• Britney

Bäst mot mensvärk?

Har provat panodil och alvedon men tycker inte riktigt att det hjälper. Vad tycker ni är bäst, både bland det receptfria och det på recept?

• Svar på tråden Bäst mot mensvärk?
  • Ellte

Det enda som funkar på mig när jag har mensvärk är värme... En varmvattensflaska (eller en vanlig petflaska med hett vatten, inlindad i en handduk) på magen!

• Mrs Rocha

Ipren 400mg hjälper mig. Värken är borta efter 15 min.

• NokGroda

min pojkvän hjälper - han smeker min mage och tycker lagom synd om mig =)

• Forsfors

jag har haft väldigt svår mensvärk och har testat det mesta, jag tycker att du ska gå till en läkare och få värktabletter utskrivna.

Under många år så fungerade Voltaren T väldigt bra för mig, sen slutade de fungera och då fick jag pröva lite olika värktabletter (minns dockl inte namnen) som inte funkade bra, till slut blev Tradolan min räddande ängel. Eftersom att tradolan är väldigt starka, så försöker jag att undvika dem så mycket som möjligt och tar dem bara i värsta nödfall, brukar nu ta panodil och lägga mig i sängen med en varm vetepåse på magen och bara försöka slappna av, detta fungerar bara om jag är ledig och kan ta det lugnt förstås. En del tycker att motion fungerar, för mig är det tvärtom, jag får ondare av att röra på mig när jag har ont, däremot så brukar mensvärken minska de perioder jag tränar mycket de andra dagarna i månaden.

• glad tjej

För mig funkar Ipren 400mg och jag har samma erfarenter som dig att alvedon och panodil funkar mot mensvärk.

Något som är viktigt är att ta tabletten innan värken brytit ut, alltså precis på en gång när man känner att det är på gång. Har värken väl bryrit ut är det svårt att bli av med den.

• glad tjej

jag menar att Alvedon och Panodil INTE funkar.

• Tant Pernilla

Jag fick Naproxen utskrivet till mig för min mensvärk. Jag tycker att de funkade bra.

Man kan också kombinera paracetamol-preparat med ibuprofen-preparat för bättre smärtlindring, berättade de för mig på sjukvårdsupplysningen när min man hade grym tandvärk för ett tag sen.

Men jag är ju inte sjuksköterska eller så, så jag ska kanske inte skriva om sånt!

• Ostbågen

För mig fungerar Panodil och Ibumetin bäst. Motion är inte alls något som får ner min mensvärk, snarare tvärtom som någon här nämnde. Har också märkt att smärtan avtar om jag ligger på rygg när jag ska sova. Har nämligen haft väldiga problem med att lyckas somna när det gör så där ont, men ligger jag raklång på rygg så avtar smärtan.

En väldigt effektiv sak är att gnälla så mycket man bara kan över hur ont man har. Speciellt bra hjälper det om man har en sambo att gnälla på, allt känns så mycket bättre när man fått ur sig alla orättvisor vi kvinnor måste utstå som männen slipper

• solståle

hej tjejer
    jag har alltid haft problem med mensvärk, vissa dagar kan jag inte ens ta mig upp ur sängen. min gynekolog gav mig recept på Orudis som jag tycker funkar väldigt bra! jag har en precis när det är på g och sen är det bra :) (för det mesta iaf)..

• Ei saa peitää

P-pillret Desolett. Har aldrig ont i magen p g a mensvärk efter att jag började med det. Känner knappt av mensen alls.

• mli_b

Ipren 400mg eller Ibuprofen (samma sak som ipren fast lite billigare) är det som funkar för mig.

Jag fick pronaxen utskriven, men de hade en liten biverkning - ont i magen! Det klarade jag inte av, de åkte upp igen.

• lena sn

för mig funkar voltaren bra, men jag måste komma ihåg att börja några dagar före mens

• Kh_mysan

Jag tar Ibumetin/Ipren 400 mg När jag har min mens värk. Har alltid tabletter och vatten vid sängen. Då när jag vaknar av att värken satt in så kan jag ta en direkt och strax somna om igen om det finns tid till det. Ofta vaknar man ju när värken är på väg tillbaka och inte riktigt brutit ut. Har jag inte tabletter vid sängen så kan det vara hemskt att gå upp för att hämta. Bra att vara förberedd. De första tre dagarna tar jag sedan tabletterna jämt fördelade över dygnet så att man aldrig kommer upp i de där topparna utan har en mer jämn nivå så att säga. Det är även så man jobbar med smärtlindring inom vården.

Är undersköterska

• *Blomman*

P-piller i kombination med högsta dosen av starka tabletter som Bextra (ges oftast till personer med endometrios) är det enda som har fungerat för mig. Jag tog Orudis innan men det var ett skämt.

• blivande fru J

Jag tycker vetekudde och att ligga med benen upp mot magen så att musklerna i livmodern slappnar av. Jag tycker också att motion brukar hjälpa, att bara sitta och beklaga mig funkar inte alls för mig.

• tina060708

Jag har ganska stor erfarenhet av mensvärk(tyvärr) Brukade få åka in till akuten och få kramplösande, har varit på en massa läkarbesök och utredningar och de enda dom kunde göra var att ge mig STARKA värktabletter (citodon) så jag typ däckar och vaknar när det värsta lugnat ner sig.
    Dom sa även att om jag trycker ut sisådär 10-12 barn så kan det bli bättre, har nu fått en son för 2 år sen och det blev faktisk lite bättre..kram och lycka till

• blivande fru J

tina060708: om jag var du skulle jag vara gravid jämt, åh så skönt att slippa mens :)

har du testat minipiller? jag blev mensfri av dem, men alla vill ju inte äta hormoner.

• tjollan

Äter 2 minipiller om dagen sopm håller menstruationen borta, är så illa tvungen när jag ska jobba i sommar. Jag vet att det rimmar illa med en som vill ha barn. men det är dom val jag har jsut nu. Eller bryta iho av smärta, har konstaterad form av "Endo". Smärtan vid mens är väldigt individuell och symptomen likaså. Jag kan bara önska att ni som har problem får den hjälp ni behöver och inte ger upp! Stå på er när ni är inne i "utrednings och vård" snurren. Mig tog det cirka 18 ÅR!

Svar på tråden Bäst mot mensvärk?