• hanny

Lilla päronets viktdagbok!!!!

HippieJo
    Att din mage känns svullen kan vara pga att du dricker mkt cola light och äter läkerol, aspartamet gör många "bullriga" i magen..

Vid er längd och vikt är 700-1000kcal/dag alldeles för lite, ni förstör era kroppar och ämnesomsättningen. Visst ska man dra ner på kalorierna när man försöker gå ner i vikt men det finns gränser.. Ni borde äta minst 1500kcal om dagen, lilla päronet du verkar träna mkt och borde därför äta ännu mer för att du och din kropp ska må bra! Du skriver att du mår bra, och visst mår man bra när man går ner i vikt, i alla fall psykiskt, men jag tror din kropp skriker efter näring. Förstör inte era kroppar när ni är så unga!
    Det är inte som jag är avundsjuk, jag är 160 lång och har det senaste året gått ner från ca 74kg till 52-54kg, beroende på var jag befinner mig i månaden (kvinnokroppen är komplicerad). Detta genom att äta ca 2000-2300kcal om dagen (nyttig och mättande mat), gå en 4km promenad innan frukost, det senaste halvåret har jag styrketränat 3ggr/vecka och sprungit 5-6km 2ggr/vecka. På helgerna har jag unnat mig godis eller annat jag varit sugen på samt ätit lite mer mat. MEN...att jag skriver detta är för att jag tycker att ni nästan har, eller i alla fall närmar er, ett sjukligt beteende. Ni kommer inte att orka om ni håller på som ni gör dessutom förstör ni era kroppar. Ingen av er verkar ha ngn särskilt stor övervikt heller.. Jag är kortare än er och åt mer än dubbelt så mycket och gick ändå ner, visst står man stilla ibland men inte alltid! Nu när jag tränar äter jag mer och håller ändå vikten.
    Var försiktiga och ta hand om er, ni har bara ett liv!!

Jag läser här ganska ofta, kanske inte på helgerna men i veckorna så om ni har frågor eller liknande så finns jag här..

Kramar Hanny*

• hanny

Oj..glömde en sak.. Men jag vet att andra skrivit det tidigare i tråden redan..
    Väg er högst en gång i veckan, kanske bara varannan vecka (jag väger mig ungefär varannan fredagmorgon nykissad och utan kläder). Har ni svårt att hålla det kan ni väl be ngn i er närhet gömma vågen.. Som jag skrev innan kvinnokroppen är kompilcerad, hormoner påverkar vikten och den skiftar från dag till dag utan att man egentligen behöver ha gått upp i vikt..

Lycka Till!

Kramar Hanny*

• hanny

Jag vill absolut inte att denna tråden ska stängas, det är bra att ni motiverar varandra ..
    Det är skönt att höra att ni är medvetna lr hur jag nu ska uttrycka mig!
    Jag är gärna er "sunda fe" och ska försöka att inte lägga mig i för mycket *ler*..
    Ha en skön helg, njut av den! Om det skulle slinka ner något ni inte hade tänkt er så ha inte dåligt samvete för det, res er upp och gå vidare istället, det är tillåtet att synda, bara inte varje dag !

• hanny

HippieJo
    Ibland har man dagar då allt känns trist och jobbigt, då trillar man dit lätt.. Men det är ju inte hela världen eller hur? Oftast vaknar jag med nyfunnen energi dagen efteråt, kroppen kanske behövde dega lite? Under min viktnedgång stod jag stilla långa perioder ibland men sen helt plötsligt försvann det lätt några kilo. Sen ska du också tänka på att ju mindre du har kvar att gå ner ju svårare blir det. Ge inte upp, du klarar det!

ia
    Något som hjälpte en kompis till mig som hade anorexi var att tänka: "jag har dåligt samvete för att jag har ätit lite godis, i Somalia kämpar en tjej i min ålder för att ens få mat så hon kan överleva. Jag borde vara tacksam och njuta av att jag har det bra istället.."
    Det dämpar kanske inte ångesten men man kommer i alla fall en bit på vägen och inser att man nästan är lite ja..löjlig..

lilla päronet
    Vilken energi du har! Men du glömmer väl inte att ha minst en vilodag i veckan *ler*? Kroppen måste ju få återhämta sig för att kunna prestera maximalt..

• hanny

Bra beslut HippieJo!!
    Man blir knäpp och knäckt av att räkna gram och kalorier hela tiden! Du hade väl kul på bion med din kompis och 1660kcal är ärligt talat ingenting så oroa dig inte...
    Som sagt ett mkt klokt beslut, kämpa på!

Lilla päronet
    Du förtjänade verkligen lite godis, du måste ju vila och njuta an ngt gott ibland så du inte tappar suget på att vara nyttig helt..

Ha det bra!

Kramar Hanny*

• hanny

Det är ingen fara, det är skönt att se att du börjar komma till insikt med vad du behöver. Har läst den andra tråden och är jätteglad för din skull, du är BRA och du förtjänar att må BRA!

Svar på tråden Lilla päronets viktdagbok!!!!