• lij

Körkortstråd!

Försöker/håller på att ta körkort. Jag övningskör med min sambo och har gjort så ett tag men behöver få tummen ur och ta mig till en trafikskola så jag lär mig helt rätt. Teorin är jag klar med, så jag har ett knappt år på mig att få själva körningen avklarad.

Jag är också rädd för att det ska bli alldeles för dyrt, jag vill inte lägga mer pengar än jag måste och har inte råd att göra det heller. Men vissa kostnader kommer man ju inte undan och utöver det räknar jag med att ta 5-10 lektioner.

• lij

Ellte
    Som tur är så är det ju så att man lär sig en del när man håller på att ta körkort. Visst är det säkert så att man kan gå igenom allt utan att ta till sig något, men så har det inte varit för mig. Att läsa teorin har gett mig en större insikt. Jag använde Bonniers Trafikskola (passade mig perfekt att sitta framför datorn och göra det) och klarade teorin på första försöket.

På ett sätt ångrar jag att jag inte tog körkort när jag var 18 (är 27 nu) eftersom jag hade haft mer tid och pengar till det då, men samtidigt känner jag att jag är mognare och lär mig bätttre nu.

• lij

Ellte
    Okej. Jag tycker också att vi åker för mycket bil och att det finns många som kör som idioter. Men jag tycker inte att teorin går ut på att lära sig en massa frågor utantill, i alla fall var det inte så för mig.

Lillan2
    Jag använde nästan bara Bonniers Trafikskola, hade ett par lånade böcker också men de använde jag inte speciellt mycket. Programmet är uppdelat i kapitel som består av föreläsningar med tillhörande kontrollfrågor. På slutet gör man sedan "teoriprov" med frågor från alla kapitel. Det kanske finns andra program som är lika bra eller bättre, men detta är helt okej. Man lär sig all teori man behöver kunna för provet.

• lij

Haha! Vilken scen Baboou! Ja det har sina sidor att ha någong bredvid sig. Jag skulle nog aldrig vilja köra igen om det var sådär.

Angående att köra fel i rondeller så känner jag en tjej som på uppkörningen skulle ta vänster i rondellen och verkligen gjorde det. Svängde vänster in i rondellen alltså. Om man gör så får man inte körkort..

• lij

Det är bra att vi är osäkra tycker jag! Bilkörning är ju farligt och man ska ha respekt för det. Men det är klart, det är ju inte bra om man inte vågar köra alls. Det gäller bara att ta det i sin egen takt och inte göra svårare saker än man är redo för.

Ibörjan när jag skulle köra trodde jag inte att jag skulle klara av att köra i trafiken. Att kontrollera bilen var ju tillräckligt svårt och dessutom skulle det finnas andra bilar, gångare, cyklister, spårvagnar, trafikljus, vägskyltar mmmm! Men så hemskt är det ju inte nu när jag kan lite mer.

Måste bara passa på att fråga en helt annan sak. Är det någon mer än jag som tycker att de har för små fötter för att köra? Det känns som min fot (strl 36) inte passar på gaspedalen på något bra sätt och jag blir helt slut i fotleden efter någon timmes körning. Jag sitter lagom långt fram så det är inte problemet.

Svar på tråden Körkortstråd!