• Bobou

Körkortstråd!

Hej!

Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!

I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?

• Svar på tråden Körkortstråd!
  • Bobou

Jag kan ju lika gärna börja med att svara själv.

Jag tänker ta körkort i Umeå i sommar. Jag gick en teorikurs för 2½ år sedan, men jag gjorde aldrig provet då, saknade framför allt motivation. Nu känns det som att det är dags!

Jag har gått tillbaka till min gamla skola och börjat plugga lite teori där. Teorin är jag iofs inte särskilt bekymrad för, jag har bra läshuvud, det är ju själva BILKÖRNINGEN...

Jag är 22 och har bara övningskört väldigt sporadiskt, typ en gång per år, eftersom jag nästan aldrig har tillgång till bil. Nu har jag varit ute tre gånger i veckan och det känns ändå rätt bra, jag tror att min känsla för trafiken har mognat de senaste åren även fast jag inte övningskört så mycket.

Som fattig student hoppas jag på att inte behöva ta alltför många lektioner, får se hur det går med det...

• Bobou

LisaML:

Äh, 24 är väl ingenting... (jag är 22 iofs (som sagt), men ändå...)

Jag har flera kompisar i 30-årsåldern som sagt åt mig att vänta med körkortet tills jag känner att jag behöver och vill ha det, så det har jag gjort. För de ångrade att de tog det när de bara var 18!

Efter att de tagit körkortet hann de nästan inte köra alls innan de flyttade iväg till annan ort för att plugga och hade sedan inte tillgång till bil på flera år. När det så småningom blev dags att skaffa egen bil kände de sig minst sagt osäkra bakom ratten, jag vet t o m två stycken som tagit extra körlektioner i 30-årsåldern för att fräscha upp minnet...

Nu har ju inte jag mitt körkort än så jag vet inte om det varit bra eller inte av mig att vänta, men det känns bra nu iaf. Tänkte bara säga det.

• Bobou

Ellte:

Jag håller med dig fullständigt! Biltrafik är oekonomiskt, ohälsosamt, farligt för miljö och människa och egentligen ganska onödigt! Borde förbjudas i alla stadskärnor! Konstigt att jag inte har körkort...

• Bobou

Åh, jag måste berätta om när jag var ute och övningskörde med mamma häromdagen...

Andra rondellen jag kommer till säger hon: "sväng vänster".
    Så jag lägger mig i vänsterfil, och tar innervarvet i rondellen. Sedan när jag är mitt framför utgången rakt fram (en helt vanlig "fyrvägsrondell") ropar hon: "Men sväng då!! Ut!! Ut!!!" och jag girar ut ur rondellen! "Det var den här vänster jag menade", säger hon... ...och det kunde hon inte ha sagt tidigare?!

Två korsningar senare kör jag längs en väg och ska ta av på en avtagsväg men jag vet inte vilken och det finns ganska många. När jag är typ mitt för den säger mamma "Sväng!", och jag kastar om ratten såklart. Nu är jag redan ganska skakig och ska försöka fickparkera mellan två bilar i vägkanten, alltså backa och trixa mig in.

Jag citerar:
    "Framåt!! Framåt!! Men backa då!! Backabackabacka! Nej, framåt!!!"
    "Va, jag trodde jag skulle backa?"
    "Alltså, det gör du ju som du vill. Men OOO!!! BACKA!!!"
    osv...

Hela resten av bilturen är jag helt "jumpy", såklart, och väntar mig hela tiden att mamma ska ropa sväng! när jag kör i 50 eller nåt... Så mamma blir också alldeles uppskakad och sitter och flämtar och skriker och hoppar i sätet och greppar krampaktigt handtaget ovanför bildörren när hon tycker att jag kommer för nära andra bilar (vilket jag inte gör, tro mig).

Hon låter sin egen rädsla totalt styra över förnuftet... och börjar också kritisera körningen i detalj, och anmärker på såna saker som jag enligt hennes man inte har några som helst problem med. Hon tvingade mig t ex att köra in fem gånger på uppfarten hemma innan hon tyckte att jag ställt mig på ett bra sätt (fast det skiljde bara några centimeter från hur jag stod innan, och jag inte stod i vägen för någon)...

Varje gång efter att jag kört med henne känner jag bara att jag HATAR bilkörning och vill aldrig göra det igen i hela mitt liv...

(Hon gör så här ibland när hon åker med sin man också, det är inte bara för att jag inte har körkort.)

• Bobou

Julibrud40+:

Haha, en jag känner gjorde det på _uppkörningen_! Alltså svängde vänster när gubben sa höger! Men han klarade sig ändå!

• Bobou

Har bokat tid för teoriprov, och det tidigaste som fanns var 1 augusti...

• Bobou

Jag blir knäpp på trafikskolorna i Umeå... Alla har typ en månads semesterstängt! Och jag vill ju försöka få så stor del som möjligt av körkortet fixat i sommar, eftersom jag har fullt upp med plugget under terminerna.

