• HippieJo

Hälsovakten?

Är det någon som använder hälsovakten? Det vore kul att ha nån att diskutera programmet och fram-(eller mot-)gångarna med. Jag började för 1½ vecka sedan, min ursprungsvikt var 60 kg och nu väger jag 58.8. Gick ner mycket de första dagarna men sen har det stått stilla :(. Kör med 1000 kcal/dag och vill ner till 54 kg.

Kramar från HippieJo

• Svar på tråden Hälsovakten?
  • HippieJo

Ellte: fniss.. Ja, det kanske är dåligt.. men jag måste säga att isåfall så tycker jag att BMI är sjukt dåligt, det beror ju på så mycket annat än vikt och längd. Hade jag vägt 70kilo så hade jag sett ut som en ballong!

• _koko_

Jag kommer ihåg att jag reagerade på det faktiskt i hälsovakten, att den undre gränsen för vad de anser vara normalvikt är på tok för låg! Räkna på BMI i stället, och titta på kroppen isf vågen. :)

• HippieJo

Ja, 51 kg låter jättelite. Det är inte heller min målvikt utan 54-55 kg. Hade ni sett mig så tror jag inte att ni hade tyckt att det vore för lite. Jag kanske kan fixa in en bild på hur jag ser ut nu och tänk sedan bort 3-4 kilo. Det vore intressant. Ska kolla ikväll om det är en möjlighet.

• Swedie

När du börjar med styrketräning bör du be någon i personalen visa dig hur du ska göra. Kan var bra att börja med 2-3 helkropps pass. Själv kör jag 4-5 styrkepass då det är uppdelat på olika muskelgrupper. Utöver det tränar jag även konditionspass (är även spinninginstruktör).
    Det är bättre att träna tungt, så att du bara orkar med 8-10 repetitioner, för störst muskelökning. Och nej, du kommer inte att se ut som en bodybuilder!! om du är nybörjare bör du börja lugnare dock.

skriver mer sen, måste iväg nu ;)

• HippieJo

Swedie: Instruktörpasset har jag haft och jag känner ganska väl till övningarna men är det någon viss övning som vore extra bra för mina mål? Skajag träna mycket armar och mage om detnu är de ställena som jag vill få ändrade? Eller är det bara att köra jämnt? (Jag vet att man inte kan punktförbränna..) Det där med bodybuilder hade jag inte trott heller faktiskt, fniss.. :) Tjejer har svårt för att få bodybuildiga kroppar, det har jag läst om. Tack för all intressant hjälp. Vad tror du om att gymma ca. 30 min och cykla intensivt 30 min, varannan eller varje dag??
    Kram

• HippieJo

Det där med varje dag var inte riktigt realistiskt förstås, men isf olika muskelgrupper naturligtvis. Kanske 4 ggr/vecka?

• Swedie

Du kan inte punktförbränna, så även om du gör 500 situps varje dag så kan du inte punktförbränna fett på magen. Vad du kan göra är att bygga upp musklerna bakom fettet. För att öka din förbränning bör du inte glömma de stora muskelgrupperna (ben, rygg, rumpa osv) då du kommer att kunna lägga på en del massa där.
    Styrka varje dag är aldrig bra, du måste ha vilodagar så kroppen kan återhämta sig. Cyklingen kan du göra nästan varje dag, men du bör ha åtminstone en hel vilodag :)

• HippieJo

Som jag skrev tidigare så vet jag att man inte kan punktförbränna. Det är synd dock... hehe... Det du säger är vad jag redan har hört så många gånger, vill alltid hitta genvägar. Typiskt att det ska vara så svårt..

Tack ändå!
    Kram

• FRU Elli

jag tycker halsovakten är jättebra! har använt mig av det i typ 2 år.
    och appropå viktbråket, så håller jag med HippieJo, alla kroppar ser olika ut, så det gpr inte att säga att någon är underviktig. Jag är 173 och väger just nu 77 kg. enligt BMI:n är det nomalt, men om man tittar på min kropp har jag en hel del fett. Jag ska gå ner till 57 ungefär, då är jag enligt BMI:n för smal. Men det ser normalt ut på mig.

• HippieJo

Oooh! Hejsan Fru Elli! Vad trevligt att du har erfarenhet! Skoj oxå att någon förstår mig... Inte för att jag tycker att ni andra har fel, bara en annan uppfattning. Andra uppfattningar är mycket välkomnade och jag vet att det är av dem man utvecklas och lär sig saker. Men jag kan inte förneka att det är skönt att någon delar ens egen uppfattning. ;) Hur många kalorier per dag äter du?

Kram

• Swedie

Jag menade inte att kritisera, hoppas att du inte uppfattade det så. Ville bara försöka hjälpa till :)

• HippieJo

Swedie:
    Åh nej! Kära hjärtanes... Absolut inte. Jag är jättetacksam för din hjälp. Du har troligen fått mig att börja träna igen så du har verkligen hjälpt till. Du är förmodligen den som är sundast av oss alla här inne :). Jagtycker att det är bra att någon ger mig en realitycheck då och då. Att man behöver träna och sånt. Hoppas att du stannar här ett tag till :).

Kram

• Swedie

Jag kommer absolut att stanna här fram tills mitt bröllop nästa sommar :D

• HippieJo

Åååh! Trevligt trevligt :).

• lij

Hur funkar det där med BMI egentligen? På vissa ställen är normalvikt 20-25 och på andra 18.5-25. Varför är det så? 54 kilo till 169 centimeter blir ju då undervikt enligt vissa men inte enligt andra..

• HippieJo

Lij:
    Ja, jag vet. Jag tycker att man ska ta BMI som något ungefärligt. Alla kroppar är ju byggda olika och bara för att man är en viss längd och har en viss vikt så är det inte samma vikt som passar alla, man har ju olika 'grova' och 'kurviga' kroppar t.ex. Dock tycker jag att det är en bra riktlinje. Lihgger man på 15 så bör man höra varningsklockorna, likaså om man ligger långt över 30.

• Jennie med ie

Som redan sagts, BMI är inget man ska följa till unkt och pricka utan det är en vägledning. Dock: sannolikheten att ett BMI som ligger tydligt under normalviktgränsen ändå är "normalt" och hälsosamt för den personen är betydligt mindre än om man har ett BMI på ÖVER 25. 54 kg till 169 är lite oavsett andel muskler/fett och oavsett kroppsform medans 75 kg till 169 däremot kan vara helt normalt om ma t ex har stor anel muskelvikt.

Väger man redan ganska lite är vikten i sig oftast inte det man bör sätta fokus på utan _formen_, att man väger lite betyder inte automatiskt att man har en stark kropp... Jag tycker verkligen du ska ta styrketräningsråden till dig.

Svar på tråden Hälsovakten?