November?
Jajamensan.
Jag och min blivande gifter oss den 26:e november.
Vilket datum gifter ni er?
Jajamensan.
Jag och min blivande gifter oss den 26:e november.
Vilket datum gifter ni er?
Jo, den där frågan känner jag igen. :)
I vårt fall finns det många anledningar.
1. På sommaren gifter sig alla andra, plus att det händer så mycket att man inte har "tid" att ha bröllop då också.
2. Sambon är fotbollsfanatiker, skulle inte funka att ha bröllopet en lördag när det ev. skulle kunna vara match. Vintern är bättre på det sättet.
3. November är så mörk och tråkig i vanliga fall, innan alla adventsstjärnor kommer upp i folks fönster, varför inte ge våra vänner och familjer något stort att se fram emot.
4. Jag fyller 30 dagen innan och ett tag fick jag för mig att jag hade kris och inte ville tänka på det, därmed blev bröllopet också bestämt till att ligga där.
Hur går det för er? Nu är det ju runt 5 månader kvar. Hur långt har ni kommit i planeringen?
Jodå, det går faktiskt bättre än jag tidigare trott. Jag har börjat få lite panik men nu har vi bestämt att vi ska sätta oss ner direkt efter midsommar och finalisera gästlistan så jag vet exakt hur många inbjudingskort som ska göras. Jag ska göra dem själv, men de är redan utskrivna så det är bara pyssel kvar, och pyssel är ju så kul! :)
Klänningsmodell har jag bestämt, ska kontakta sömmerskan igen i början av augusti.
Kyrkan och festlokalen är bokade (sen februari) och vi har i stortsett bestämt menyn.
Ringen (bara jag som ska ha en till) är beställd och kommer vara klar i mitten av oktober.
Alla i brudföljet är tillfrågade och har tackat ja.
Har köpt tyg och mönster till tärnklänningarna som jag själv ska sy.
Har klippt ut en cape till mig själv som jag förhoppningsvis kan få tummen ur att sy nu efter midsommar.
Har bestämt vad brudgummen och hans bestman ska ha på sig, men bg vill gå ner några kilo i vikt innan så den väntar vi med att köpa i några månader till.
Fotografen, en kompis, är bokad och klar.
Tja, en hel del som redan är klart ser jag när jag ställer upp det så här. Det är lättande faktiskt.
Var någonstans i Sverige (eller utomlands kanske) bor ni då? Var ska bröllopet äga rum? *nyfiken*
Själv bor jag i Malmö och vi gifter oss också lite utanför stan.
"Och slippa oroa sig för att det ska regna - det kommer det ju garanterat göra!!! :D "
Det var ytterligare en av våra anledningar.
Gifter man sig på vintern har man inte så höga krav på vädret som man skulle ha på sommaren. Man blir inte besviken om det blåser snålblåst och regnar småspik. Det är kanske tvärtom nåt man väntar sig om man gifter sig i Skåne i november. :D
Ja, det är ju inte direkt så att man kan vänta sig en halvmeter snö och gnister...
Vill man ha det i Skåne ska man tydligen gifta sig i februari...
Så har det ju iaf varit de senaste 3 åren eller nåt...
"Men jag satsar på mys och värme innifrån."
Håller med, mys och värme ska komma inifrån.
Vi kommer försöka ha massor av levande ljus. Det är så mysigt.
Vår vigsel börjar 16.00 och då är det ju mörkt i november och "vår" kyrka har gigantiska ljuskronor i taket, med massor av levande ljus, hoppas det ska gå bra att använda dem.
Nu börjar jag verkligen längta. Jag satt och kollade på femmans "Bröllopsfeber" i söndags och fick rysningar när jag tänkte på att jag också skulle stå där framme vid altaret och säga ja. Snart!
Kärlek ger också värme inifrån! Och på vårt bröllop kommer det vara MYCKET kärlek! Det har jag redan bestämt! ;)
Det går bra faktiskt. Jag (min sambo hade förhinder) har varit och träffat cateringfirman och diskuterat menyn.
Mina tärnor kommer i nästa vecka så vi kan klippa ut mönster till deras klänningar.
Jag har diskuterat frisyr med min frisör men vi ska träffas och testa lite också, så han får känna på strukturen på mitt hår.
Så det går framåt.
Själv då?
Åh, just det...
Gästlistan är 99% spikad så nu kan jag göra inbjudningskort för nu vet jag hur många jag ska göra.
Vi har satt ihop texten till informationsbladet som ska följa med inbjudan också...
Det rullar alltså på.
Jag tycker det låter som du har ganska bra koll. :)
Jag har också börjat så smått med fest- och vigselprogrammen av samma anledning som du. Det finns nog en massa annat som man ändå inte kan göra innan sista minuten och då är det bra att ha mycket sånt klart.