Nu har jag hittat en som har öppet iaf, som jag ska ta en eller ett par lektioner hos och förhoppningsvid göra halkbanan hos också. Om de är bättre än de jag varit hos hittills kanske jag byter.

Jag har inte varit så nöjd med mina körlektioner, jag tycker att läraren varit dålig. Har fått höra i efterhand att han tydligen är ökänd i Umeå. Är ni andra nöjda med era lärare?

• Bobou

Åh, jag är jättenöjd med den körlektion jag hade idag! Han var så himla rar, läraren. En riktig stor nallebjörn.

När jag sa att han var mycket bättre än min förra lärare sa han "Men, vad snäll du är, nu blev jag jätteglad! Det här ska jag leva på i flera dagar!"

Så jag byter trafikskola nu.

• Bobou

Min syrra som är sexton fick sin lämpa idag... Jag kan säga att jag inte är enbart glad åt det, delvis eftersom hon är en extrem tävlingsmänniska som genast börjar jämföra sig med mig, som också övningskör.

Det är inte särskilt jobbigt att bli jämförd eftersom jag snart är klar för uppkörning och hon kört bil bara en gång i hela sitt liv, men det är hela hennes inställning, jag blir alldeles matt när jag tänker på det... Snacka om noll säkerhetstänkande, hon vill typ köra om fast hon knappt kan koppla... NU känner jag verkligen att jag är glad att jag väntat lite med körkortet, med tanke på hur mitt trafikvett mognat de senaste åren.

Skönt att åka hem till Uppsala till hösten iaf.

• Bobou

Jag gjorde teorin idag. Inför provet hade jag övat lite med prov som man kunde göra på internet, om man hade ett papper med koder. Jag tyckte att de proven var bra för de var lika teoriprovet, om än något lättare (tyvärr).

Saken är den att jag har sju koder kvar. Någon som är intresserad?

• Bobou

Still waiting:

Haha, jag hade 58/65... Måste säga att jag skäms lite för att jag hade hela sju fel, hade inte så många på övningsproven... (Vadå höga krav, vad är det? ) Men jag blev förvånad över godkäntgränsen, jag trodde att man skulle få ha typ tio fel, men man fick ju ha hela tretton.

Vad skönt att höra det du säger om uppkörningen. Jag tycker att det känns drygt just nu för jag kommer inte att hinna köra upp i Umeå (där jag är uppväxt oxh sommarjobbar), utan det blir i Uppsala (där jag pluggar och bor) där jag aldrig kört bil och dessutom långt efter att jag lämnat Umeå => flera veckor efter att jag senast satt bakom en ratt... ska försöka låna en bil någon dag innan, hoppas jag får tag i en.

(Jag skulle också gärna göra halkbanan här i stan, bara för enkelhets skull, men det verkar inte finnas tider... jobbigt... )

• Bobou

glad tjej:

Proven är exakt lika dem man kan sitta framför en dator på en körskola och göra. Man har väldigt stor nytta av att ha tränat på prov innan teoriprovet, privatister som bara pluggat hemma i boken har mycket svårare att klara teorin.

Man kan köpa koderna från STR, typ 320:- för 20 koder. Men om du kommer att gå till en körskola och sitta där och plugga behöver du ju inga koder. Om du är privatist rekommenderar jag dig starkt att köpa dessa internetprov. Då är tjugo koder möjligen lite för lite, men du kan som sagt få köpa några extra koder av mig.

Om man har gjort teoriprovet förut, men måste göra om det, kan det vara en bra repetition tror jag.

• Bobou

Det blev inget körkort för mig i sommar... Väldigt tråkigt, för jag har faktiskt försökt. Men jag har väl haft lite "otur", eller vad man ska säga, med körskolorna. Jag tycker det är jobbigt att prata om, jag känner mig både kränkt och lurad (på pengar), men de jag pratat med anser att det faktiskt är körskolornas fel (framför allt UT) att det skitit sig för mig.

Slutsatsen är iaf att jag verkligen inte kan rekomendera varken Björkstadens trafikskola eller Umeå trafikskola (den på Dragonskolan).

Jag orkar inte gå vidare med en tredje trafikskola i Umeå utan ska försöka ta körkort hemma i Uppsala i stället. Så fort sambon får jobb köper vi bil.

• Bobou

Någon annan som såg "Insider" ikväll om körskolor? Ingenting i programmet var väl direkt oväntat...

Åtminstone jag kände igen mig väldigt mycket i körlärarnas attityder. "Lilla gumman, det här har jag gjort i x antal så om du inte förstår mina instruktioner så beror det på att du är en så ofokuserad elev..." (typ)

Blev lite rädd dock av att se att körskolan de testade i Uppsala var den tuffaste!

Svar på tråden Körkortstråd!