• HippieJo

Hälsovakten?

Är det någon som använder hälsovakten? Det vore kul att ha nån att diskutera programmet och fram-(eller mot-)gångarna med. Jag började för 1½ vecka sedan, min ursprungsvikt var 60 kg och nu väger jag 58.8. Gick ner mycket de första dagarna men sen har det stått stilla :(. Kör med 1000 kcal/dag och vill ner till 54 kg.

Kramar från HippieJo

• Svar på tråden Hälsovakten?
  • Swedie

1000 kcal är väldigt lite.. Det är inte så bra om du tänker långsiktigt. Hur ser din kost ut? Mycket fullkorn, proteinkällor med lite fett och med bra fett är bra riktlinjer. Kanske borde prova att lägga på lite fler nyttiga kalorier? Hur tränar du?

• HippieJo

Hej Swedie!
    Jag tyckte oxå att det lät extremt lite när hälsovakten föreslog det men för att gå ner 6 kilo på tio veckor var det det som gällde och det tycker inte jag är streessbantning, eller? Jag har inte så stor erfarenhet. Brukar få höra att man bör gå ner 0.5-1 kg/vecka för att å en bra viktnedgång, man vill ju inte tappa motivationen. Jag går ju nu ner drygt 0,5 kg/vecka om man får tro prognosen. Det som bekymrar mig är att inget har hänt på nästan en vecka, snarare har vågen visat mer än mindre för varje dag som gått(var vid ett tillfälle nere på 58,3 kg). Visst har jag snubblat över gränsen vid två tillfällen (midsommar och i onsdags) men inte så mycket så att jag borde halka efter. Eller? Jag kör med 20% fett, 25% protein och 55% kolhydrater. Kolhydraterna försöker jag hämta från lågglykemiska varor och fettet från omättade källor. Motion är möjligtvis där jag kunde ansträngt mig mer. Gör inget utöver vardagsmotion (cykla till och från jobbet, går till affären e.t.c.). Någon som ser nåt som kunde varit bättre. Jag är väldigt motiverad och inspirerad och vill verkligen göra rätt. Jag har inte bråttom men behöver ju se framsteg som vem som helst hade behövt.

I övrigt kan jag tillägga att jag inte är överviktig men har sedan 15-årsåldern (är nu 21) levt på en diet bestående av 2-300 gram choklad / dag och inte så mycket mat. Chokladet har jag nu helt lämnat men tänker att det kanske kan passa att lägga in lite 1 gång i veckan för att ha nåt att längta efter, vore det bra?

Kramar från HippieJo

• Ellte

Jag tror faktiskt att du äter för lite. En "normalrörlig" kvinna bör inte äta under 1500 kcal har jag fått lära mig och du räknas kanske till och med till lite mer än "normalrörlig" då du cyklar till jobbet. Testa att öka upp kaloriintaget till 1500kcal/dag och, som Swedie säger, koncentrera dig på att istället göra dessa kalorier till bra kalorier :) Då tror jag att du kommer gå ner både snabbare och sundare!
    6kg på 10v är inte alls nån omöjlighet om man äter bra och rör på sig:)

Lycka till och var rädd om din kropp!

• HippieJo

Ellte
    Tack för ditt svar. Jag är nu mycket konfunderad... Ni säger båda två att jag borde äta mer. Hur skulle det få mig att gå ner snabbare, den ekvationen tycker jag är mysko. Ni kanske har rätt, är det någon som tycker annorlunda? Jag känner mig inte hungrig som det är nu, jag äter som sagt långsamma kolhydrater och mycket protein och jag äter regelbundet. Jag började fundera på attsänka kaloriintagen ytterligare men det bör jag väl inte då antar jag. Kankse bara röra på mig mer?Nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad än innan. Tack för era svar och fortsätt gärna skriva.

Kramar

• Ellte

För att kroppen ska kunna hålla förbränningen uppe behöver den energi. Den energi du tillför är förmodligen inte tillräcklig... Därför ställer kroppen in sig på svält, den tror inte att den kommer få nån mat så den sparar på varendaste liten kalori du får i dig och klänger sig fast vid den. Om du istället ökar till ett hälsosamt kaloriintag får kroppen den energi den behöver och "vågar" släppa ifrån sig lite :)

Minska INTE kaloriintaget och OM du ska börja träna mer (vilket inte alls är dumt i sig) så MÅSTE du äta mer!!!

• HippieJo

Ellte:
    En sak som jag inte skrivit är att jag oxå skriverin i programmetnär jag gjortnågot fysisktsåcykelturerna till jobbe gör att jag kan lägga på kalorier. 1000 kcal äter jag bara de dagar som jag sitter på soffan hela dagen. Oftast brukar intaget landa på 1200, varav de 200 förbränns vid aktivitet. Det blev rörigt, jag hoppas att du förstår... Det där med att kroppen säller in sig på svält är jag oxå medveten om men eftersom jag ändå äter sunda grejer regelbundet så borde den inte göra det, eller?

Kräm (hallon)

• Ellte

Ja jag vet inte vad jag ska säga... Jag tycker det låter för lite och detta enligt de kurser jag gått i ämnet och vad jag läst mig till. Jag har dock ingen dietistutbildning eller liknande så om du vill ha mer fakta får du prata med en sådan :)

• Swedie

Elite säger många bra saker ;) Håller med :)
    1200 är fortfarande för lite! Du bör lägga på lite, kroppen behöver energi. Att du äter regelbundet och nyttigt är helt klart bra för förbränningen, men du behöver fortfarande få i dig tillräckligt med energi :)

• Swedie

Är inte heller dietist, men utbildad personlig tränare :)

• HippieJo

Ellte:
    Ingen fara, jag tycker att det är skönt att få lite andra vinklar, man får tunnelseende av att grubbla. Jag ska knåpa vidare.. Det hartrots allt inte gått särskiltlång tid och jag behöver nog skaffa mig bättre tålamod ;). Hade jag vägt mig en dag i veckan istället för varje dag så hade jag nog inte varit lika konfunderad. Det kan vara nåt så simpelt som att mensen är på väg ochatt jag har extra mycket vätska i kroppennu... Vi får se. jag ska kämpa vidare och fundera på att öka lite kanske...

Kram och tack för hjälpen.

Svar på tråden Hälsovakten?