• HippieJo

Hälsovakten?

Är det någon som använder hälsovakten? Det vore kul att ha nån att diskutera programmet och fram-(eller mot-)gångarna med. Jag började för 1½ vecka sedan, min ursprungsvikt var 60 kg och nu väger jag 58.8. Gick ner mycket de första dagarna men sen har det stått stilla :(. Kör med 1000 kcal/dag och vill ner till 54 kg.

Kramar från HippieJo

• Svar på tråden Hälsovakten?
  • HippieJo

Hej Swedie!
    Jag tyckte oxå att det lät extremt lite när hälsovakten föreslog det men för att gå ner 6 kilo på tio veckor var det det som gällde och det tycker inte jag är streessbantning, eller? Jag har inte så stor erfarenhet. Brukar få höra att man bör gå ner 0.5-1 kg/vecka för att å en bra viktnedgång, man vill ju inte tappa motivationen. Jag går ju nu ner drygt 0,5 kg/vecka om man får tro prognosen. Det som bekymrar mig är att inget har hänt på nästan en vecka, snarare har vågen visat mer än mindre för varje dag som gått(var vid ett tillfälle nere på 58,3 kg). Visst har jag snubblat över gränsen vid två tillfällen (midsommar och i onsdags) men inte så mycket så att jag borde halka efter. Eller? Jag kör med 20% fett, 25% protein och 55% kolhydrater. Kolhydraterna försöker jag hämta från lågglykemiska varor och fettet från omättade källor. Motion är möjligtvis där jag kunde ansträngt mig mer. Gör inget utöver vardagsmotion (cykla till och från jobbet, går till affären e.t.c.). Någon som ser nåt som kunde varit bättre. Jag är väldigt motiverad och inspirerad och vill verkligen göra rätt. Jag har inte bråttom men behöver ju se framsteg som vem som helst hade behövt.

I övrigt kan jag tillägga att jag inte är överviktig men har sedan 15-årsåldern (är nu 21) levt på en diet bestående av 2-300 gram choklad / dag och inte så mycket mat. Chokladet har jag nu helt lämnat men tänker att det kanske kan passa att lägga in lite 1 gång i veckan för att ha nåt att längta efter, vore det bra?

Kramar från HippieJo

• HippieJo

Ellte
    Tack för ditt svar. Jag är nu mycket konfunderad... Ni säger båda två att jag borde äta mer. Hur skulle det få mig att gå ner snabbare, den ekvationen tycker jag är mysko. Ni kanske har rätt, är det någon som tycker annorlunda? Jag känner mig inte hungrig som det är nu, jag äter som sagt långsamma kolhydrater och mycket protein och jag äter regelbundet. Jag började fundera på attsänka kaloriintagen ytterligare men det bör jag väl inte då antar jag. Kankse bara röra på mig mer?Nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad än innan. Tack för era svar och fortsätt gärna skriva.

Kramar

• HippieJo

Ellte:
    En sak som jag inte skrivit är att jag oxå skriverin i programmetnär jag gjortnågot fysisktsåcykelturerna till jobbe gör att jag kan lägga på kalorier. 1000 kcal äter jag bara de dagar som jag sitter på soffan hela dagen. Oftast brukar intaget landa på 1200, varav de 200 förbränns vid aktivitet. Det blev rörigt, jag hoppas att du förstår... Det där med att kroppen säller in sig på svält är jag oxå medveten om men eftersom jag ändå äter sunda grejer regelbundet så borde den inte göra det, eller?

Kräm (hallon)

• HippieJo

Ellte:
    Ingen fara, jag tycker att det är skönt att få lite andra vinklar, man får tunnelseende av att grubbla. Jag ska knåpa vidare.. Det hartrots allt inte gått särskiltlång tid och jag behöver nog skaffa mig bättre tålamod ;). Hade jag vägt mig en dag i veckan istället för varje dag så hade jag nog inte varit lika konfunderad. Det kan vara nåt så simpelt som att mensen är på väg ochatt jag har extra mycket vätska i kroppennu... Vi får se. jag ska kämpa vidare och fundera på att öka lite kanske...

Kram och tack för hjälpen.

• HippieJo

Swedie:
    Ja, då borde jag kanske ta mig en riktig funderare.. Har du några bra förslag på bra och nyttig träningnu över sommaren (ska börja dansa 5 dagar i veckan till hösten men gör nu ingenting i stort sett...) Har alltid velat ha en personlig tränare ;).

• HippieJo

Swedie: Gärna nåt som bränner fett effektivt men som är kul.

Lycklig?
    Jag är 169 cm men är inte fixerad vid att väga5 4, tänkte bara att det skulle passa mig som är ganska otränad, dvs. lite muskelmassa. Jag har dessutom ganska klen kroppsbyggnad och liten byst m.m. Allt fett samlas i en ring över naveln ungefär och på armarna. Det är dettajag vill bli av med.

