• HöstLöv

Har min sambo alkoholproblem?

Hej

Jag går och funderar på om min sambo har alkoholproblem eller är på väg att få.

När min sambo kommer hem från tex jobbet så tar han sig ofta ett glas vin/wiskey/cider eller annat. Och i vissa perioder går det inte en dag utan att han dricker alkohol. Det är som om han ser fram emot att få komma hem och få sätta sig ned och njuta av drycken. Han unnar sig liksom och hittar på anledningar till att det skulle vara ok. Att ta ett glas då och då tycker jag inte är något konstigt, men varje dag!??

Det är inte så att han dricker sig full. Och är vi på fest och han blir glad och go så är han alltid sig själv i alla fall vilket jag uppskattar oerhört mycket.

Det är det här suget efter alkoholhaltig dryck varje dag som oroar mig. Han menar att det inte är alkoholen i sig han vill åt utan dricker för att det är gott. Men då brukar jag föreslå alkoholfria drycker som tex läsk eller annat. Men det duger inte utan det ska vara något från barskåpet.

Vi har mycket god kommunikation i vårt förhållande så han vet exakt vad jag tycker och känner.

Han kan hålla med mig ibland och säga "jo jag vet, men det är ju så gott" Men han anser inte att det skulle vara skadligt eller oroväckande utan kanske bara en ful vana.

I vissa perioder har jag själv ett otroligt sug efter sötsaker eller choklad och kan känna igen mig i honom vad gäller unnandet och att skapa tillfällen att få stoppa i sig choklad. Men det är ju inte samma sak!! (skäms över att dra den jämförelsen) ..fast lite är det det. Även om det är osunt att trycka i sig choklad varje dag så är det ju inte jämförbart med att ha ett behov att alkoholhaltiga drycker! Eller?

Nu undrar jag om detta är en varningsklocka av något slag. Eller kan det rent av vara normalt?

Förlåt att det blev så långt men det är svårt att få ned allt på få rader.

• Svar på tråden Har min sambo alkoholproblem?
  • CyberPet

Han behöver ju inte vara *alkoholist* för att han tar sig ett glas varje dag. MEN, ja, det är inte normalt att dricka ett glas alkohol varje dag. Att alkohol skulle vara så gott är jag inte så övertygad om. Men å andra sidan är inte cigaretter så gott heller och många röker också.

Problemet är väl att det är när det blir för sent som det kanske går att göra något åt problemet. Dvs när drickandet påverkar prestationerna i samhället. Dvs. jobbet, som vän, make, osv. Det är då man får hjälp så att säga. Påverkas inte arbetet eller andra förhållanden runt omkring en, kan man ju inte säga att det är ett missbruk. Däremot ett större alkoholintag än "vanliga" människor.

Jag skulle nog utmana honom att ha en vit månad och se hur han handskas med den. Blir han mer retlig och dettta påverkar honom, eller att han inte ens vill prova. Ja då kan man ju fundera över om det inte gått över till ett beroende av alkohol (inte sagt att det är missbruk eller alkoholis, men ett beroende som kan leda till någon av dessa problem).

Svårt att råda, men det kan vara värt att ta den där utmaningen och se hur han reagerar. För honom kan det ju vara normalt, men det låter inte normalt för andra.

Kramar,
    Petra

• Mrs. Robinson

Nja, det vet jag inte om jag haller med om. Titta pa fransmannen, de tar sig ett glas varje dag. Dessutom ska det vara bra for halsan att ta sig ett glas eller tva till middagen (rott alltsa)

Men som cyberpet sager ska man halla koll pa huruvida det paverkar relationer, jobb etc.

Jag tror inte att din sambo ar alkoholist for att han tar sig ett glas varje dag. Tvartom verkar han ha ett avslappnat forhallande till alkohol, han tar ett glas eller tva for att det ar gott, so what?

• StinaS

Ett litet glas alkohol om dagen gör en inte till alkoholist. Om du nu menar ett litet glas.

Och det är visst en njutning som är fullt jämförbar med choklad för chokladälskaren. Det är inte ovanligt för mig heller att ta en liten whiskypinne på kvällen. Så länge det är den lilla man håller sig till är det ingen fara.

Och det där med att det är gott är defintivt inte överdrivet. Har du alkoholsug är 2-3 cl ingenting. Det man vill är väldigt mycket det goda. Jag tycker t.ex. whisky är något av det godaste som finns. Jag njuter verkligen av de där centilitrarna. Håller ofta en slurk i munnen en stund för att få fram smaken ordentligt.

