Enligt en vaninna till mig som jobbade pa kvinnojouren for nagra ar sen, sa ar det jattevanligt att kvinnor kommer in eller ringer for att prata om handelser som kan ligga flera ar bakat i tiden (eller annu langre), sa jag tycker det ar ett jattebra forsta steg att ta kontakt med dem och du behover inte vara radd for att de ska tycka att det ar konstigt eller jobbigt, de ar mycket vana vid sant har.
Sen (beroende pa vad de foreslar ocksa forstas) tror jag det ar en bra ide att ta kontakt med en psykolog for att prata om det vidare - antingen privat eller om du kan fa en genom din halsovardscentral eller lakare. Aven om det inte kanns 'akut' och handelsen ligger nagra ar bakat i tiden, ar det nog nodvandigt att ta itu och bearbeta vad som hande tillsammans med nagon professionell (menar inte att tex kvinnojouren inte ar professionella, bara att de kanske inte har samma resurser och tid att sitta ner med dig lika ofta som tex en psykolog).
Och du - du behover inte beratta for din lakare varfor du vill fa en remiss till psykolog, det racker med att saga att du har saker som hant tidigare i ditt liv som du behover bearbeta.
Kram, och lycka till! Att ta itu med sant har ar jobbigt, men i det langa loppet ar det bast for dig sjalv och din psykiska halsa (och for framtida forhallanden).