• Rosenvatten

Urinvagsinfektion

Ar det nagon har som har haft urinvagsinfektion? jag har ont i nedre delen av magen och ryggen och sa kanns det konstigt nar jag kissar, sarksilt i slutet. sedan maste jag ga hela tiden. jag fick ont i gar men bara idag sa kanns det konstigt nar jag kissar. Vad tror ni kan det vara urinvagsinfektion? maste man behandlats? och jag som ska pa brollop pa lordag!!!!!

• Svar på tråden Urinvagsinfektion
  • Lillan2

Har den hårda vägen lärt mig att det finns urinvägsinfektion och urinblåseinfektion, ditt låter lite som det sista (men sen är jag bara en glad hemmaläkare). Försök att dricka oerhörda mängder vatten och även tranbärsjuice, i syfte att "kissa" ut bakterierna. Håll dig även varm om mellangärdet. Går det inte över på någon dag tycker jag du ska gå till läkaren, tidigare om du har för ont.

Krya på dig!

• Ellte

Tror som Lillan att det inte är urinvägsinfektion...iallafall inte än... Sådär brukar jag må när det är UVI pågång (fast det är riktigt riktigt plågsamt att kissa,,,inte bara konstigt) och det går att stoppa förloppet genom att dricka mycket (alltså MYCKET!) och som sagt gärna tranbärsjuice...

• Lillan2

Skillnaden mellan urinvägsinfektion och urinblåseinfektion förklarade min gynekolog som att det helt enkelt beror på var bakterierna sätter sig. Vid urinvägsinfektion "svider" när man kissa (jfr kissa taggtråd) medan vid urinblåseinfektion gör det ont mot slutet, när blåsan håller på att tömas. Den sistanämnda smärtan sa han kan också vara mer molande, inte svidande. Båda ska dock behandlas om de inte försvinner av sig själv inom någon dag.

• Rosenvatten

Ahh tack for er hjalp (pa ett ganska "privat" besvar :))! ska ga ut och kopa transbars dricka och dricka vatten hela eftermiddagen!

• Lillan2

Ingen fara, det är ett sådant gissel.... Har (ta i trä) varit skonad i över ett år men ett tag var det riktigt jobbigt.

PS Du kan även dricka C-vitamin brus, det påstås vara bra. DS

• Tigriz

Jag har väldigt lätt för att få urinvägsinfektion. Sist jag hade det mådde jag så dåligt att jag kräktes, men det var tydligen inte något konstigt sa läkeren. Men i alla fall, när jag brukar känna att det är på gång så överdoserar jag C-vitamin på brus. Gärna innan jag går och lägger mig så att det får "verka" medan jag sover, så man inte bara kissar ut det direkt. Det brukar hjälpa jättebra.

• Rosenvatten

Jattetack igen for all tips! jag har nu druckit en liter med transbars dryck och det vantar en liter till i kylskpet. m,ina kollegor maste undra....

• Nyfiken gul , nu fru

mest effektivt är VINÄGER!!

Finns färdigblandad dryck i affären brevid oljor o vinäger i tetrapack...

Äppelcidervinäger är supereffektivt o det dricker jag alltid som akut-åtgärd när jag drabbas av UVI...

• pärlsocka

Varför får man urinvägs/urinblåse-infektion? Symtomen liknar de jag har.. :(

• yrvädret

Anledningen till att man får Uvi är att bakterier kommit in och fått fäste i urinröret och börjat växa. Ett bra sätt att undvika uvi är att kissa efter samlag och även 'tvinga' sin karl att kissa innan (det kan ju va´ra han som har smuts på (i) snoppen) samt att kissa efter man har badat ute och inte ha på sig våta badkläder för länge. Annars är det alltid bra att dricka mycket vatten och gå på toa regelbundet.

Svar på tråden Urinvagsinfektion