Körkortstråd!
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Jag har Bonniers Trafikskola 2004 (oanvänd), Det bästa sättet att lära sig teorin på tycker jag iaf!
Ngn som vill köpa den billigt?
Hej alla! Jag har uppkörning 16/8 i solna, känns lite pirrigt måste jag erkänna, jag är inte så van vid storstadstrafiken, skulle kännas bättre om man fick köra upp i den stad man kommer ifrån men det är lika lång väntetid där! men det är bara att le o va glad! lycka till alla!
Jag har fått mitt nya Lämp!
Här ska köras!!:D
Romjo va vill du ha?
Min syrra som är sexton fick sin lämpa idag... Jag kan säga att jag inte är enbart glad åt det, delvis eftersom hon är en extrem tävlingsmänniska som genast börjar jämföra sig med mig, som också övningskör.
Det är inte särskilt jobbigt att bli jämförd eftersom jag snart är klar för uppkörning och hon kört bil bara en gång i hela sitt liv, men det är hela hennes inställning, jag blir alldeles matt när jag tänker på det... Snacka om noll säkerhetstänkande, hon vill typ köra om fast hon knappt kan koppla... NU känner jag verkligen att jag är glad att jag väntat lite med körkortet, med tanke på hur mitt trafikvett mognat de senaste åren.
Skönt att åka hem till Uppsala till hösten iaf.
Hej Gumsigos!
Hinner inte skriva så mkt ska till jobbet exakt nu! =) men 260 kronor. Kommer in lite senare. Ha det bra!
Jag gjorde teorin idag. Inför provet hade jag övat lite med prov som man kunde göra på internet, om man hade ett papper med koder. Jag tyckte att de proven var bra för de var lika teoriprovet, om än något lättare (tyvärr).
Saken är den att jag har sju koder kvar. Någon som är intresserad?
Bobou: Hur många poäng hade du? (Nyfiken)
Om du tyckte att teorin var lätt så kommer du tycka att uppkörningen är lätt och att det går väldigt fort. När jag hade min uppkörning tyckte jag att; hm var det bara detta?
Nu har jag börjat övningsköra igen. Gu va skoj! Längtar så! Gubben säger att jag kör bra, så det ska väl inte ta så lång tid...bara jag kan få tummana loss o läsa teorin....
Still waiting:
Haha, jag hade 58/65... Måste säga att jag skäms lite för att jag hade hela sju fel, hade inte så många på övningsproven... (Vadå höga krav, vad är det? ) Men jag blev förvånad över godkäntgränsen, jag trodde att man skulle få ha typ tio fel, men man fick ju ha hela tretton.
Vad skönt att höra det du säger om uppkörningen. Jag tycker att det känns drygt just nu för jag kommer inte att hinna köra upp i Umeå (där jag är uppväxt oxh sommarjobbar), utan det blir i Uppsala (där jag pluggar och bor) där jag aldrig kört bil och dessutom långt efter att jag lämnat Umeå => flera veckor efter att jag senast satt bakom en ratt... ska försöka låna en bil någon dag innan, hoppas jag får tag i en.
(Jag skulle också gärna göra halkbanan här i stan, bara för enkelhets skull, men det verkar inte finnas tider... jobbigt... )
Bobou: Hade exakt samma resultat som du på mitt teoriprov när jag gjorde mitt
Bobou:
Jag är precis i stadiet att ta körkort. Vad är det för internetprov du pratar om? Är som sagt ny inom ämnet. Kostar dessa koder något? Och hur kan man få tag på dem?
Hej!
Är det någon här som övningskör/har övningskört i Malmö? Några tips på vilka trafikskolor i Malmö som är bra/dåliga, och på hur man klarar Malmötrafiken? Och bra platser att övningsköra privat på?
glad tjej:
Proven är exakt lika dem man kan sitta framför en dator på en körskola och göra. Man har väldigt stor nytta av att ha tränat på prov innan teoriprovet, privatister som bara pluggat hemma i boken har mycket svårare att klara teorin.
Man kan köpa koderna från STR, typ 320:- för 20 koder. Men om du kommer att gå till en körskola och sitta där och plugga behöver du ju inga koder. Om du är privatist rekommenderar jag dig starkt att köpa dessa internetprov. Då är tjugo koder möjligen lite för lite, men du kan som sagt få köpa några extra koder av mig.
Om man har gjort teoriprovet förut, men måste göra om det, kan det vara en bra repetition tror jag.
Puffar upp lite, jag vill också veta någon bra körskola i Malmö. Har ju fått jobb där nere nu så ja får ta det där istället för hemma i Kristianstad.
Hur går det för er andra? Själv har jag börjat övningsköra igen. Kul o märka att man inte glömt sig helt.:)
Det blev inget körkort för mig i sommar... Väldigt tråkigt, för jag har faktiskt försökt. Men jag har väl haft lite "otur", eller vad man ska säga, med körskolorna. Jag tycker det är jobbigt att prata om, jag känner mig både kränkt och lurad (på pengar), men de jag pratat med anser att det faktiskt är körskolornas fel (framför allt UT) att det skitit sig för mig.
Slutsatsen är iaf att jag verkligen inte kan rekomendera varken Björkstadens trafikskola eller Umeå trafikskola (den på Dragonskolan).
Jag orkar inte gå vidare med en tredje trafikskola i Umeå utan ska försöka ta körkort hemma i Uppsala i stället. Så fort sambon får jobb köper vi bil.
Bobou: Ge inte upp. Jag kände också så när jag höll på att ta mitt kort. Du har ju bara uppkörningen kvar så fortsätt tycker jag.
Här kommer lilla jag, 17 år, fyller 18 i början av Mars. Håller som bäst på med körning, har övningskört med mamma och pappa sen jag var 16. Teorin har jag varit dålig på att läsa. Som tur är har jag införskaffat Bonniers "dataspelsteori" som jag tänkte köra ordentligt med nu! Flera kompisar som rekommenderat! Jag hoppas verkligen på körkort någon gång i mitten, slutet av Mars början av April. För mig känns det som att det nu jag borde ta det. För efter gymnasiet pluggar man på större ort där bil ej behövs, och sen så har man inte lika stora möjligheter känns det som. Nu har jag ju tillgång till mamma och pappa och bil varje dag! :) Lycka till alla ni som ska ta körkort snart!
Vad kul att se att det är så pass många tjejer som kämpar med körkoret! Jag är helt beroende av mitt körkort. Är ganska besatt av bilar och i början av sommaren så körde jag upp för Dragrace-licens. SÅ HIMLA TUFFT!
Hoppas att det går bra för er alla och glöm inte bältet!
Någon annan som såg "Insider" ikväll om körskolor? Ingenting i programmet var väl direkt oväntat...
Åtminstone jag kände igen mig väldigt mycket i körlärarnas attityder. "Lilla gumman, det här har jag gjort i x antal så om du inte förstår mina instruktioner så beror det på att du är en så ofokuserad elev..." (typ)
Blev lite rädd dock av att se att körskolan de testade i Uppsala var den tuffaste!