• Maja_Gräddnos

Ät gott, gå ner i vikt!

Hej!
    Jag har fått klartecken från en dietist idag att det här är en bra diet:

Frukost - 1 skål färsk frukt (t.ex 1 äpple å lite hallon) & naturell lättyoghurt 0, 5 %
    Lunch - ångade grönsaker med ugnsbakad (utan fett) kycklingfilé/fisk
    Middag - tomatsoppa med grönsaker

Ev. kan man ha med lite mer kolhydrater, t.ex nån fullkornsmacka till frukost eller lite pasta/potatis ett par ggr i ve ckan.

Mitt mål är att gå ner 5,5 kg till med den här dieten, men jag motionerar också 1-2 timmar per dag.

Prova ni med och se om det funkar.
    Kram!

• Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!
  • Jennie med ie

Eftersom tomatsoppa med grönsaker nästan totalt saknar både protein och fett tycker jag det är konstigt att en dietist tycker det är en bra middag. och hela dieten totalt är väldigt energisnål och saknar näsan helt fett, så har dietisten sagt att den är bra så ifrågsätter jag stark hans/hennes kompetens.

• Maja_Gräddnos

det är bara en bas.. man kan ju utöka tomatsoppan med t.ex pasta lr ha i lite räkor om man vill. på så sätt kan man anpassa hela dieten efter ens eget energibehov, glömde skriva det.

• Jennie med ie

Tillägg av pasta är inte vad som behövs utan en proteinkälla och även bra fett. Och mer mat ö h t. Såvida du inte äter JÄTTEmängder av de saker du nämner så hamnar du på kanske 600 kcal. Yttepyttelite.

• Ellte

Håller med Jennie...jag undrar verkligen hur dietisten tänker... Enligt allt jag läst om näringslära och viktminskning (tro mig det är en del ;)) trots att jag inte har någon dietistutbildning är det helt absurt att:

* bara äta tre gånger om dagen :o
    * få i sig så lite energi - det är för lite för en vuxen, normal"rörlig" kvinna...och du säger att du tränar 1-2timmar om dagen... Du kommer bryta NER muskler...Sorry!
    * lägga till kolhydrater... Lägg på mer proteiner för tusan

Jag skulle ta ett snack med någon annan kostrådgivare för att dubbelkolla detta om jag var du...

• Mrs. Robinson

Nej tack, jag gillar inte att vara hungrig

• bellis

Se till att ha någon med dig då du tränar med den dieten i magen, som tar emot dig då du svimmar! Sorry.... men det var inte mycket till mat det.... Jag tycker nog som de ovan, att du ska fråga någon annan om råd.

• lij

Den här dieten låter ungefär som de brukar beskriva Hollywoodkändisarnas dieter. De dieterna brukar inte direkt få toppoäng av dietister..

• Plastgroda

Äsch, så farligt är det väl ändå inte? Ni kommer att bli arga på mig nu, men jag kan inte låta bli att inte hålla med.

De fetter vi behöver finns även i fisk och kyckling, och vill man ha mer än så bör man nog inte försöka gå ned i vikt samtidigt.

Vad gäller proteiner äter vi västerlänningar snarare för mycket än för litet av dem, även om alla kommersiella företag som Cambridge och Naturdiet och de andra försöker få oss att tro något annat. Vill man ha mer för att man tränar är det väl bara att öka på fisk/räkor eller kyckling då, eller lägga lite bönor till lunchen och middagen?

Själv har jag ätit tre mål mat om dagen hela mitt liv och aldrig varit i närheten av att vara överviktig, men för andra kanske fem mål funkar bättre. Jag tror att det viktiga är att äta tills man är mätt och sedan låta bli mat tills man blir hungrig igen.

Hade det stått en viss MÄNGD mat på din lista hade jag reagerat, men om du får äta dig mätt på det ser jag inga problem alls. Dieten liknar den elitidrottsdiet boxare brukar gå på före match, även om jag antar att de knappast lever på den för jämnan. Att säga att en sådan är proteinfattig är inte helt korrekt...

• Plastgroda

Glömde en sak: Vid träning krävs, precis som du, Maja_Gräddnos, säger, kolhydrater. det är vid icketräning man ska hålla sig från dem. Kolhydrater är utmärkt energi, bara man gör sig av med den.

Go girl! Jag tycker att det låter vettigt, bara du omväxlar temana lite, så att du inte dör av leda, ha ha.

• ztar

Denna dietist måste vara VK:s, för exakt samma fråga var ställd där och hennes svar var :

"Flisan säger: Hejsan! Jag har påbörjat en ny diet som ser ut så här: Frukost) Färsk frukt och naturell lättyoghurt Lunch) Ångkokta grönsaker och kycklingfilé/fisk (ugnsbakad utan fett) Middag) Tomatsoppa med grönsaker. Är det en bra diet eller bör jag tänka på att få med något mer? Mitt mål är att gå ner 5,5 kg.

Josefine Jonasson säger: Hej Flisan! Jag tycker spontant att Du äter lite lite kolhydrater. Jag är övertygad om att Du kommer att gå ner i vikt på denna dieten eftersom det ser ut som att Du äter ganska lite (nu vet jag ju inte mängderna i och för sig). Lite mer kolhydrater skulle jag rekommendera som sagt. Kanske bröd till frukost, pasta eller potatis till lunch, bröd till tomatsoppan. Kanske någon frukt till mellanmål oxå. Lycka till och var rädd om Dig."

Så ett svar över Internet kanske man inte ska ta lika seriöst eftersom man inte träffat personen och funderat kring resten av en livsstill, hur mycket man motionerar osv.

Det handlar om att äta minder än vad man gör av med för att gå ner i vikt. Men man måste fortfarande äta rätt andel av fett, protein och kolhydrater för att må bra.

Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!