• Fillifjompan

1 vecka efter operation (Näsan)

Grattis till operationen! Jag fixade min näsa för 5,5 vecka sen hos Röjdmark på Akademikliniken. Vart gjorde du din?

Min näsa var också rejält svullen. Såg ut som en korv. Men det värsta gick ner relativt snabbt. Tre veckor kanske. Men den blir fortfarande nättare och mer definierad för var vecka som går. Den är fortfarande svullen och kommer tydligen vara det i 6 månader. Men det är det nog bara en själv som ser.

Finns en tidigare tråd om näsplastik om du inte kollat in den ännu:
    www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m917776.html

Oroa dig inte, svullnaden kommer att gå ner.

• Fillifjompan

Paddy_9

Nej nej, "korv-svullnaden" satt inte i länge alls ca 2-3 veckor. Den svullnad som är nu syns knappt, men det känns när man tar på näsan. Har läst att det är vanligt att vara rejält svullen ovanför nästippen och det kan jag hålla med om. Jag opererade mig 12 april så jag ligger exakt en månad före dig och näsan ser helt normal ut nu. Ingen som märker nånting. Men som sagt, jag ser skillnad varje vecka att den blir mindre och mindre. Har tyvärr inte msn men fråga gärna här om du har fler frågor.

Affeman
    Du har absolut inget att oroa dig för ang. Röjdmark. Han är verkligen kanon. Jag är jätte-nöjd. Ooooh, början på juni, det är ju jätte-snart! Spännande! Du måste skriva och berätta hur det går. Ett litet tips jag önskat jag fått: Duscha gärna med vatten runt och under gipset på morgonen innan det ska bort. Sköterskan sa att Röjdmark brukar glömma att tala om det för patienterna (including me) och det gjorde verkligen ONT att ta bort det.

Mizz_
    Jag betalade 22 000 för min. Jag ser jätte-mycket skillnad men det är inte nån annan som sett nåt. Men han gjorde en näsa som skulle passa mitt ansikte och hade han gjort den mindre hade den kanske inte passat lika bra. Jag är bara glad att det inte syns så mycket. Folk kan gott tro att jag har en naturligt snygg näsa. Kan varmt rekommendera Röjdmark på Akademikliniken.

• Fillifjompan

Paddy_9

Jag har haft en knöl på sidan av näsryggen som jag varit ganska nervös över att den skulle bli kvar, men den börjar försvinna nu efter 6 veckor. Jo, visst känns näsan fortfarande lite knölig, men det är ganska normalt. Tror det kan bero på att svullnaden släpper olika fort på olika ställen. Jag har ett ställe på näsan som inte är svullen alls längre. Precis där benet slutar och brosket börjar. Men sen är ju brosket svullet fortfarande så det är nästan så man har en konkav näsa nu, fast den kommer att bli spik-rak sen.

Affeman
    Mina ärr sitter inne in näsan så de syns inte alls. Som jag fattar det så görs de inne i näsan så ofta det är möjligt för att slippa synliga ärr. Men ska man göra mer komplicerade operationer så krävs en öppen näsplastik när man lägger snitten under näsan. Det är ju lättare att se för kirurgen med en öppen metod. Vet du inte vilken metod han ska använda? Fick jag välja skulle jag ta snitten inne i näsan för att slippa ärr.

• Fillifjompan

Paddy_9

Don't worry. Min nästipp är också tjockare nu än innan operationen. Det är svullnaden i tippen som tar längst tid att gå ner så jag lovar att det kommer att bli bra till slut. Det har ju bara gått några veckor för dig. Ge det lite tid. Det tar ju månader innan näsan är färdigläkt. Min nästipp var helt rund till att börja med. Jag såg ut som en kattunge i profil. Men nu ser den helt okej ut. Det runda försvann på några veckor. Men visst är den svullen fortfarande. Få inte panik ännu. Det kommer att bli bättre. I promise.

• Fillifjompan

Paddy_9
    Kul att du delar med dig av dina bilder. Näsan ser ju jätte-fin ut redan nu. Och ändå kommer den ju att se bättre och bättre ut framöver.
    Min svullnad på näsryggen har gått ner nästan helt nu, förutom på sidorna där jag har två knölar. Svullnaden på nästippen sitter envist kvar. Men det känns ju när man rynkar pannan att det inte är färdigläkt ännu. Det stramar liksom. Gör det det på dig också? Eller du kanske inte kan rynka pannan ännu. Det tog lång tid innan jag kunde det.

• Fillifjompan

Paddy_9

Nja, det verkar som om läkningen går saktare och saktare nu. Gick fortare i början. Tror det började sakta ner i vecka 4 eller 5 eller nåt sånt. Jag vill också att tippen ska gå ner, men det verkar ju dröja. Jag ser i alla fall bättre ut än förrut så jag är glad över det.

Sorry att jag inte kan skriva varje dag. I'm a busy woman.

• Fillifjompan

Affeman

Hej hej! Hur känns det? Det är ju snart dags för dig. Vilket datum ska du operera dig? Hör gärna av dig så vi får veta hur allt gått.