Kram

• HippieJo

Swedie:
    Hihi, jag tycker attdet är så pinsamt att läsa dina inlägg, för jag känner mig som en fjortis som har sned kroppsuppfattning... Det är ju egentligen inte sant, jag är bara jä*ligt lat... *rodnar lite*...
    Styrketräning har jag testat förr men aldrig riktigt kommit in i, dels är det ganska trist och dels får jag ingen ordentlig motivation när jag väl är där. Jag går och gör mina grejer men orkar aldrig ta i ordentligt. Tror du verkligen att det skulle hjälpa bra? Vilka övningar bör jag fokusera på? Jag köpte ett årskortpå nautilus i aug förra året men har varitdär max 8gånger så det var lite bortkastade pengar... Dock varar det till augusti så jag kanske ska köra ett ordentligt race nu mot slutet? Sen är väl dans 5 dar i veckan bra? När det väl sätter igång alltså?

Kram och tack för hjälpen!

• HippieJo

Lycklig? Ja, jag måste verkligen sätta igång och träna... Försöker alltid dra med killen men han vill inte (han harjättefin kropp alldeles av sig själv, men det lär väl inte vara för evigt...

Ellte: Jag försökte förklara grejen med kroppsbyggnadochlitemuskler, som sagt, jaghar inte stirrat migblindpåsiffran,om jag är nöjdvid 56 kilo så stannar jag naturligtvis. Det är det förbaskade bältet runt magen som baraväxer osm jagvill bli av med och lite smalare armar... Benen är redan smala och brösten är små. Jag letar efter harmoni, det är allt. Jag har inga planer på att se ut som en fågelskrämma, det är inte vackert. Man har så olika kroppsbyggnad... Hälsovakten säger att manska väga mellan 51-64 kilo om man är 169 cm lång (mer om man har mycket muskler). Så visst hör det till denundre marginalen, men inte onormalt lite... Eller? Jag ska nog börja träna faktiskt, som Swedie säger... Det skulle nog hjälpa.. Hur många pass i veckan skulle varabra? Skulle det vara nyttigt med proteindrink som näringsintag efter träningen?

• HippieJo

Ellte: fniss.. Ja, det kanske är dåligt.. men jag måste säga att isåfall så tycker jag att BMI är sjukt dåligt, det beror ju på så mycket annat än vikt och längd. Hade jag vägt 70kilo så hade jag sett ut som en ballong!

• HippieJo

Ja, 51 kg låter jättelite. Det är inte heller min målvikt utan 54-55 kg. Hade ni sett mig så tror jag inte att ni hade tyckt att det vore för lite. Jag kanske kan fixa in en bild på hur jag ser ut nu och tänk sedan bort 3-4 kilo. Det vore intressant. Ska kolla ikväll om det är en möjlighet.

• HippieJo

Swedie: Instruktörpasset har jag haft och jag känner ganska väl till övningarna men är det någon viss övning som vore extra bra för mina mål? Skajag träna mycket armar och mage om detnu är de ställena som jag vill få ändrade? Eller är det bara att köra jämnt? (Jag vet att man inte kan punktförbränna..) Det där med bodybuilder hade jag inte trott heller faktiskt, fniss.. :) Tjejer har svårt för att få bodybuildiga kroppar, det har jag läst om. Tack för all intressant hjälp. Vad tror du om att gymma ca. 30 min och cykla intensivt 30 min, varannan eller varje dag??
    Kram

• HippieJo

Det där med varje dag var inte riktigt realistiskt förstås, men isf olika muskelgrupper naturligtvis. Kanske 4 ggr/vecka?

• HippieJo

Som jag skrev tidigare så vet jag att man inte kan punktförbränna. Det är synd dock... hehe... Det du säger är vad jag redan har hört så många gånger, vill alltid hitta genvägar. Typiskt att det ska vara så svårt..

Tack ändå!
    Kram

• HippieJo

Oooh! Hejsan Fru Elli! Vad trevligt att du har erfarenhet! Skoj oxå att någon förstår mig... Inte för att jag tycker att ni andra har fel, bara en annan uppfattning. Andra uppfattningar är mycket välkomnade och jag vet att det är av dem man utvecklas och lär sig saker. Men jag kan inte förneka att det är skönt att någon delar ens egen uppfattning. ;) Hur många kalorier per dag äter du?

Kram

• HippieJo

Swedie:
    Åh nej! Kära hjärtanes... Absolut inte. Jag är jättetacksam för din hjälp. Du har troligen fått mig att börja träna igen så du har verkligen hjälpt till. Du är förmodligen den som är sundast av oss alla här inne :). Jagtycker att det är bra att någon ger mig en realitycheck då och då. Att man behöver träna och sånt. Hoppas att du stannar här ett tag till :).

Kram

• HippieJo

Åååh! Trevligt trevligt :).

• HippieJo

Lij:
    Ja, jag vet. Jag tycker att man ska ta BMI som något ungefärligt. Alla kroppar är ju byggda olika och bara för att man är en viss längd och har en viss vikt så är det inte samma vikt som passar alla, man har ju olika 'grova' och 'kurviga' kroppar t.ex. Dock tycker jag att det är en bra riktlinje. Lihgger man på 15 så bör man höra varningsklockorna, likaså om man ligger långt över 30.

Svar på tråden Hälsovakten?