• HippieJo

Hälsovakten?

Är det någon som använder hälsovakten? Det vore kul att ha nån att diskutera programmet och fram-(eller mot-)gångarna med. Jag började för 1½ vecka sedan, min ursprungsvikt var 60 kg och nu väger jag 58.8. Gick ner mycket de första dagarna men sen har det stått stilla :(. Kör med 1000 kcal/dag och vill ner till 54 kg.

Kramar från HippieJo

• Svar på tråden Hälsovakten?
  • _koko_

Jag har använt hälsovakten tidigare och tycker att det fungerar jättebra. Jag lärde mycket om hur man bör äta mha det programmet!

Beror inte kaloriintaget också på hur lång/stor man är? Jag har för mig att jag skulle äta ca 1200 kalorier om dan för att gå ner ca ½kg i veckan om jag inte rörde på mig, och jag är 176, dvs rätt lång. Vill man ner till 54kg kan man rimligtvis inte vara så lång väl?
    Fast jag kan säkert vara helt fel ute...

• HippieJo

Swedie:
    Ja, då borde jag kanske ta mig en riktig funderare.. Har du några bra förslag på bra och nyttig träningnu över sommaren (ska börja dansa 5 dagar i veckan till hösten men gör nu ingenting i stort sett...) Har alltid velat ha en personlig tränare ;).

• HippieJo

Swedie: Gärna nåt som bränner fett effektivt men som är kul.

Lycklig?
    Jag är 169 cm men är inte fixerad vid att väga5 4, tänkte bara att det skulle passa mig som är ganska otränad, dvs. lite muskelmassa. Jag har dessutom ganska klen kroppsbyggnad och liten byst m.m. Allt fett samlas i en ring över naveln ungefär och på armarna. Det är dettajag vill bli av med.

Kram

• Swedie

hippie, jag rekommenderar styrketräning mer än något annat. Det ökar din förbränning eftersom kroppen har mer kroppsmassa att hålla igång. Du bör inte heller fokusera allt för mycket på just vikten, gå mer efter spegeln. Muskler väger en hel del och jag väger ett kilo mer nu än när jag började träna (många år sedan), men kan ha mindre storlekar och har rutor på magen.
    Jag rekommenderar även morgonpromenader, cykling, spinning och allt annat som får dig att röra på dig :)

• Swedie

Du tycks ha en kroppsform som verkligen skulle hjälpas med styrketräning. 54 kilo på 169cm, det är ju ingenting! Då är du ju bara skinn och ben, det är väl inget att eftersträva :) Lägg på dig lite muskler så tror jag att du blir nöjd :)

• HippieJo

Swedie:
    Hihi, jag tycker attdet är så pinsamt att läsa dina inlägg, för jag känner mig som en fjortis som har sned kroppsuppfattning... Det är ju egentligen inte sant, jag är bara jä*ligt lat... *rodnar lite*...
    Styrketräning har jag testat förr men aldrig riktigt kommit in i, dels är det ganska trist och dels får jag ingen ordentlig motivation när jag väl är där. Jag går och gör mina grejer men orkar aldrig ta i ordentligt. Tror du verkligen att det skulle hjälpa bra? Vilka övningar bör jag fokusera på? Jag köpte ett årskortpå nautilus i aug förra året men har varitdär max 8gånger så det var lite bortkastade pengar... Dock varar det till augusti så jag kanske ska köra ett ordentligt race nu mot slutet? Sen är väl dans 5 dar i veckan bra? När det väl sätter igång alltså?

Kram och tack för hjälpen!

• _koko_

Jag håller med! 54 kilo låter jättelite till nån som är 169 lång!

Jag är också en sån där lating, som egentligen älskar att träna, men har otroligt svårt att ta mig dit...
    Viktigt att tänka på är också att kroppen behöver muskelmassa, speciellt om man som jag sitter stilla 8 timmar om dan... Man vill ju inte vara trasig vid 35...
    Jag försöker tänka på det (såna skräckvisioner borde ju motivera en!) , men lyckas inte så ofta...

• Ellte

Oh, jag tror verkligen på Swedie! Tycker själv också att det är SKITTRÅKIGT med styrketräning...men jag har börjat gå på PACEpass... En kombination av styrka och kondition där du bara är ca 30 sek på varje maskin innan du byter. :D Lagom länge för mig som lätt blir disträ och uttråkad. På ett pass går jag igenom alla maskinerna tre gånger och de är planerade så att hela kroppen får sin del. Älskar det, det är verkligen superskoj!

54 kilo till 169 cm ger ett BMI på 18,9 ... = underviktig = inget att eftersträva faktiskt... Varför har du satt det målet?

Vi är lika långa du och jag och mitt mål är ca 65 kilo...med en bra muskelmassa ;)

• HippieJo

Lycklig? Ja, jag måste verkligen sätta igång och träna... Försöker alltid dra med killen men han vill inte (han harjättefin kropp alldeles av sig själv, men det lär väl inte vara för evigt...

Ellte: Jag försökte förklara grejen med kroppsbyggnadochlitemuskler, som sagt, jaghar inte stirrat migblindpåsiffran,om jag är nöjdvid 56 kilo så stannar jag naturligtvis. Det är det förbaskade bältet runt magen som baraväxer osm jagvill bli av med och lite smalare armar... Benen är redan smala och brösten är små. Jag letar efter harmoni, det är allt. Jag har inga planer på att se ut som en fågelskrämma, det är inte vackert. Man har så olika kroppsbyggnad... Hälsovakten säger att manska väga mellan 51-64 kilo om man är 169 cm lång (mer om man har mycket muskler). Så visst hör det till denundre marginalen, men inte onormalt lite... Eller? Jag ska nog börja träna faktiskt, som Swedie säger... Det skulle nog hjälpa.. Hur många pass i veckan skulle varabra? Skulle det vara nyttigt med proteindrink som näringsintag efter träningen?

• Ellte

Då tycker jag att hälsovakten är sjukt dåligt *rodnar* Visst ska man inte stirra sig blind på BMI men allt från 57 och neråt är UNDERVIKT... Normalviktspannet enligt BMI ligger på 58-71 kilo...

Svar på tråden Hälsovakten?