• Bobou

Körkortstråd!

Hej!

Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!

I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?

• Svar på tråden Körkortstråd!
  • K.C

Toppen!!! Vilken bra idé!

Bor i sthlm, har INTE tänkt övningsköra eller ta här... HU! ska nog köra en del privat och en del på skola - kanske intensivt..

Har lämp, det är allt.

Nojig att hamna på lurarskola där man får ta 60 tusen lektioner...

• Bobou

Jag kan ju lika gärna börja med att svara själv.

Jag tänker ta körkort i Umeå i sommar. Jag gick en teorikurs för 2½ år sedan, men jag gjorde aldrig provet då, saknade framför allt motivation. Nu känns det som att det är dags!

Jag har gått tillbaka till min gamla skola och börjat plugga lite teori där. Teorin är jag iofs inte särskilt bekymrad för, jag har bra läshuvud, det är ju själva BILKÖRNINGEN...

Jag är 22 och har bara övningskört väldigt sporadiskt, typ en gång per år, eftersom jag nästan aldrig har tillgång till bil. Nu har jag varit ute tre gånger i veckan och det känns ändå rätt bra, jag tror att min känsla för trafiken har mognat de senaste åren även fast jag inte övningskört så mycket.

Som fattig student hoppas jag på att inte behöva ta alltför många lektioner, får se hur det går med det...

• lij

Försöker/håller på att ta körkort. Jag övningskör med min sambo och har gjort så ett tag men behöver få tummen ur och ta mig till en trafikskola så jag lär mig helt rätt. Teorin är jag klar med, så jag har ett knappt år på mig att få själva körningen avklarad.

Jag är också rädd för att det ska bli alldeles för dyrt, jag vill inte lägga mer pengar än jag måste och har inte råd att göra det heller. Men vissa kostnader kommer man ju inte undan och utöver det räknar jag med att ta 5-10 lektioner.

• LisaML

Vilken kul id+e till tård. Jag har redan körkort men eftersom jag tog det sex år senare än "alla" andra känner jag att jag hör ihop med er! Själv tog jag körkort 24 år gammal, enligt många alldeles för sent, men själv tyckte jag att det vara alldeles lagom. Allt gick hur bra som helst, fast trots att jag inte behövde ta särkilt många lektioner blev totalkostnaden hög. Huvudsakligen beroende på att jag vid ett tillfälle körde in i en parkerad bil, både vår bil och den andra behövde lagas ganska mycket, självrisken var 3000 kr. Ett par veckor senare körde jag in i en liten, men hård, stubbe så att vår fina, låga bil blev trasig igen. Typiskt! Annars gick allt som smort, uppkörningen var riktigt skoj faktsiakt, killen som skulle bedöma mig var trevlig och sen hade vägverket någon slags utvärderare med i bilen, han var med kul. Jag kan rekommendera att köpa något slags paket "road quiz" tror jag det heter, men får en massa koder så att man kan sitta hemma och plugga teori via nätet istället för att hänga på bilskolan med alla tonåringar! (Inget ont om tonåringar!)

Lycka till! Jag håller tummar och tår och allt jag kan för att det ska gå bra för er!

• Bobou

LisaML:

Äh, 24 är väl ingenting... (jag är 22 iofs (som sagt), men ändå...)

Jag har flera kompisar i 30-årsåldern som sagt åt mig att vänta med körkortet tills jag känner att jag behöver och vill ha det, så det har jag gjort. För de ångrade att de tog det när de bara var 18!

Efter att de tagit körkortet hann de nästan inte köra alls innan de flyttade iväg till annan ort för att plugga och hade sedan inte tillgång till bil på flera år. När det så småningom blev dags att skaffa egen bil kände de sig minst sagt osäkra bakom ratten, jag vet t o m två stycken som tagit extra körlektioner i 30-årsåldern för att fräscha upp minnet...

Nu har ju inte jag mitt körkort än så jag vet inte om det varit bra eller inte av mig att vänta, men det känns bra nu iaf. Tänkte bara säga det.

