Hej Swedie!
Jag tyckte oxå att det lät extremt lite när hälsovakten föreslog det men för att gå ner 6 kilo på tio veckor var det det som gällde och det tycker inte jag är streessbantning, eller? Jag har inte så stor erfarenhet. Brukar få höra att man bör gå ner 0.5-1 kg/vecka för att å en bra viktnedgång, man vill ju inte tappa motivationen. Jag går ju nu ner drygt 0,5 kg/vecka om man får tro prognosen. Det som bekymrar mig är att inget har hänt på nästan en vecka, snarare har vågen visat mer än mindre för varje dag som gått(var vid ett tillfälle nere på 58,3 kg). Visst har jag snubblat över gränsen vid två tillfällen (midsommar och i onsdags) men inte så mycket så att jag borde halka efter. Eller? Jag kör med 20% fett, 25% protein och 55% kolhydrater. Kolhydraterna försöker jag hämta från lågglykemiska varor och fettet från omättade källor. Motion är möjligtvis där jag kunde ansträngt mig mer. Gör inget utöver vardagsmotion (cykla till och från jobbet, går till affären e.t.c.). Någon som ser nåt som kunde varit bättre. Jag är väldigt motiverad och inspirerad och vill verkligen göra rätt. Jag har inte bråttom men behöver ju se framsteg som vem som helst hade behövt.
I övrigt kan jag tillägga att jag inte är överviktig men har sedan 15-årsåldern (är nu 21) levt på en diet bestående av 2-300 gram choklad / dag och inte så mycket mat. Chokladet har jag nu helt lämnat men tänker att det kanske kan passa att lägga in lite 1 gång i veckan för att ha nåt att längta efter, vore det bra?
Kramar från HippieJo