Har min sambo alkoholproblem?
Hej
Jag går och funderar på om min sambo har alkoholproblem eller är på väg att få.
När min sambo kommer hem från tex jobbet så tar han sig ofta ett glas vin/wiskey/cider eller annat. Och i vissa perioder går det inte en dag utan att han dricker alkohol. Det är som om han ser fram emot att få komma hem och få sätta sig ned och njuta av drycken. Han unnar sig liksom och hittar på anledningar till att det skulle vara ok. Att ta ett glas då och då tycker jag inte är något konstigt, men varje dag!??
Det är inte så att han dricker sig full. Och är vi på fest och han blir glad och go så är han alltid sig själv i alla fall vilket jag uppskattar oerhört mycket.
Det är det här suget efter alkoholhaltig dryck varje dag som oroar mig. Han menar att det inte är alkoholen i sig han vill åt utan dricker för att det är gott. Men då brukar jag föreslå alkoholfria drycker som tex läsk eller annat. Men det duger inte utan det ska vara något från barskåpet.
Vi har mycket god kommunikation i vårt förhållande så han vet exakt vad jag tycker och känner.
Han kan hålla med mig ibland och säga "jo jag vet, men det är ju så gott" Men han anser inte att det skulle vara skadligt eller oroväckande utan kanske bara en ful vana.
I vissa perioder har jag själv ett otroligt sug efter sötsaker eller choklad och kan känna igen mig i honom vad gäller unnandet och att skapa tillfällen att få stoppa i sig choklad. Men det är ju inte samma sak!! (skäms över att dra den jämförelsen) ..fast lite är det det. Även om det är osunt att trycka i sig choklad varje dag så är det ju inte jämförbart med att ha ett behov att alkoholhaltiga drycker! Eller?
Nu undrar jag om detta är en varningsklocka av något slag. Eller kan det rent av vara normalt?
Förlåt att det blev så långt men det är svårt att få ned allt på få rader.