Inlägg från: f.d. Svart brud |Visa alla inlägg
  • f.d. Svart brud

Gravid för snabbt!

Hej!

JAg har varit i samma situation. Alla våra vänner har haft svårt att bli gravida och de har fått vänta mellan 1,5 till 4,5 år innan något hänt eller de fått hjälp. De har dessutom varit flera år yngre än jag.

Hur som helst. Jag slutade med mina special-piller och läkaren sa att det skulle dröja _minst_ 6 månader och förmodligen längre innan det borde kunna hända något.

4 månader senare åkte jag in akut till sjukhuset på grund av en tjocktarmskatarr och då upptäckte läkaren som undersökte mig att jag dessutom var gravid!

Så första månaden var jag hemskt dålig pga katarren och var orolig för att jag skulle få missfall, samtidigt som jag inte kände mig ett dugg redo att bli förälder.

Min son Leo valde att titta ut en månad för tidigt. Nu är han 14 månader gammal. Jag är så glad att jag har honom och kan inte tänka mig ett liv utan honom. Han är absolut det mest underbara som någonsin hänt mig, även om jag var totalt oförberedd på honom.

Den biologiska klockan började inte ticka förrän ett par veckor efter det att jag fött honom, och det är svårt att föreställa sig känslan att vara mor till ett barn om man aldrig upplevt det.

Så här ser vår guldklimp ut:
    www.familjeliv.se/krypin/mausiii/galleri.php

Eva2
    Jag är inte religiös, men jag brukar säga att det är en mening med allt som sker, även om man inte förstår det. För det mesta går det upp för en senare i livet.
    Att ni är gravida nu, fast ni inte känner er redo... vad gör det egentligen? Livet är fullt av val och det enda ni (du och din kille) egentligen behöver göra är att planera om er tillvaro. Jag lovar att ni inte kommer att ångra er!

• f.d. Svart brud

Eva2
    Jag förstår precis hur du känner dig.

Det är jätteläskigt i början att veta att man ska bli förälder. Man vet inte hur man ska klara ansvaret. Efter ett tag blir man istället livrädd att man ska få missfall före vecka 13. Sedan blir man lite lugnare.

Visst kan man känna sig snuvad på en sådan sak som underbara resor, men faktum är att barn ändå uppväger det! Det går bra att resa långt och vara gravid. Man måste t ex inte ta koleravaccin för att man ska till Thailand (eller vart man nu ska). Annars, Vänta lite och res sedan när barnet är några månader.

Du kan om några år till och med lämna barnet hos t ex mormor och morfar i ett par veckor och resa bort. Det blir en garanterad upplevelse för alla inblandade.

Mina föräldrar åkte t ex iväg 3 veckor på en kombinerad semester och arbetsresa när jag var liten och inte 17 led jag av det. Jag hade det sååå bra hos mormor.

Och så går det faktiskt bra att resa med små barn också. När vi reste till Thailand på bröllopsresa, såg vi ett par som hade med sig sin 1-åring och det gick bra.

När vår Leo var 5 veckor började vi resa med honom. Förra sommaren var vi iväg till Idre och vandrade med honom på magen, vi bodde i en sommarstuga i Grythyttan, åkte till Småland och Blekinge och hälsade på vänner och på höstkanten åkte mamma och jag och vandrade i Funäsdalen med lilleman som då var 4 månader.

Det går jättebra att resa med små barn, man behöver bara vara noga med planeringen, så man inte glömmer något viktigt, som blöjor eller napp...

Svar på tråden Gravid för snabbt!