• Rosenvatten

Urinvagsinfektion

Ar det nagon har som har haft urinvagsinfektion? jag har ont i nedre delen av magen och ryggen och sa kanns det konstigt nar jag kissar, sarksilt i slutet. sedan maste jag ga hela tiden. jag fick ont i gar men bara idag sa kanns det konstigt nar jag kissar. Vad tror ni kan det vara urinvagsinfektion? maste man behandlats? och jag som ska pa brollop pa lordag!!!!!

• Svar på tråden Urinvagsinfektion
  • Frugus - fd silje21

sen borde man egentligen torka framifrån och bakåt efter toabesök, eftersom det ofta är E-coli från tarmen som kryper upp i våra urinvägar och orsakar kaos.

• blivande fru J

Har du inte haft UVI/urinrörsinfektion tidigare kanske det faktiskt är bäst att gå till husläkarmottagningen. Man behöver bara lämna et urinprov och de gör ett bakterieprov på det. Är det positivt får du träffa en läkare och få penicillin, om inte så är du iaf säker på det. Det kan gå upp i njurarna och du kan bli jättesjuk om det är UVI, det kan även vara någon annan sjukdom som kräver behandling. Ibland är det bra att bli diagnostiserad av proffsen.

• Santa Fe

Att dricka massor (gärna sura grejer som t.ex. tranbärsjucie eller citron) är super. Men jag håller med ovanstående, dvs försvinner inte besvären så gör du nog bäst i att uppsöka läkare.
    Låter man en urinvgäsinfektion hållas alltför länge slutar det med att du kissar blod och smärtan eskalerar och blir än värre. Inte bra om infektionen går upp i njurarna.
    Jag har varit i den sitsen och det är INTE kul. Så vänta inte för länge om besvären inte försvinner.

• Santa Fe

Kom på en till sak. Numera finns det provstickor att köpa som du kan prova hemma kan testa och se om du har urinvägsinfektion. Stickorna fungerar ungefär som ett graviditetstest, dvs du kissar på stickan och så ger den ett resultat. Nu vet jag inte hur tillförlitliga dessa tester är, man ska väl inte stirra sig blind på dem. Men helt kassa kanske de inte är...? Finns i alla fall på vissa Coop och i Pressbyrån (tror jag).

• blivande fru J

på apoteket kostar 5 stickor typ 25-30 kr. Tjejen framför i kön köpte sådana sist jag var där, ananrs hade jag inte vetat att de fanns ;) *bugar och bockar*

• IronGirl

Hejsan!
    Jag har haft det andra, lite då och då, men inte tänkt på det, sen har det gått över av sig själv. Är det på något sätt "borta" då?

• Ananas

De där stickorna ger utslag för vissa bakterier, som utsöndrar nitrater. Alla bakterier som kan orsaka en urinvägsinfektion utsöndrar inte detta ämne och kan därför inte ses på stickan. Så om man får positivt på stickan (dvs den ger utslag på bakterier) så finns de där, men man kan lika gärna ha en UVI fast det inte syns...

En UVI kan läka ut av sig själv om bakterierna inte hinner växa till sig för mycket, men ofta behövs behandling med antibiotika. Vilken antibiotikasort man ska ha beror på vilken bakterie man är infekterad med.

• IronGirl

Jobbigt när det är upptaget och man ska ringa och fråga.

• Rosenvatten

Igar kissade jag blod men idag ar blodet forsvunnit och det gor inte sa ont men har jatteont i ryggen sa nu har jag pratat med min doktor som sa att jag maste iallafall komma in (aven om jag e mycket battre) och sa ska jag fa nan antibiotika. Sa nu borde jag bli battre tills min kompis brollops pa Lordag!!!!!!!!!!!!!

• Ananas

Vad bra att du fick kontakt med läkare. Det ska bara ta ett par dagar (ibland bara en) efter att du fått antibiotika så kommer du att känna dig bättre!

• Pixie

Hej!
    UVI är inget kul att få. Bra att du har fått tid hos läkare för antibitoka, annars kan det gå upp i njurarna. Har man en gång börjat få UVI är det ganska lätt att det kommer tillbaka... Till tröst kan jag säga att när man väl börjar äta antibiotika så brukar det snabbt gå över, man känner sig bättre ofta samma dag.

Några tips för att undvika UVI:
    *var säker på att du alltid tömmer hela blåsan när du går på toa - ha inte för bråttom! (När urin finns kvar i blåsan växer sig bakterierna snabbare)
    *Gå ALLTID på toa efter s*ex. Oromantiskt, men nödvändigt! (iallafall om man har problem med UVI)
    *Drick surt, tex citronvatten och drick mycket så att du får gå på toa ofta.
    *Undvik att bli kall om rumpan

Hoppas att du känner dig bättre snart!

• Bodenbruden

Sen jag började dricka tranbärsjuice så har jag inte fått tillbaka mina urinvägsinfektioner :)

• HippieJo

Uscha! Jag har haft så jobbig UVI så att jag kissade små klumpar av blod, INTE skönt kan jag lova! Och detta kom och eskalerade så mycket på EN dag! Naturligtvis gick det över snabbt när jag fick antibiotika :). Om man känner av en UVI så kan det hjälpa att dricka sura drycker som skrivits men om det blir jobbit så masa er direkt till läkaren, det är det värt!

Svar på tråden Urinvagsinfektion