Inlägg från: evkasu |Visa alla inlägg
  • evkasu

Vart är sep-06:orna?!

Hej alla,

Här är en till 02 sep-brud! Vi har inte kommit särskilt långt i planeringen, håller mest på med lösa funderingar än så länge men datum är bestämt, alltid något?

Vi bor i Stockholm men kommer gifta oss borgerligt förmodligen vid Dalälven, i byn där min blivandes föräldrar bor, utanför Borlänge. Middag med catering (lutar det åt) och partaj i hembygsgården (inget bokat ännu dock).
    Vi ska upp och reka sista helgen i augusti och kolla efter fina platser, kolla lokalen vi spanat in osv. Dessutom måste vi jaga övernattning till gästerna då i princip alla kommer från Stockholmstrakten eller Roslagen.
    Min mamma syr till yrket så hon kommer förmodligen sy klänningen, vi har börjat kolla lite men ska på symässor under året som kommer. Jag är sugen på något Rembo-inspirerat?

Blir liiiite stressad när jag läser hur långt ni kommit men det är förstås ett bra tag kvar?. Min blivande och jag har just nu fullt upp med att beundra förlovningsringarna som blev klara förra veckan o numera är på plats!

Ha en bra dag nu tjejer, jag måste jobba lite också antar jag?.

Men nu får vi hålla denna tråd igång!

• evkasu

Nonika: Något liknande dessa:
    www.rembo-styling.com

Tycker de är ursnygga!

Årets skattepengar går till en Bali-resa i höst, som var planerad innan sambon friade men jag antar att nästa års pengar går bara till bröllopet (om man får något...). Skönt för er som kan jobba extra och dra in lite mer i bröllopskassan...

• evkasu

Jo, vill också fixa och ordna nu men känner samtidigt att jag borde ta det lite lugnt, vi kan ju hinna ändra oss ang mycket ännu...
    Eftersom vi inte gifter oss här hemma så är det svårt att skaffa sig full koll på detaljer, svärmor håller på som bäst o letar vigselplats. Det blir ju svårt att hitta en bra frissa hemifrån också, det är tur att BT finns när det börjar närma sig så man kan få tips från Borlängebrudar.
    Det låter som om jag ska gifta mig på andra sidan jorden men Dalarna är tillräckligt långt bort...

• evkasu

Hej!

Kul jmc, bellaboop och sötöga, fler september-brudar 06, välkomna hit!

Har inte heller kommit längre, vi spånar lite men den seriösa planeringen börjar nog i höst då vi ska åka upp till Dalarna, där vi gifter oss, och kolla in lokal osv. Har dock semester nästa vecka då vi kommer vara på landet (ve och fasa ingen dator där!!! ) och vi kanske hinner prata ihop oss lite då, ang gästlista och så iaf.

Poppinella och Jensp, vad har ni tänkt er för klänningar och blommor då?
    Har också en kompis som är florist, som jag ska fråga om hon vill hjälpa oss (hon vet inte att vi ska gifta oss då vi inte ses så ofta, bor på olika orter).

Ha en bra dag i regnet!

• evkasu

Hej på er!

Har haft två veckors semester, haft det jätteskönt i värmen, men nu är man tillbaka på ett minst lika varmt kontor igen?..

Vi har väl inte kommit längre i planeringen mer än att vi haft tid att prata ihop oss lite om en del grejor samt spånat om bröllopsresan, hmm undrar om vi någonsin kommer fram till något gemensamt beslut där.... Nu när semestern är slut längtar jag bara tills augusti, då vi reser upp till byn vi gifter oss i, för att kolla lokal osv. Så fort det är avklarat kan vi köra på lite.

Vi har tänkt oss vigsel utomhus vid Dalälven, promenad/transport till brudskål i D:s föräldrars trädgård som ligger mellan vigselplatsen vi tänkt oss och lokalen. Sedan middag med catering o partaj för ca 40-50 pers i byns bygdegård. Dagen därpå lunch hos D:s föräldrar för dem som inte redan påbörjat hemresan (gästerna kommer i princip uteslutande från Stockholm & Roslagen i vi gifter oss ju i Dalarna). På måndagen reser vi iväg på bröllopsresa 2-3 veckor någonstans.
    Denna vigsel förutsätter ju bra väder förstås så vi måste gardera oss med inomhusalternativ också.

Nonika, grattis till förlovningen! Låter urmysigt!

E+P, kul att klänningen är klar, måste kännas häftigt, lite mer verkligt liksom!

• evkasu

Nonika

Har du någon bild på klänningen? Har ju sett filmen men för typ hundra år sedan?. Jag förstår vilken stil den ska vara i men inte exakt hur, får leta fram filmen, nu är jag nyfiken?
    Vad kul att det börjar ta sig, himla tur att du hittade sömmerskan!

Min mamma ska sy min klänning men jag har än så länge bara kollat mönster på nätet och har inte hittat något liknande det jag vill ha. Ska leta runt i tygaffärerna i helgen tror jag?. Annars ska vi gå på tygmässa i höst men den är inte förrän runt allhelgonahelgen, långt kvar och jag vill fixa nuuuu! De brukar tydligen ha speciella avdelningar med brudklänningstyger & mönster.