Paddy_9

Jo, självklart blir näsan mindre när svullnaden går der. Men som sagt, det är ingen annan än jag som ser att den är svullen. Har tyvärr inga digitala bilder.

• Fillifjompan

Paddy_9

Andningen hade jag bara problem med första veckan. Känndes helt ok efter ca 4 dar tror jag. Däremot droppade näsan som ett såll i ca en vecka. Gick ständigt med en näsduk i handen. Lukten blev aldrig försämrad för min del.

Affeman

Lycka till! Väntar med spänning att få höra hur det gått!

Själv ser min näsa för tillfället ut som Bruce Willis. he he he. Kan inte fatta att det ska behöva ta sån tid för svullnaden på tippen att gå ner.

• Fillifjompan

Affeman:

Skönt att allt gått bra! Nu är det bara att vänta på att få ta av gipset.

• Fillifjompan

Affeman:

Stygnen sitter inne i näsan och jag såg inte mina heller. De är av den självupplösande sorten som försvinner av sig själva.

Det är nog ingen fara med nysningarna men det är ju bra om man kan hålla sig ifrån att nysa. Men det kan ju varar svårt. Läste på internet att man skulle försöka nysa genom munnen. Yeah right, hur lätt är det då?

Nu har det gått ganska så exakt två månader sen min operation och nu börjar näsan se riktigt fin ut. Ser fortfarande skillnad i svullnaden från vecka till vecka. Ska bli så spännande att se när den är färdigläkt.

• Fillifjompan

Affeman

Kul att du är nöjd! Och tycker du att näsan ser fin ut nu så kommer du säkert att bli supernöjd när den läkt klart.

Det är inte nån som märkt att jag opererat mig heller, så beslutet att inte berätta att jag skulle operera mig visade sig vara det rätta. Men visst är det konstigt att ingen märkt nåt. Jag ser ju jättestor skillnad.

Hur är det med blåmärkena och svullnaden i resten av ansiktet? Har de gått bort ännu?

• Fillifjompan

Affeman:

1)Näsan är ganska känslig ett tag efteråt så man ska akta sig för att få en smäll eller dyl. Man ska inte hålla på med kontaktsporter på 6 veckor (eller var det längre än så?). Men om den ser relativt bra ut nu så tror jag inte att den kommer bli deformerad när den läkt klart.

2) Svårt att komma ihåg hur näsan känndes innan men nog är den lite styvare. Det känns ockxå som om skinnet "sitter fast" i benet mer, och att skinnet var mer rörligt innan. Det stramar fortfarande när man rynkar pannan och nu har det gått 2,5 månad.

3) Det luktade illa i ena näsborren i slutet på vecka 1, men det var bara i några dar.

4) Infektionsrisken är inte större än för andra operationer, men de är inte att leka med om man får en.

5)Jag har också haft nedsatt känsel men det är normalt och den kommer att komma tillbaka.

Hoppas att mitt svar hjälpt lite i alla fall.

Hur har omgivningen reagerat? Var det inte du som skrev för längesen att du var rädd att det skulle kännas som när man är nyklippt och det känndes som om alla stirrade på en?

Ha en trevlig Midsommar!

• Fillifjompan

Affeman:

Tror nog att såren läkt för dig vid det här laget. Är bara första veckan det inte är så bra att nysa.

Stygnen sitter inte långt upp alls. 1 cm eller 2 skulle jag tippa.

Ska jag vara ärlig så pillades det en hel del i min näsa också... Svårt att låta bli. Det var ju så jobbigt att inte kunna andas ordentligt.

Vet inte om det är normalt om det luktar illa. Jag tycker du borde ringa och kolla i alla fall för säkerhets skull.

Jag fattar inte hur folk inte kan lägga märke till att man opererat sig. Förrut hade man ju en stor knöl och helt plötsligt kommer man men en rak näsa. Märkligt... Jag skulle märka det direkt om det var nån annan. Men man är ju å andra sidan ganska näsfixerad.

Ha det gott.

• Fillifjompan

Halloj Affeman!

Jo, det har gått 2,5 månader nu och allt känns bra. Fortfarande lite öm. Jag framkallade korten häromdan... Fy, så man såg ut alltså... Blåmärken och svullen och jävlig. Sen har jag tagit lite kort efter gipset åkte och ska jag vara ärlig så såg näsan ut bättre för en månad sen än den gör nu. Nu har svullnaden på näsryggen gått ner mycket mer än svullnaden på tippen, så jag ser också ut som Pinnochio. Eller egentligen är det området strax ovanför tippen som är som mest svullet, och jag har läst att det är just där som det sitter kvar längst. Pratade om det på jobbet i morse men de kunde inte se svullnaden fastän jag påpekade det. Men de kanske bara var snälla...

Jo, jag ska tillbaks i oktober. Kan ju vara bra att kolla att allt står rätt till. Ska du dit?

Har det sluta lukta i din näsa eller?

• Fillifjompan

Hej!

Nej, jag hade inga som helst problem med huden efteråt. Men jag var lite skraj att se hur det såg ut under gipset när man inte tvättat sig på en vecka. Men det var ok.

Nu har jag semester om en halvtimme. Hurra!

Svar på tråden 1 vecka efter operation (Näsan)