Vi har också en kompis som är jätteduktig på att ta foto, så han ska fota oss, det är jättepraktiskt för det enda vi behöver betala för är materialet och framkallningen, vilket ju kan bli lite ändå, för det blir förhoppningsvis jättemånga bilder. Sen får vi lita till våra nära och kära när det gäller fotografering på festen, för det ska inte kompisen behöva sköta då också. Han ska ju också få vara med och festa... :)
Vi ska ha vår fest på ett ställe som heter Södeslätts Bygdegård. Det ligger mellan Vellinge och Trelleborg i Skåne.
Och ni då?
Är det bara Karin78 och jag som ska stå brud i november? Ingen annan?
Just det, jag glömde att jag frågat en gång innan var ni bor, så jag kände att jag behövde vara övertydlig... Men då vet du ju att Vellinge och Trelleborg ligger i Skåne ;)
Jag tycker det låter mysigt att vara hemma hos någon. Tyvärr kan man inte vara det med över 100 gäster... :)
Ja, verkligen... det kommer bli mycket ljus där också...
Jag har tänkt köpa såna där stora pappstjärnor som de brukar ha på Åhléns vid adventstid, och sätta upp i fönstren. Det finns 11x3 fönster runt festlokalen (alltså fönster-fönster-fönster--vägg--fönster-fönster-fönster osv.) och om man då sätter 1 stjärna i varje mittfönster så kommer det nog mysa till det lite. Sen ska vi ha värmeljus på borden.
Sen får vi väl göra nåt runt scenen med ljusslingor eller nåt, de brukar finnas att köpa på IKEA i/runt jultider...
Det är jättebra att köra den helgen vi gör, för det är ju 1:a advent på söndagen och då finns det ju myspyssaker att köpa i affärerna.
Har inte läst den här tråden på ett litet tag. Vad trevligt att det finns fler som har valt den 26 november, Alexi.
Har ni kommit längre i planerna?
"Min blivande är helt klart intresserad men inte superengagerad. Känns detta igen av någon annan?"
- Jo, tack! Det känns igen mycket väl.
Han tycker "Men det är ju så lång tid kvar...". Jag är rädd att han kommer driva mig till vansinne de sista veckorna, speciellt om han inte börjar kolla på sina uppgifter snart...
* Idag har jag sytt min cape nästan färdig. Jag ska göra stickningar på den imorgon för nu blev det för sent att fortsätta sy. Det är det sämsta med att bo i ett flerfamiljshus. Hade velat på i ett eget hus för då kunde man hålla på med symaskinen hur länge som helst.
* Har också klippt ut alla tre tärnklänningarna så jag kan börja sy dem så snart min cape är klar.
* Igår gjorde jag färdigt inbjudningskorten som ska skickas ut om två veckor.
Var bor ni Soffie?
Vi bor i Malmö nu men har bott 5 år i Trelleborg. Min sambo fick jobb där när vi slutade högskolan så då hamnade vi där (vi är inte därifrån någon av oss).
Jo, det blir nog ett ganska stort bröllop. Den slutgiliga gästlistan slutade på 108 gäster plus mig och min blivande. Sen får vi ju se om alla kommer, men vi räknar nog med de flesta eftersom det ju inte är semestertider och folk är bortresta. Så det kan nog bli ett jättekalas. Och det är det vi vill egentligen.
Ja, den kommer nog räcka för utomhus hoppas jag. Jag har sytt den i grön fleece och fodrat med röd duchesse (samma tyg som våra tärnor har på sina klänningar). Vårt färgtema är vitt, grönt och rött om det inte framgått... ;)
Nu har det inte hänt nåt i denna tråden på länge.
Hur går det för er tjejer?
Jodå, det går framåt.
- Jag har varit hos sömmerskan och har första provning den 21/9.
- Tärnklänningarna och capen är nästan färdiga. Det är lite detaljer kvar bara, tyvärr har jag inga bilder förrän efter bröllopet.
- Inbjudningarna gick ut i mitten av augusti och vi har hittills fått in ca 48 svar, varav 47 pers kommer. Gästlistan reviderades lite efter mitt senaste inlägg och slutade på 110 + jag och blivande.
Sista o.s.a-dag är den 16 oktober, så vi har några veckor av väntan kvar. :)
- Hindersprövningen och namnändringen är klara.
- Jag har delegerat DJ& musik samt transport till blivande, så jag hoppas att det är på G.
- Min ring kommer vara klar om 1 månad (specialtillverkas)
Vi har satt oss ner och gjort listor på allt som ska fixas, och vi ska sätta oss och göra listor på allt som ska köpas in.
Det känns som om det mesta är under kontroll.