• Affeman

1 vecka efter operation (Näsan)

Tjena Fillifjompan

Nu är du poppis för att du är erfaren:)

Jag ska oprera mig hos röjdmark i början av juni! jag har lite ångest för att jag är rädd att det inte ska bli bra... är du nöjd? är han duktig eller rekomenderar du att jag ska leta efter en annan kirurg?

• Affeman

Fillifjompan:

Har du några synliga ärr efter operationen?
    Vart gjorde han snittet? under näsan eller vid näsvingarna... vet du om han ALLTID använder samma teknik eller hamnar snittet på olika ställen beroende på hur näsan ser ut...

Jag har fått för mig att jag vill ha under näsan, att det är en bättre metod... men har ingen aning om det är så.

mvh
    /A

• Affeman

Fillifjompan

Tja, börjar dra ihop sig... inte alls nervös faktist. jag har accepterat mitt öde... haha.

Jag resonerar så här:

Jag vill ju verkligen göra det... Det är lämplig tid va gäller skola och jobb. Jag är nöjd med valet av läkare. De få personer jag har berättat för stödjer mig. Pengarna skiter jag i.

Det ända risken jag tar är i princip att jag kanske ha för höga förväntningar och kommer att bli besviken på resultatet.
    (asså den estetiska biten). Men det lär ju inte bli sämre... *hoppas*.

• Affeman

Jaha var man skönhetsopererad dåra..

Va ska man säg... hittils har allt gått som på räls. Längtar tills gipset försvinner... för det kliiiiaaarrr... jag ska gå loss på näsan med sandpapper.

Ja, sen ska det bli spännande och se hur nosie ser ut nu.

Ska väl tillägga att Röjdmark & Co va riktigt stabila. Men jag vill inte ge allt för många komplimanger innan jag har sett resultatet.

• Affeman

Fillifjompan:

Jag har haft en likadan operation som du har haft. Dvs sluten näsplastik (inga synliga stygn utanpå näsan).

Det betyder att han måste ha sytt inne i näsan, men jag ser inga tygn där heller... ska de synas? kommer han att ta bort några stygn när jag går dit för att ta bort gipset?

Jag har varit små förkyld och nyst ett par gånger, blev lite orolig nu... kanske rivit upp nåt!

• Affeman

Det var länge sen någon skrev härinne...

Tog bort plåstret häromdagen...
    Jag är iaf jätte nöjd med resultatet, även om folk knappt ser någon skillnad. Det har gått 12 dagar och är fortfarande svullen men näsan ser ändå bättre ut än innan.

Den är inte prefekt, men utifrån mina förutsättningar så tror jag inte att det kunde ha blivit bättre. Så jag måste säga att Mr Röjdmark did a fine job. (Försöker ha en sund inställning till det hela, märks det? haha).

• Affeman

Fillifjompan

Jag har fortfarande små blåmärken under ögonen som för övrigt är ganska hängiga. Sedan är tippen och området runt näsan (kinderna) uppsvällda.

Jag ser allmänt ganska risig ut... nu när jag tänker efter. Men jag hoppas vara presentabel till midsommar, måste hitta på nåt kul då känner jag.

Huden på näsan är inte så jätte bra nu heller, ganska glansigt... men det blir bätre för varje dag.

Samtidigt som jag vill att svullnaden ska gå ner så vill jag att det inte ska bli så stor skilnad jämfört med nu... kontigt.

• Affeman

Jag har några frågor: Svara gärna ni som vet, det är väl första och främst fillifjompan och paddy som har koll antar jag.

1) Finns det risk att näsan deformeras i framtiden? även om den ser bra ut nu, med relativt lite svullnad kvar.

2)Är era näsor också väldigt styva nu efteråt... ganska hård och oelastisk jämfört med förrut?

3)Luktar det illa för er också i näsan?

4) Bör man oroa sig för att det kan bli infekterat?

5) När jag känner längs ut på näsan (tippen) så känns det som jag inte har 100% känsel där, som om den har "somnat", har ni också haft så?

Många frågor... men ni vet hur det är!

mvh
    /A

• Affeman

Fillifjompan

Det jag är lite orolig för är att jag inte har råkat rivit upp såret. Jag är nämligen pollen allergiker och nyser hela tiden.

Sen har det inte blivit bättre att jag har pillat mig i näsan rätt mycket för att bli av med det som täpper igen.

Hur högt upp sitter stygnen? kan man ha råkat pajat nåt tror du?

Det luktar fortfarande lite illa i ena näsborren och jag är rädd för att ha infekterat nånting.

Just det, hur folk har bemött mig? ingen har märkt nåt... eller de märker kanske men det är väl ingen som vågar fråga rakt ut. Men mina kompisar som visste om det sen tidigare säger att man inte tänker på det.

Jag ser själv jätte stor skillnad!

Jag kan lägga till att våra operationer är snarlika... (inte ändra formen på tippen bara dra upp den 1 grad, och göra näsbenet rakare och smalare framifrån). ellerhur?

Trevlig midsommar...

PS. Paddy, det ordnar sig! svullnaden kommer gå ner.

• Affeman

Fillifjompan:

Hehe jag tycker också att det är konstigt, men det är som du säger vi är mer näsfixerade. Känner dock att det börjar avta och måste erkänna att det är jäkligt skönt att inte tänka på det hela tiden.

Hur går det för dig da? det har gått lite mer än två månader nu har jag för mig... fortfarande svullen?

Själv är jag svullen på bara tippen nu... ser lite roligt ut, har en liten pinocchio (stavas så?) näsa. Sen är huden på näsan torr med många synliga porer, antar att det är efter gips och plåster, ser ut som eksem. Men det här blir nog bra... tar ba lite tid.

Förrästen ska du tillbaka om 6 månader igen? som jag förstod var det inget måste, men det kan vara bra och kolla så att allt står rätt till.

Vi hööörsss...

• Affeman

Hej igen.
    Jepp, har slutat lukta så det är bra.

Det ända jag stör mig på som jag nämnde tidigare är min dåliga hud på näsan. Ska till apoteket och så om jag hittar nå kräm eller måt. Upplevde du nåt liknande?

Jag håller med det där med att näsan såg bättre ut när det var lite svullet på näsryggen. Man är ju samtidigt mer kräsen och hittar bara en massa fel.

haha

Ja det är nog lika bra och åka dit, jag bor bara en timme från sthlm så det borde jag nog orka...

/A

Svar på tråden 1 vecka efter operation (Näsan)