• Ellte

Hälsovakten?

Jag tror faktiskt att du äter för lite. En "normalrörlig" kvinna bör inte äta under 1500 kcal har jag fått lära mig och du räknas kanske till och med till lite mer än "normalrörlig" då du cyklar till jobbet. Testa att öka upp kaloriintaget till 1500kcal/dag och, som Swedie säger, koncentrera dig på att istället göra dessa kalorier till bra kalorier :) Då tror jag att du kommer gå ner både snabbare och sundare!
    6kg på 10v är inte alls nån omöjlighet om man äter bra och rör på sig:)

Lycka till och var rädd om din kropp!

• Ellte

För att kroppen ska kunna hålla förbränningen uppe behöver den energi. Den energi du tillför är förmodligen inte tillräcklig... Därför ställer kroppen in sig på svält, den tror inte att den kommer få nån mat så den sparar på varendaste liten kalori du får i dig och klänger sig fast vid den. Om du istället ökar till ett hälsosamt kaloriintag får kroppen den energi den behöver och "vågar" släppa ifrån sig lite :)

Minska INTE kaloriintaget och OM du ska börja träna mer (vilket inte alls är dumt i sig) så MÅSTE du äta mer!!!

• Ellte

Ja jag vet inte vad jag ska säga... Jag tycker det låter för lite och detta enligt de kurser jag gått i ämnet och vad jag läst mig till. Jag har dock ingen dietistutbildning eller liknande så om du vill ha mer fakta får du prata med en sådan :)

• Ellte

Oh, jag tror verkligen på Swedie! Tycker själv också att det är SKITTRÅKIGT med styrketräning...men jag har börjat gå på PACEpass... En kombination av styrka och kondition där du bara är ca 30 sek på varje maskin innan du byter. :D Lagom länge för mig som lätt blir disträ och uttråkad. På ett pass går jag igenom alla maskinerna tre gånger och de är planerade så att hela kroppen får sin del. Älskar det, det är verkligen superskoj!

54 kilo till 169 cm ger ett BMI på 18,9 ... = underviktig = inget att eftersträva faktiskt... Varför har du satt det målet?

Vi är lika långa du och jag och mitt mål är ca 65 kilo...med en bra muskelmassa ;)

• Ellte

Då tycker jag att hälsovakten är sjukt dåligt *rodnar* Visst ska man inte stirra sig blind på BMI men allt från 57 och neråt är UNDERVIKT... Normalviktspannet enligt BMI ligger på 58-71 kilo...

Svar på tråden Hälsovakten?