• ztar

Mrs. Robinson

Och så upptas varranan sjuksäg i Frankrike av personer av alkoholskador också jämfört med Sveriges var sjätte... Bara för att de dricker varje dag i Frankrike betyder ju inte att det är bra!

Jag håller med Cyberpet om att du ska be honom ta en vit månad för att se hur han reagerar. Kan han absolut inte vara utan alkoholen så skulle iallfall jag tycka att han har problem.

Jag har en mamma som är alkoholist och det började med att hon drack vin för att det var "gott", fortsatte med att hon drack för att "kunna sova" och är idag fullfjädrad alkoholist...

Hur regagerar din sambo på att du "ifrågasätter" hans alkoholvanor? Blir han arg? Försöker han förneka det eller är han öppen med hur mycket han driicker?
    Det är inte själva mängden man dricker utans snarare beteende man har runt sitt drickande.

Ett varningstecken brukar vara att man gör en liten "ritual" runt sitt drickande, dvs att man tex bygger upp förväntningar hela dagen på om när man ska dricka, vad hur och hru mycket.Om man längtar hem från jobbet för att få dricka är det nog inte så bra....

Men som sagt, be honom att ta en vit månad för att se hur hnregagerar tycker jag!

• ztar

uj vad jag stavar dåligt....

• amris

Man kan väl inte kalla honom alkoholist kanske, men jag tycker det är väldigt bra att du har fått upp ögonen och är orolig för honom för det tycker jag att du har all rätt att vara. Jag tycker inte att det verkar helt ok om man måste dricka alkohol nästan varje dag. Skönt att ni har så bra relation, så fortsätt prata med honom. Lycka till!

• Mrs. Robinson

Jag fattar att det har amnet ar kansligt, jag visste forst inte om jag skulle svara.

Jag har ocksa alkoholism i min familj, jag vet vad det innebar och vilka foljder det kan fa. Jag foresprakar inte supande.

Jag kan ocksa langta efter att komma hem fran jobbet och ta ett glas till maten, rott vin ar sa otroligt gott. Sen om det ar gott for att det ar alkohol i det eller om det ar for smaken i sig kan ju diskuteras.

Jag tror fortfarande inte att for att man tar sig ett glas varje dag att man ar alkis.

• SYL

Jag skulle inte oroa mig om jag var du, ett glas vin el en whiskey om dagen tycker jag inte later konstigt. Vi har alla olika satt att koppla av pa och livet ar lite for kort for att inte njutas av tycker jag. Lat honom ta ansvar for sig sjalv men hall utkik efter om han skulle oka sin alkoholkonsumtion, eller om alkoholen pa nagot satt forandrar hans personlighet (ie leder till brak)

• tvillingsjäl

jag tror inte heller att det är skadligt att dricka tex ett glas vin varje dag, det är mer en njutning för många...det är inte mer skadligt än att äta skräpmat ett par gånger per vecka!

• HöstLöv

Tack för era svar! Era svar är olika men alla värda att tänka på.

Jag ska fråga honom om den där vita månaden. Tror inte han skulle ha problem med att hålla uppe en månad. Frågan är om han VILL. Han har liksom olika perioder. Som nu så vill han gärna ha ett glas eller två varje kväll, medans andra perioder kan det gå flera dagar emellan och "behovet" kan för ett tag vara som bortblåst. Men det finns ju något som heter "periodare".

Jag undrar om det är något som ligger till grund för detta behov som ju kommer i perioder, och att detta behov så småningom skulle kunna utveckla sig till ett beroende. Jag har någon föreställning om att det är där någonstans det börjar.

ztar
    Han brukar vanligtvis inte bli arg om jag ifrågasätter hans drickande. Men om jag försöker bestämma över honom att idag blir det inget drickande, så blir han ju arg förståss. Men då blir han nog mest arg för att jag försöker bestämma över honom, vilket jag nog kan förstå.

Han är också öppen med hur mycket han dricker (vad jag vet :D ) Jag har inte kommit på honom med att smussla.

Det här du skriver om "ritual" vet jag inte så mycket om. Jag vet ju inte hur och vad han tänker. Jag ser ju bara att så fort han fått av sig skorna så tar han sig ett glas, sätter sig ned med det och njuter av det.

Svar på tråden Har min sambo alkoholproblem?