• IronGirl

Hejsan!
    Jag har som sagt haft lämlighet sedan jag var 16 och har kört 2 gånger, då handledaren sedan vägrade :( Nu fyller jag 18 och jag börja på körskolan, läsa teori och sådära, sen får jag väl puffa på min handledare. Pappa har som sagt betalat för ca 40 lektioner, man får tillbaka endel av pengarna om man inte använder dem.
    Jag har inte bett om några pengar från honom, han sa att han kunde betala. Jag erbjöd han tom. att ta pengar från mitt sparkonto. Så lite snäll är jag ändå.

Kram och lycka till med era körkort ;)

• Julibrud 40+

Här är en "grand-old-lady" som går i körskola, jag är 44 - urgammal enligt vissa då som verkar sätta gräns för "gammal" vid 30...
    K.C - jag övningskör i Sthlm, det är ju där jag kommer att köra när jag får lappen - kände att det är bäst att öva i verkligheten. Det är inte så farligt hemskt
    Körskolor som luras; de ska kunna visa dig en utbildningsplan och hålla sig till den, oseriöst annars - tänk på att det är du som är kund. Vi ses därute!

• Gumsigos

Tack snälla Julibrud 40+, ja har känt mig så lastgammal som inte tagit mitt än. Jag e själv 28.

Nu hoppas jag ha jobb snart så ja kan bli färdig någon gång.

Anledningen är väl att ja först studerat, sen fått barn och sen jobbat en massa o inte haft tid. Sen blev ja arbetslös igen och inte råd igen...

Har egentligen bara teorin o halkan kvar, men de e ju hur dyrt som tycker ja med halka....sen ska man ju börja läsa me....

• StinaJ

Hej allihopa. Jag har redan körkort men har bara haft det i snart ett år. När jag tog det var jag 22. Vill bara säga att om ni ahr möjlighet så kör så mycket som möjligt privat! Själv tog jag itne en enda körlektion och klarade mig ändå på första uppkörningen så att de är hårdare mot privatister är väl inget jag tror på riktigt... Teorin gjorde jag genom ett dataprogram från bonniers och minimalt pluggande från en bok, klarade mig även där på första testet. Så tro på er själva tjejer, enligt mig så måste inte körkort vara en dyr fråga.
    Lycka till!

• Ellte

Jag fyller 29 om tre veckor och har inget körkort... Det känns som en sån "AA-bekännelse" *fniss*

Det värsta är att jag VILL inte ha nåt kort..jag klarar mig tokbra med kollektivtrafiken...men samhället förutsätter att ALLA är gjorda för att köra bil... Fattar inte hur det kan vara så. För allt annat "farligt" krävs en massa lämplighetstester...för att få framföra ett fordon som dödar på en bråkdels sekund krävs att man gör ett syntest och lär sig en massa frågor utantill :? Helt sjukt!

Jag tycker det körs för mycket bil, kolla bara i Göteborg där jag bor...köerna varje morgon och eftermiddag är helt vansinniga. Svenskar blir bara mer och mer överviktiga... konstigt när man "ska" sitta på sitt kontor hela dagarna och ta sig dit och tillbaka och till affären och hem...fortfarande sittande.

Personligen är jag LIVrädd för att om jag tar körkort kommer jag bli lat(are). Jag HAR ju tendenserna redan, har bara inte möjligheten... Nu går jag till jobbet, det tar 20 minuter... Tar jag bilen tar det fyra minuter = jag kan sova en kvart extra på morgonen... Strålande :?

Dessutom är jag alldeles för okoncentrerad och ointresserad för att kunna bli en bra bilförare. Kan inte göra en sak i taget, kan inte GÅ utan att lyssna på en bok eller prata i telefon samtidigt, är helt ouppmärksam på saker runtomkring mig... Kanon när man sitter i en livsfarlig låda i dödsföraktande hastighet, inte sant? ;)

Ändå måste jag... Maken tjatar, föräldrarna tjatar, brorsan tjatar, kompisar "tycker nog att det är dags" och i alla jobbannonser krävs B-körkort... Så det är väl bara att bita ihop...och bli ännu en av alla lata, feta, dåliga bilförare som sitter i kö i Göteborg på morgonen...

Ja jag är något raljerande men det mesta är helt allvarligt menat...

Svar på tråden Körkortstråd!