• Bobou

Körkortstråd!

Hej!

Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!

I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?

• Svar på tråden Körkortstråd!
  • Bobou

Julibrud40+:

Haha, en jag känner gjorde det på _uppkörningen_! Alltså svängde vänster när gubben sa höger! Men han klarade sig ändå!

• Ellte

guppien: MÅSTE du verkligen? Eller är det bara bekvämare? ;)

• hjartat

Jag har bestämt att ta körkort innan nästa barn kan ju knappt handla själv annars. Men jag har verkligen svårt att se mig själv köra en bil. Känner mig som jag kommer vara jätteosäker. Usch att man inte tog det när man var yngre. Är 31 i år.

• lij

Haha! Vilken scen Baboou! Ja det har sina sidor att ha någong bredvid sig. Jag skulle nog aldrig vilja köra igen om det var sådär.

Angående att köra fel i rondeller så känner jag en tjej som på uppkörningen skulle ta vänster i rondellen och verkligen gjorde det. Svängde vänster in i rondellen alltså. Om man gör så får man inte körkort..

• Julibrud 40+

IIj hjälp - fler sådana skräckhistorier och jag kommer dö av nervositet när jag ska köra upp!
    Hjartat: du kommer att bli lugnare när det väl gäller - du ska se att det ordnar sig.
    Undrars varför så många av oss har så dåligt självförtroende när det gäller bilkörning egentligen...har hört fler tjejer säga samma sak.

• Babo

Hej! Jag håller också på att ta körkort, över 30 år är jag och kör i Stockholm. Jag frågade faktiskt på skolan om jag var bland de äldre, men det är tydligen massor av icke-18åringar som tar körkort sent här. Kul är det, men nästa gång är det innerstadskörning som gäller i rusningstrafik, kommer att vara helt svettig!!

• Julibrud 40+

Babo, vilken körskola går du i? Jag kör hos Liljeholmens.

• lij

Det är bra att vi är osäkra tycker jag! Bilkörning är ju farligt och man ska ha respekt för det. Men det är klart, det är ju inte bra om man inte vågar köra alls. Det gäller bara att ta det i sin egen takt och inte göra svårare saker än man är redo för.

Ibörjan när jag skulle köra trodde jag inte att jag skulle klara av att köra i trafiken. Att kontrollera bilen var ju tillräckligt svårt och dessutom skulle det finnas andra bilar, gångare, cyklister, spårvagnar, trafikljus, vägskyltar mmmm! Men så hemskt är det ju inte nu när jag kan lite mer.

Måste bara passa på att fråga en helt annan sak. Är det någon mer än jag som tycker att de har för små fötter för att köra? Det känns som min fot (strl 36) inte passar på gaspedalen på något bra sätt och jag blir helt slut i fotleden efter någon timmes körning. Jag sitter lagom långt fram så det är inte problemet.

• Julibrud 40+

Slår vad om att om bilen uppfanns idag skulle den bli förbjuden
    IlJ har du provat skor med lite tunnare sula - då känner man pedalerna bättre och kanske kan anpassa vinkeln?

• guppien

Ellte: jaa jag måste faktiskt för så tidigt på morgonen går det inga bussar därifrån jag bor Och inte när jag ska hem på natten heller
    (jobbar 2-skift på volvo!)

Svar på tråden Körkortstråd!