fortsätt med träningen du tycker är rolig! Vi är ju gjorda för att röra på oss och arbeta med kroppen! Det är ju toppen att du hittat ett roligt sätt att göra det på, som då oxå innebär större chanser till varaktig träning.

Lycka Till!!!

• Marie06

Äntligen hittat något jag gillar så går jag och blir dunder förskyld.

Vågar man styrketräna då?

• tvillingsjäl

Wacken:

Okej! Det framgick inte att du redan gjorde det! Men då kan det vara så att du nått den berömda platån! inte kul...det man kan göra då är att antingen öka längden på passet eller intensiteten, alltså köra tuffare tempo. Din kropp har säkerligen vant sig vid träningen du kört, även om jag kan tycka att 3 veckor känns som kort tid att komma till en platå. Men det kan ju klart vara värt att som du oxå skrev öka tiden på konditionsträningen! Träna mer än 6 dagar tycker jag inte du ska göra, man måste ge kroppen en chans att återhämta sig oxå annars kommer man att få motsatt effekt tillslut och lättare att skada sig!

Svar på tråden Styrketräna när man är fet