Körkortstråd!
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Hej tjejer!
Jag är 28 år och håller på som bäst just nu. Tog teorin i mars, och det gick som smort. Körningen går ganska bra den också. Nu har jag inte kört så mycket på ett par veckor, så jag måste lägga på ett kol för att hinna. Jag har halkan om två veckor, och sedan ska jag åka hem till mamma och pappa två veckor i juli och köra intensivt med dem. Det är nämligen mycket lättare att köra upp i min gamla hemkommun än här, med alla enkelriktade gator och galna cyklister... ;)
Jag har tagit tre lektioner och kommer kanske ta någon till, och om jag inte klarar uppkörningen får jag väl gå tillbaka och skämmas... men jag lägger stort hopp vid min mamma och veckorna hemma, hon är en hejare till handledare efter att ha sett till att mina tre yngre systrar fick sina kort!
Ja, förresten. Jag tror också att trafikvettet har mognat mer när man är äldre, även om man inte har kört. Och fördelen med att vänta mer än 5 år är ju att man kan övningsköra med sina jämnåriga kompisar, som kanske har det färskare i huvudet än föräldrarna. :) Så det finns fördelar med att ha väntat, helt klart!
hej, jag håller oxå på med körkort,nu 27 år gammal, har börjat smått flera år sen men har nu köpt ett teoripaket och är äntligen på gång på riktigt, har alltid haft lite andra saker som kommit emellan, två barn, en bror som gick bort, utbildat mig till lärare osv. Sen har jag inte varit tvungen att ha körkort förän nu, har alltid bott centralt med gång/cykel avstånd till allt men nu 3 år sen flyttade vi till hus 2 mil utanför och det börjar bli jobbigt att vara bunden till M2b bil, har man barn blir man ju tvungen att skjutsa till kompisar och annat. Jo, jag märker oxå att teorin har man ju redan, alla prov går väldigt bra, har oxå bonniers sen finns det flera andra, det finns en sida som heter korkort.com där man kan göra teoriprov på test. Mitt stora steg däremot är just att jag fortfarande känner mig osäker i trafiken, sen har vi alltid våra barn med i bilen när vi övningskör, kör med m2b, o han säger att kör bara. och inte riktigt pedagogiskt. men jag gör framsteg varje gång jag kör.
Kämpa på bara, det är värt lite slit!
Mvh Tattooz.
tar ocksa korkortet men jag befinner mig i usa dags for teorin snart och sen kan jag borja kor lektionerna men det som ar bra har ar att du kan gora uppkorning med egen bill och det kan va automatvaxel *jatte bra *:)
emmael- bor du möjligtvis i alingsås??? enkelriktade gator och galna cyklister??
Ellte:
Jag håller med dig fullständigt! Biltrafik är oekonomiskt, ohälsosamt, farligt för miljö och människa och egentligen ganska onödigt! Borde förbjudas i alla stadskärnor! Konstigt att jag inte har körkort...
Åh, jag måste berätta om när jag var ute och övningskörde med mamma häromdagen...
Andra rondellen jag kommer till säger hon: "sväng vänster".
Så jag lägger mig i vänsterfil, och tar innervarvet i rondellen. Sedan när jag är mitt framför utgången rakt fram (en helt vanlig "fyrvägsrondell") ropar hon: "Men sväng då!! Ut!! Ut!!!" och jag girar ut ur rondellen! "Det var den här vänster jag menade", säger hon... ...och det kunde hon inte ha sagt tidigare?!
Två korsningar senare kör jag längs en väg och ska ta av på en avtagsväg men jag vet inte vilken och det finns ganska många. När jag är typ mitt för den säger mamma "Sväng!", och jag kastar om ratten såklart. Nu är jag redan ganska skakig och ska försöka fickparkera mellan två bilar i vägkanten, alltså backa och trixa mig in.
Jag citerar:
"Framåt!! Framåt!! Men backa då!! Backabackabacka! Nej, framåt!!!"
"Va, jag trodde jag skulle backa?"
"Alltså, det gör du ju som du vill. Men OOO!!! BACKA!!!"
osv...
Hela resten av bilturen är jag helt "jumpy", såklart, och väntar mig hela tiden att mamma ska ropa sväng! när jag kör i 50 eller nåt... Så mamma blir också alldeles uppskakad och sitter och flämtar och skriker och hoppar i sätet och greppar krampaktigt handtaget ovanför bildörren när hon tycker att jag kommer för nära andra bilar (vilket jag inte gör, tro mig).
Hon låter sin egen rädsla totalt styra över förnuftet... och börjar också kritisera körningen i detalj, och anmärker på såna saker som jag enligt hennes man inte har några som helst problem med. Hon tvingade mig t ex att köra in fem gånger på uppfarten hemma innan hon tyckte att jag ställt mig på ett bra sätt (fast det skiljde bara några centimeter från hur jag stod innan, och jag inte stod i vägen för någon)...
Varje gång efter att jag kört med henne känner jag bara att jag HATAR bilkörning och vill aldrig göra det igen i hela mitt liv...
(Hon gör så här ibland när hon åker med sin man också, det är inte bara för att jag inte har körkort.)
Bobou! "skrattar så tårarna trillar" Förlåt Bobou - men jag såg allting framför mig! Men kämpa på - kanske inte med kära mamsen? Jag och mannen var ute en sväng och ska köra ut från stora parkerningen. Du kan ta höger här sedan säger han och kikar åt vänster - naturligtvis kör jag åt vänster! Men jag SA ju HÖGER säger han då. Jovisst, men du TITTADE år vänster - och då TRODDE jag du menade ditåt. SUCK* fler än jag som har svårt med detta? Tummen sitter till vänster på höger hand och tvärtom, eller hur var det nu igen...
StinaJ: Nej, Lund :D
Nu är tack och lov de galna cyklisterna försvunna ett par månader, så jag kan öva i lugn och ro...
Ellte:
Jag är en av dom som sitter i de ASlånga köerna på morgonen Kör genon Tingstadtunneln varje dag!
Själv tog jag körkort när jag var 18, i en liten stad där det inte fanns en enda rondell då (Oskarshamn) Sen flyttade vi till Göteborg (utanför) nåt år senare..jag vågade inte köra här på ett halvår faktiskt!
Nu fyller jag 30 om en månad och använder bilen varje dag! Måste verkligen ha bil.. till jobbet, dagis.. You name it!
Jag råder alla som kan att ta körkort!
Ni kommer inte att ångra er.. En dag, när ni minst anar det, behöver ni det