Inlägg från: EhjärtaK = sant |Visa alla inlägg
  • EhjärtaK = sant

arg=ledsen?

Jag tycker att detta verkar vara väldigt vanligt bland tjejer!

Jag såg ett tv-program för länge sedan där någon psykolog uttalade sig och sade att det ofta beror på att flickor, som barn, inte lärt sig att uttrycka ilska på "rätt" sätt. Vuxna människor har tydligen svårt att förstå/acceptera att flickor kan bli arga (då det är mer socialt accepterat att pojkar visar sin ilska) - och tolkar det istället som att de är ledsna. När föräldrarna sedan agerar på flickors ilska genom att trösta dem - resulterar detta i att flickorna tror att sorg/ilska är samma sak. I längden gör det att många kvinnor har en benägenhet att blanda ihop dessa två känslor.
    Nu var detta en väldigt grov förenkling, och det var länge sedan jag såg programmet så jag kommer inte ihåg exakt. Jag tyckte dock att det verkade vara en ganska vettig förklaring i alla fall....

I början av mitt nuvarande förhållande så hade min sambo väldigt svårt att hantera att jag blev arg. Han frågade alltid om jag var ledsen och försökte att trösta mig. Så det är väl lite därför som jag anammade ovanstående teori . I mitt fall så resulterade det i att jag blev ännu argare (för jag verkar inte vara "felinlärd" som liten iaf *ler*).

• EhjärtaK = sant

Måste bara tillägga att jag inte tycker att det är barnsligt eller dåligt att börja gråta när man är arg. Men jag förstår att det måste vara väldigt frustrerande för en själv (och kanske för partnern?!) när man reagerar så.

Svar på tråden arg=ledsen?