• *sambo*

GI-metoden 2

Hej!

GI-metoden-tråden var stängd så jag kör igång här!

På måndag tänkte jag köra igång med GI-metoden (har gått med i giviktkoll.se).

Har läst igenom South beach-trådarna och det känns ju väldigt likt GI.

Någon som håller på nu?

• Svar på tråden GI-metoden 2
  • Sussili

Jag körde efter Olas bok i början och när jag sedan jämförde den med Atkins fann jag att den verkar vara nästan!!! exakt lik Atkins första fas. Ville bara nämna detta och samtidigt önska lycka till! Själv har jag endast gått ner 3 kg på 12 veckor (trots att jag inte fuskade något, min sambo gick dock ner ca. 10 kg under samma tid) och är nu inne på en blandning av SB fas 2 och vanlig GI. Har minskat i midja och stuss men inte i vikt, trots att jag har nästan 30 kgs övervikt.

• *sambo*

Sussili:

Jo jag håller med, det verkar väldigt lika! Förutom att i första fasen GI får du äta en frukt om dagen, det får du ju varken i SB eller Atkins. Och inte i Olas bok heller för den delen, lite konstigt att hans bok och GIviktkoll.se inte säger samma sak trots han är med där också...

nåväl, det går väl bra ändå får jag hoppas

Mimmi27:
    Hur går det för dig?

• Mimmi27

*sambo*

Jodå, idag har det gått bra och jag känner mig motiverad! Känner mig dock tjock efter helgen, och kommer inte att våga ställa mig på vågen ikväll...
    Hur går det själv?
    Vad äter du till frukost? Jag är så trött på att äta ägg till frukost att jag funderar på att fuska och äta fil. Men ska hålla mig till äggen så länge det går.

• *sambo*

hej!

Jo det går bra, min mage levde rövare med mig igår bara, bubblade och hade sig.

Enligt GI får du ju käka fil eller yougurt efter 2 veckor, så det är väl bara att hålla ut
    imorse (morgon på dag 2) hade jag inte gått ner ett gram, men det kommer väl förhoppningsvis!

• *sambo*

Mimmi27:

Glömde svara på vad jag äter till frukost, imorse råkade jag bränna baconen så det blev 2 ägg, en champinjon och en burk makrill i tomatsås och 3 skivor ost.
    Fortfarande proppmätt!

• Mimmi27

Det var en rejäl frukost, jag brukar bara få i mig två ägg. Ibland dricker jag grönsaksjuice som är ganska mättande. Jag ska försöka variera mig.
    Jag får ju också äta mer mejeriprodukter i fas 2, men eftersom jag aldrig kommer dit pga fusk blir det aldrig ngn fil...

• Mimmi27

Med rejäl frukost menar jag det på ett positivt sätt...

• *sambo*

Mimmi27:

Ja det var rätt så mkt, men det var det som stod på listan man skulle äta..
    (inne på giviktkoll.se)
    där står det att man ska äta minst 150-250 g protein till varje måltid.

men jösses va trött jag blir efter lunch!
    Hoppas det går över

• Mimmi27

*Sambo*

Hur mkt ska du gå ner om jag får fråga? Har du bestämt en viss dag du ska väga dig varje vecka?
    Jag har den dumma vanan att väga mig varje kväll, man ska väl inte det egentligen...
    Jag hade från början ca 10 kg att gå ner (har inte riktigt bestämt slutmålet) och har gått ner nästan 3 kg. Nu tror jag dessvärre att jag har gått upp lite igen, har inte varit så duktig på sistone. Ska väga mig ikväll eller imorgon. Har mens nu också, så jag är rätt så svullen. Då är det tråkigt att ställa sig på vågen.

• *sambo*

Mimmi27:

jag vill också gå ner 10 kilo och väger mig ju också varje dag *s*

imorse hade jag ju inte gått ner ett endaste gram, men jag vet att jag inte ska vara så otålig heller.

Annars har jag måndagmornar som vägdag och jag har även mätt mig så jag kan hålla koll på måtten.

Känns väldigt konstigt att äta så mkt som man gör men följer man deras förhållningsregler så bör man ju få resultat.
    Såg du dokumentären om Atkins på 2:an igår förresten?

• Mimmi27

Ah, då ska vi går ner lika mkt då! Nej, den dokumentären missade jag! Dissade dom Atkins eller?
    Det är väl det som är negativt att väga sig varje dag, att det blir så liten skillnad på vågen...
    Nu kör vi hårt! Jag är "glad" att sommaren håller på sig, vill ju hinna gå ner lite innan det är dags för bikinin!

