• Swedie

Hälsovakten?

1000 kcal är väldigt lite.. Det är inte så bra om du tänker långsiktigt. Hur ser din kost ut? Mycket fullkorn, proteinkällor med lite fett och med bra fett är bra riktlinjer. Kanske borde prova att lägga på lite fler nyttiga kalorier? Hur tränar du?

• Swedie

Elite säger många bra saker ;) Håller med :)
    1200 är fortfarande för lite! Du bör lägga på lite, kroppen behöver energi. Att du äter regelbundet och nyttigt är helt klart bra för förbränningen, men du behöver fortfarande få i dig tillräckligt med energi :)

• Swedie

Är inte heller dietist, men utbildad personlig tränare :)

• Swedie

hippie, jag rekommenderar styrketräning mer än något annat. Det ökar din förbränning eftersom kroppen har mer kroppsmassa att hålla igång. Du bör inte heller fokusera allt för mycket på just vikten, gå mer efter spegeln. Muskler väger en hel del och jag väger ett kilo mer nu än när jag började träna (många år sedan), men kan ha mindre storlekar och har rutor på magen.
    Jag rekommenderar även morgonpromenader, cykling, spinning och allt annat som får dig att röra på dig :)

• Swedie

Du tycks ha en kroppsform som verkligen skulle hjälpas med styrketräning. 54 kilo på 169cm, det är ju ingenting! Då är du ju bara skinn och ben, det är väl inget att eftersträva :) Lägg på dig lite muskler så tror jag att du blir nöjd :)

• Swedie

När du börjar med styrketräning bör du be någon i personalen visa dig hur du ska göra. Kan var bra att börja med 2-3 helkropps pass. Själv kör jag 4-5 styrkepass då det är uppdelat på olika muskelgrupper. Utöver det tränar jag även konditionspass (är även spinninginstruktör).
    Det är bättre att träna tungt, så att du bara orkar med 8-10 repetitioner, för störst muskelökning. Och nej, du kommer inte att se ut som en bodybuilder!! om du är nybörjare bör du börja lugnare dock.

skriver mer sen, måste iväg nu ;)

• Swedie

Du kan inte punktförbränna, så även om du gör 500 situps varje dag så kan du inte punktförbränna fett på magen. Vad du kan göra är att bygga upp musklerna bakom fettet. För att öka din förbränning bör du inte glömma de stora muskelgrupperna (ben, rygg, rumpa osv) då du kommer att kunna lägga på en del massa där.
    Styrka varje dag är aldrig bra, du måste ha vilodagar så kroppen kan återhämta sig. Cyklingen kan du göra nästan varje dag, men du bör ha åtminstone en hel vilodag :)

• Swedie

Jag menade inte att kritisera, hoppas att du inte uppfattade det så. Ville bara försöka hjälpa till :)

• Swedie

Jag kommer absolut att stanna här fram tills mitt bröllop nästa sommar :D

Svar på tråden Hälsovakten?