• melie

jogging...

Hej!
    Jag har just börjat jogga och funderar på hur jag bäst ska lägga upp det. Jag vill inte gå ner i vikt utan snarare bli lite fastare, bygga lite muskler och förbättra konditionen. Alltsa inte bränna så mycket fett. Jag orkar jogga c:a 15-20 minuter i ganska lugnt tempo. Nu undrar jag om någon vet om det är bäst att springa i ett streck eller om jag bör springa i intervaller och varva med rask promenad? (jag har läst att intervallträning är det optimala om man vill förbränna. Men det är ju inte riktigt det jag vill) Vill gärna höra era kommentarer och tar varmt emot tips!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden jogging...
  • FRU Elli

Om du inte vill bli smalare, utan fastare skulle jag styrketräna istället. För om du joggar så förbränner du fett.

• melie

Jag vill som sagt bli fastare och framförallt förbättra konditionen!

• The Fairy

Det enda jag vill ge dig som råd är att skynda långsamt... Muskler och flås är ganska lätt att bygga upp, men det tar mkt längre tid för leder och senor att anpassa sig till den nya belastningen, om de skadas, så har de lång läktid dessutom...
    Blanda med raska promenader, cykling och rodd, så belastar du inte samma muskler och leder hela tiden, men tränar ändå konditionen.

Lycka till!!

• loisa

löpträning är kul när man kommit igång...och bra för hjärtat. Även om du ska bygga upp dig sakta så är ett tips att det oftast är de tjugo första minutyerna som är jobbigast, och tråkigast. Efter det har man kommit in i andra andningen, och kan lugnt köra fyrtio minuter till. MEN först ska du som andra sagt bygga upp muskler, leder och senor.

• *tildis*

Loisa:

Så om jag joggar 20 min i lugnt tempo bör jag utan ansträngning orka 40 till?

Vissa dagar orkar jag inte så bra, går raskt varvat med jogging. Andra dagar kan jag springa 45 min i sträck. Vad kan det bero på?

Jag vill i huvudsak bränna fett, hur ska jag träna för optimalt resultat?

Tack på förhand!

• lij

Att konditionträna utan att bränna fett går nog inte, en om du äter tillräckligt mycket kan kroppen ta energi därifrån också. Det hjälper också kroppen att bygga upp sig och minskar risken för skador. Så vitt jag vet så är intervalltränging bra för att bygga upp kondition. Så småningom kommer du behöva öka träningsdosen också för att kunna öka konditionen mer, men ta det lugnt i början och använd bra skor!

• nella aug05

Kolla www.polarfitnesstrainer.com/ dom har massor av intressanta råd och om man lägger in sin profil kan de föreslå ett träningsprogram.

Bäst är om man har en polar klocka men man kan använda sig av dom ändå.

Dom är profs på träningsprogram!!

• loisa

tildis:

det är värt att testa om du klarar det. Märker du att du har en dag med bra flyt i benen så är det ju bara att fortsätta. Funkar det inte så är det ju inte värre än att du går resten av sträckan. Det jag gjorde ganska tidigt i min (blygsamma) löparkarriär var dels att anmäla mig till ett lopp, för att ha en liten piska (midnattsloppet, men det går på asfalt så det är lite väl jobbigt för knäna tycker jag), och dels började jag springa en runda på elva kilometer som inte har några genvägar. Vissa sträckor var obligatoriska att springa (alla uppförsbackar), resten sprang jag om jag orkade/ville. Pausade en del för att plocka smultron/blåbär/hallon

Orkade jag inte springa så gick jag, enda konsekvensen var att det tog längre tid innan jag var hemma igen, men även promenader bygger ju upp musklerna. Efter att ha sprungit en sommar sprang jag midnattsloppet på 68 minuter, vilket kändes helt ok.

• fashiongirl

hur långt är midnattsloppet då?

Svar på tråden jogging...