Inlägg från: Jonnes brud |Visa alla inlägg
  • Jonnes brud

Hur undviker man?

Frågan är om det bara är pga genetiska orsaker ett barn blir psykiskt sjuk, eller om barnet också påverkas av en förälders, kanske, "udda" beteende, den sociala miljön. Den största frågan är väl ändå om din pojkvän orkar med att bli pappa. Det är ju inte en liten docka, en leksak, som kommer till världen, utan ett barn som ställer krav på omvårdnad, tröst, skydd.

När det gäller diabetes borde du som kvinna prata med din läkare dels om vad en graviditet innebär för dig själv, dels hur stor risk det är att dina kommande barn får diabetes.

Att skydda sina kommande barn från sjukdomar, antingen de är medföddqa eller ej, kan du aldrig göra.

• Jonnes brud

Allergier och astma beror kanske mer på luftföroreningar än genetiskt arv. Jag tror inte att man kan säga till folk att de får eller inte får "skaffa" barn därför att de har en "genetisk defekt". Vad ska man skylla på om det går galet ändå? Är det någons fel att ett barn föds utvecklingsstört, med läpp- gomspalt, har cystisk fibros? Man kan aldrig garantera någonting, varken friska barn när de föds eller arr de blir förskonade från sjukdomar under sitt liv.

• Jonnes brud

Xite:
    Men man kan ju faktiskt inte veta om man har friska gener. De gener jag har i kombination med mina barns far kanske blir en "katastrof" trots att vi båda är friska. Om folk inte får "skaffa" barn för att de har något fel eller sjukdom, i ett försök att skaffa ett perfekt samhälle, kan göra att de föräldrar som får barn med sjukdomar eller missbildningar kommer att skuldbeläggas. Tror jag!

Svar på tråden Hur undviker man?