• benke

Hej
    Vill oxå vara med på denna tråd. Har hållit på med Gi-metoden i ca tre veckor. Men tyvärr kom midsommar och förstörde lite. Hade gått ner 5-6 kilo innan. Nu har jag nog gått upp ett kilo. Men jag ger mig inte. Jag ska nå matchvikten. Som är 60 kg( 70 när jag började). Jag väger och mäter mig varje dag.. men ska nog göra det mer sällan nu för man blir så fixerad. Skönt att läsa att fler än jag fuskar lite...
    Kämpa på!!
    Skulle vilja höra lite tips på måltider. /Benke

• *sambo*

Hej på er och välkommen Benke!

Jag msåte fråga er om ni är hungriga?
    Jag är jättehungrig typ jämt. äter absolut minst 200-250 g protien till mina mål (som de rekommenderar).

imorse vägde jag mig (dag 3 ) och då stod vågen på -1 kg

• Mimmi27

Grattis till viktminskningen, *sambo*! Jag kan inte säga att jag går och är hungrig. Slarvar du med mellanmålen? Jag läste ett GI-tips att man kunde dela upp frukosten, lite när man vaknade och lite när man jobbat/etc ett tag. Jag tycker det är så skönt för innan har jag varit helt anti till att bara äta sallad till lunch och att utesluta pasta/ris/potatis men nu går det hur bra som helst. Jag blir mätt iallafall.

Jag vägde mig igårkväll, hade gått ner
    7 hg till, jippie! Jag som trodde att jag hade gått upp. Totalt är det nu -3.6 kg.

Benke, jag har så enformiga matvanor för tillfället så jag har inga bra tips... Men snart måste jag nog variera mig lite, vissa saker börjar bli trista att äta.

• benke

Hej igen!

Jag håller med om att det blir lite enformigt ibland. Jag får tankestopp ibland av att tänka kolhydrater. Men jag tycker det är väldigt intressant att lära sig vart allt dolt socker/kolhydrater finns. Jag hade ingen aning om att det var så mycket socker i allt. Tittar man noga är det inte mycket kvar som det inte finns nåt socker i. Jag är inte så hungrig längre men var det dem första dagarna. Nu äter jag keso, ost eller nåt annat när jag blir lite småsugen. Glömmer dock att dricka mycket.
    Lycka till och på återseende.

• *sambo*

Mimmi27:

jag äter oliver till mellanmål på fm och sen en frukt på em.
    Fast jag undrar om inte frukten sätter igång suget?

Vad äter du till mellanmål?

• *tildis*

Hej!
    Vad duktiga ni är som kämpar på!
    Jag läser lite i skymundan era inlägg med stort intresse. Men så såg jag ett inlägg om frukt och kände att jag måste säga hur det är för mig.

Jag har ätit efter GI ett bra tag nu, hittat min målvikt och vill nu bara hålla det såhär. Det jag märker av frukt är att jag blir vrålhungrig! Och sugen!
    Kände du det också så *sambo*??
    Jag har nu helt uteslutit frukt ett par dagar och genast blir min mage plattare och jag känner mig smalare. Får inte samma sug heller. Tycker detta är oerhört frustrerande för enligt Ola SKA man ju kunna äta ett par frukter varje dag i fas 3... Det är ju så naturligt, nyttigt och kalorisnålt bla bla bla ... *ler*

• Mimmi27

Hallå!

Jag får också ett oerhört sug när jag äter frukt, framförallt äpplen. Banan är den frukt som jag tycker mättar bäst, men det är kanske inte tillåtet?

Jag brukar äta nötter, t ex sötmandlar, valnötter eller hasselnötter. Ibland blir det oststavar eller solrosfrön.

• Mimmi27

*Sambo*

Känner du fortfarande av tröttheten?

• *sambo*

*tidlis*
    Välkommen hit!
    Grattis till att du lyckades! Har du några tips att ge på vägen?
    Har massor av frågor efter läst Olas bok + GIviktkoll.se.

Ska man äta tex bröd varje dag i fas 2?

Jag har inte ätit frukt idag för jag misstänkte att det var det som gjorde mig sugen.
    Kanske är det så att jag förväxlar sug med att vara hungrig?

Har iallafall märkt att det kommer på kvällarna så jag kanske ska äta mer på dagarna och nötter eller liknande till mellanmål för mättnadens skull.

Men det känns verkligen konstigt när jag kan äta pannbiffar (som jag gjort själv enligt GI) som blir typp 600 g.
    När jag varit med i VV så visst har man varit hungrig, men när man äter så mkt protein... det måste ju vara nåt fel

Mimmi27:
    tröttheten är mkt bättre nu, får inte svackan efter lunch som förut!
    Mår bra förutom att jag äter som en häst!

Svar på tråden GI-metoden 2