• Skrutthumlan

När föräldrar inte vill hålla tal....

Usch va trist det känns när det bara är en av våra fyra föräldrar som ska hålla tal, och det är min mamma.

Min pappa tänker absolut inte göra det, han vågar/vill inte säger han.
    han ville inte ens föra fram mig till altaret...inte för att det spelar någon roll men ändå...
    Känns tråkigt att han inte ens kan säga något litet...så jäkla svårt ska det väl inte vara?!?

Sen min blivandes föräldrar, som för övrigt är världes mest underbara varelser på jorden vill inte heller hålla tal.
    På något sätt känns det mer okej att dom inte ska det iochmed att dom ställer upp till 100% med allt annat och verkligen visar vad dom känner.
    men trist är det.

Våra toastmasters funderar på att ta och förstora ett foto på resp pappa och ha som mask över ansiktet och själva hålla brudens/brudgummens far´s tal.
    Undrar om dom blir sura

Några andra här med samma problem?

En ledsen Skrutthumla

• Svar på tråden När föräldrar inte vill hålla tal....
  • lillsmurf

Hej skruttis! Jag klistrar in ett inlägg från en annan tråd! Kanske kan du föreslå din pappa att göra något liknande?

2005-07-27 14:14 bara glada jag

Jag var på ett bröllop för några år sedan där brugumens föräldrar inte var så förtjusta i tanken på att hålla tal. de löste det så att brudgummens far reste sig upp , berättade i princip att han inte var någon talare men att han skulle hålla ett tal till sin blivande svärdotter.
    Sedan böjde han sig ner och viskade i brudens öra en stund, tackade för sig och satte sig. Det blev ett stor jubel och alla gäster var jätte nyfikna på vad som sa. Men det var det ingen som fick reda på. Bruden skrattade gott och såg nöjd ut kan tilläggas!

• Butterscotch

Jag tror inte att mina föräldrar heller kommer att vilja hålla tal, de är inte den typen av personligheter som tycker om att stå i centrum och tala inför folk. Det gör mig faktiskt ingenting - jag vill att mina föräldrar ska ha roligt på mitt bröllop och om det innebär att de inte håller tal så låt gå för det. Det kommer att vara så många andra som vill hålla tal/sjunga/spexa etc ändå, det lär räcka och bli över.

Men jag ska försöka få föräldrarna att åtminstone hälsa gästerna välkomna, så har de i alla fall gjort en liten insats

• moan

Är det verkligen så viktigt att alla föräldrarna håller tal? Din mamma ska ju hålla tal och det finns säkert fler gäster som vill/tänker hålla tal.
    Det är ju inte schysst om någon verkligen inte vill (förmodligen pga att man inte vågar inför många människor).
    Var istället glad att din mamma håller sitt tal till er (hon talar väl kanske för både sig och din pappa?).
    Jag tycker inte att era toastmasters ska ha en mask framför ansiktet och "låtsas" vara era fäder och hålla tal. Det är inte snällt och förlöjligar ju era pappor som förmodligen har sina skäl till att inte vilja hålla tal.
    Det blir nog en bra middag ändå, med både tal och spex av andra.

• bara glada jag

Tänkte precis klistra in mitt ett tidigare inlägg, men jag ser att lillsmurf hann före.

Jag kan bara återigen säga att det blev jätte lyckat. hoppas det kan var något för både dina och respektives föräldrar.
    Lycka till, ett tal, kort eller lång, från föäldrar betyder mycket! /pimpom

• Skrutthumlan

hmmmm....mamma kommer nog inte att hålla talet både från henne och min pappa då dom är skilda sedan jag var 4 år och min pappa dessutom är omgift.

Det känns bara så himla trist att min pappa inte ens verkar tycka att det ska bli kul med bröllop...han är inte intresserad av vad som händer nu innan och han har inte en enda gång erbjudit sig att hjälpa till..

Min mamma och min blivandes mamma har fixat ihop en grillfest för alla gäster som kommer kvällen innan (vi gifter oss inte på hemorten), jätte trevligt tycker vi men pappa och hans fru tycker att det är skit töntigt med en grillfest så dom tänker inte komma
    För dom som kommer blir det ju ett bra tillfälle att lära känna varandra då våra släkter inte har träffast innan i stort sett.

ledsen att jag beklagar mig..men känner mig lite besviken...

• te75

En del människor tycker att det är direkt obehagligt att tala inför folk och känner sig väldigt utsatta av att skriva ett tal. Ta det inte personligt utan kolla om din pappa/svärföräldrar ev. kan tänka sig att enbart utbringa en skål, säga lycka till, läsa en rad ur en dikt eller något liknande så hittar ny en slags kompromiss?

• te75

oj hann inte se ditt senaste inlägg-det förändrar ju situationen något kanske...har du försökt prata med honom om det?

• Skrutthumlan

te75

jag har försökt att prata med honom om både talet och grillfesten, och jag har sagt till honom att jag är ledsen på honom för att han inte verkar bry sig.
    Men ingen förbättring har skett än så länge...

• moan

Jag fick ett råd för ett par månader sedan då jag var ledsen och besviken på en kompis med anledning av mitt bröllop. Det rådet var att inte slösa energi att vara arg/ledsen/förbannad på människor som inte bjuder till, inte ställer upp, är allmänt tjuriga, etc.
    Det rådet vill jag ge till dig nu, skrutthumlan.
    Jag förstår om du är besviken och förbannad på din pappa, det skulle jag också vara. Men det bästa du kan göra nu är att sluta slösa energi på honom. Lägg den energin på nåt positivt istället.
    Lätt å säja, jag vet ;), men tänk på alla positiva, glada människor du har omkring dig.
    Kram och Lycka till

• Skrutthumlan

Moan

Tack för din peppning!
    Jag ska tänka på det du skrev.

Kram

Svar på tråden När föräldrar inte vill hålla tal....