• K.C

Pulverdieter och bantningsmetoder

jag håller inte med. problemen är inte alltid så enkla. för mig har det till exempel handlat om att jag inte ätit allt och blivit tjock av minst lilla när jag väl ätit. förbränningen nere på noll och hur nyttigt jag än ätit har det inte spelat nån roll för jag har inte velat äta regelbundet. har kört med nutrilett och gått ner 10 kilo, meningen var att jag skulle fortsätta efter min semester för 2 veckor sen, men har inte kommit igång, har inte gått upp ett enda kilo. jag tror absolut på pulverdieter för att få igång kroppen med gott samvete, jag tror på pulverdieter om man överkonsumerar fett och socker för att få en skjuts och sen lägga om kosten, jag tror på pulver för att hålla vikten - äta något mål om dagen eller så. fattar inte att alla är så anti, man får i sig allt man behöver och kan sluta tänka på mat ett tag. om man kör en kur och sen börjar äta chips varje dag så är det kaske inte lustigt att man går upp igen, men så behöver man ju inte använda det heller.
    så visst finns det andra vägar att ta och väl är väl det!

• K.C

ELIN1: har man haft ätstörningar ett helt liv är det inte så enkelt som du vill få det till. Och jag tror att de flesta överviktiga har någon slags lustig relation till mat. Men VET ju vad som är nyttigt och man vet att man ska äta regelbundet, men känslorna kring mat är mycket mer komplexa och svåra att ta hand om. Läkare, visst, men det tar ganska lång tid att inse att man gör nåt fel och veta vad man ska göra åt det. Jag testade att träna, äta regelbundet och bra och gick ändå inte ner. Hade kontakt med en kostrådgivare som inte heller fattade varför jag inte kudne gå ner. När jag började med Nutrilett kunde jag äta flera gånger om dagen och det var enkelt för mig att kunna tillåta mig att äta och inte behöva tänka en massa på maten.

alla har sina vägar till välmående och för mig har det varit att komma ner de här kilona, har några till att bli av med, men nu känns det inte så bråttom. att jag gått ner och fått igång en förbränning, käna hunger etc, gör att jag törs äta vanlig mat också. och kroppen verkar må bra av att komma igång igen.

men även om problemet varit att jag käkat inyttigt så tror jag att det är bra med en diet som ger en en kick att komma igång med bra mat. psykologin är nog viktigare än det konkreta många gånger. har tilloch med hört att om man mår dåligt kan kroppen vägra gå ner även fast an gör allt annat rätt.

• K.C

ELIN1:

ja, det kan jag absolut. det handlar ju om att hitta en harmoni i kropp OCH själ.

mitt liv förut så jag knappt vågade äta och när jag gjorde det hände ändå inget är ju mycket värre än att se till att få i sig regelbundet och det man behöver. det är ju precis det jag får nu. sen är ju pulvermat inget man ska äta varje dag resten av livet, självklart, det är ju under en övergående period. att få en skjuts med viktminskningen eller få igång kroppen om amn nu har det problemet. kan även tänka mig att låta det bli en del av vardagen istället för att hoppa över mat pga tidsbrist eller liknande.

• K.C

SMULTRONET: tror inte du kan skylla pulverdieten för att du gått upp 40 kilo. det vore orimligt att gå upp det man gått ner PLUS 30 kilo pga pulvret. Eget ansvar får man nog säga. kul att du hittat nåt som passar dig nu då.

Bra skrivet, MIMMI MUS. Jag fattar inte heller vad poängen är alls! jojo-bantning kan amn väl ägna sig åt oavsett metod. till och med äta rätt och motioner. Tycker det är skit att folk måste se allt i svart eller vitt, bara för att en sak inte är rätt för en så kan det ju vara toppen för en annan. Hajar inte var ni vill komma alls. Om ni inte gillar pulver så drick inte! enkelt. om folk LYCKAS gå ner och hålla vikten så bevisar ju det att det måste fungera. Så!

• K.C

CARMA: det är väl mer den där attityden att folk knäpper en på näsan som man retar sig på, inte ämnet. och definitivt inte hunger. kan bara tala för mig själv...

SMULTRONET: kan ju inte veta just om ditt pulver, men 30 kilo på 3 månader!! hur åt du då?

• K.C

ELIN1: håller inte riktigt med dig där heller. jag har väl inget emot att folk har olika erfarenheter, men det HAR ju varit en del näsknäpp..! men en diskussion om diskussionen känns som man har haft någon gång för mycket så jag slipper gärna.

• K.C

jag fattar inte varför alla tror att folk här inne är arga? jag har inte uppfattat att nån är arg, däremot ogillar jag verkligen det här hur folk ska vara snusförnuftiga och säga åt andra hur de borde leva. det räcker liksom inte alltid med sund mat och motion och det är väl nog med alla fördomar kring fetma som finns... ibland krävs lite andra metoder. det blir liksom så präktigt.

• K.C

ja, men det känns ju fortfarande inte som alla är arga hela tiden..! Känsligare trådar har man ju läst.

• K.C

klart alla har rätt att säga vad dom vill, ingen har väl sagt nåt annat. men visst fins det - kanske inte från dig - en lite snusförnuftig attityd kring det här...
    och visst är det hett, det är ju det många går ju och tänker på sånt här hela tiden.

• K.C

ELLTE: bra skrivet! håller förstås med... och grattis till nedgången..

• K.C

SMULTRONET: i en annan tråd sa du ju att det var arbetsförmedlingens fel att du blivit tjock? man kanske vill minnas att man åt bra, men jag tror att om man fått igågn en förbränning, så ett sånt problem är löst är det svårt att gå upp 30 kilo på 3 månader..

• K.C

FAIRY: vem har trackat??? om du menade mig: jag skrev att det kan vara lätt att glömma bort hur saker verkligen var, man minns som om man åt bra men i själva verket kanske det inte var så! mår man dessutom dåligt kanske det är ännu mer lättbegripligt att det blir så..

• K.C

SMULTRONET; jo, jag vet.. du berättade ju det ovanför.. jaa, kkroppar kan vara skumma ibland, det vet jag..

Svar på tråden Pulverdieter och bantningsmetoder