Tjata på du, det är bara kul att höra!

• evkasu

Jaaa den! Den är ju otroligt vacker!

• evkasu

Absolut, den är, som du säger, speciell och kommer passa perfekt som brudklänning.

• evkasu

Nonika

Jag nöjer mig med att läsa om din planering än så länge...
    Vi kan inte planera så mycket på avstånd just nu.
    Hade tänkt rassla runt lite på stan igår o kolla efter klänningsmönster men alla tygaffärer jag känner till sommarstänger redan kl 18 och det hinner inte jag...
    Är fortfarande övertygad om att din klänning blir kanonsnygg, tyget låter häftigt!

Hur går det för er andra då?

• evkasu

EHHE - välkommen!!!

Sambon frågade sin bästa vän i förrgår om han ville vara marskalk och han blev jätteglad, ska ta o fråga mina tärnor officiellt snart också.
    Den 26-27 ska vi åka till svärföräldrarna för att se ut vigselplats i rätt årstid. Funderar också en del över väder/temperatur i början av september, jag älskar hösten så det får gärna vara lite höstigt bara det inte är jättekallt och rått, vill ju inte att gästerna ska stå o huttra?Men tyvärr tror jag inte höstlöven har börjat visa sig ännu då.
    I byn vi gifter oss i finns en handelsträdgård som är helt fantastisk, funderar på att gå dit nu o se vad de kan erbjuda så här års i form av dekorationer osv, kanske t om någon lite annorlunda brudbukett. Vore kul att ta så mycket som möjligt lokalt.

Har annars tänkt börja handla lite smågrejor för att sprida ut kostnaderna, typ ljus till lokalen, brudparstoapapper, o sådant.

Igår kväll började vi prata lite om vad för musik vi ska ha under ceremonin, lutar just nu åt bl a Allan Edwalls "Blod i brand", lite kul men samtidigt fin o passande.

Det var väl det just nu, närmast är annars att planera kräftskivan i helgen som kommer?.

• evkasu

Hej alla!

Nu har vi i helgen vart uppe hos svärföräldrarna och åkt runt och kollat lite på tänkbara vigselplatser & övernattningar för gäster mm.
    Hittade den perfekta platsen för oss, känns så himla bra!!!

Vi hade tänkt gifta oss i deras trädgård el dyl och ha partajet i hembygdsgården en bit därifrån men nu hade de kommit på en annan plats, ca 1 mil därifrån, i Gagnefs minnesstuga. Det är en gammal hembygdsgård som ligger på en höjd med urfin utsikt över Dalvälven. På andra sidan vägen ligger en jättefin lokal där vi sedan kan ha middag & kalas. Som tur var skulle de ha dop på denna hembygdsgård precis när vi var där så vi smög in o kollade på lokalen.
    Sååå bra, det enda man skulle kunna klaga på är att lokalen inte är jättestor även om den gott o väl tar vårt antal gäster.

Hittade också de tre vigselförrättare som är aktiva i Gagnefs kommun på nätet så nu vet vi vilka de är åtminstone, kan väl inte boka än dock antar jag. I Gagnef finns dessutom ett bageri som kan ordna tårta, min svärfar har en kollega som spelar i ett band, och min svärmor jobbar på dagis där en förälder är lärare på restaurangskola som ev kan fixa mat eller åtminstone servering. Så detta ska undersökas.

Till helgen ska vi prova champagne (tufft jobb va?. ) för brudskålen, sambon har en 3 litersflaska liggande med en sort som vi inte druckit förr, så nu ska vi köpa en liten och se om vi ska satsa på den och börja köpa in mer.

Känns som om vi har kommit en liten bit nu, känns skönt att vara ute i god tid, och att mina kära svärföräldrar är så bra på att fixa o ordna (och villiga), de planerade minst lika mycket som oss...

Oj det blev långt, men jag känner mig så himla glad nu!

Nonika - kul att det börjar ordna sig med maten för dig, låter ju som en kanonbra lösning!

• evkasu

Nonika - de två första bokstäverna i mitt för(mellan)namn, tilltalsnamn och efternamn, svårt att glömma bort....

Hoppas vädret blir så här fint om ett år också, på fredag är det ett år kvar för oss som gifter oss 02 september!

• evkasu

Ja tänk att om ett år är D och jag man & hustru, känns skumt...men på ett bra sätt förstås....
    Vi provdrack också den champagne vi tänkt ha - och den blir det.
    Chapel Hill är ju såå prisvärt även om jag gärna dricker cordon negro utan problem oxå. Men då sambon är helt insnöad på champagne så får det bli äkta vara på bröllopet, han vill även ha champagne till desserten (om vi ska ha någon), förutom som brudskål.
    Vi har dock också funderat på vad vi ska ha till, D ville ha jordgubbar, gärna chokladdoppade men jag tror att det behövs något mer matigt ändå, typ snittar, då vi tänkt ha brudskålen efter vigseln och sedan fota oss mellan vigsel & middag och då ha någon form av aktivitet för gästerna. Plus att det så här års är rätt ont om goda jordgubbar. Man kanske kan ha både och?

Svar på tråden Vart är sep-06:orna?!