• Skrutthumlan

När föräldrar inte vill hålla tal....

Usch va trist det känns när det bara är en av våra fyra föräldrar som ska hålla tal, och det är min mamma.

Min pappa tänker absolut inte göra det, han vågar/vill inte säger han.
    han ville inte ens föra fram mig till altaret...inte för att det spelar någon roll men ändå...
    Känns tråkigt att han inte ens kan säga något litet...så jäkla svårt ska det väl inte vara?!?

Sen min blivandes föräldrar, som för övrigt är världes mest underbara varelser på jorden vill inte heller hålla tal.
    På något sätt känns det mer okej att dom inte ska det iochmed att dom ställer upp till 100% med allt annat och verkligen visar vad dom känner.
    men trist är det.

Våra toastmasters funderar på att ta och förstora ett foto på resp pappa och ha som mask över ansiktet och själva hålla brudens/brudgummens far´s tal.
    Undrar om dom blir sura

Några andra här med samma problem?

En ledsen Skrutthumla

• Svar på tråden När föräldrar inte vill hålla tal....
  • Annie74

-->maho0822
    Vilken trist reaktion när ni kom med en glad nyhet. Hoppas iaf att de blev glada för er skull!

• maho0822

om de blev glada eller inte det är frågan, vet inte är svaret...inte ngn som bryr sig i ngn familj. Fel min bror men ingen annan tror jag. Inte som jag trodde i alla fall.

• Rystall

Det är bara mina föräldrar som kommer att hålla tal. Förmodligen mina systrar oxå. Men min M2Bs föräldrar kommer absolut inte. Vi vet fortfarande inte om hans pappa kommer inte mor heller för den delen.. Hans bror kommer definitivt inte att hålla nått och min sambo är lite ledsen över detta. Vi får se hur det blir. Det är ju faktiskt inte hela världen bara det blir en trevlig fest och man gifter sig med rätt man

• Jeppson

Jag hade helt motsatta problem - jag VILLE INTE att mina föräldrar skulle hålla tal! :D Klart originellt, jag vet, och missförstå mig rätt, jag skulle aldrig förbjuda dom, och jag skulle väl egentligen bli glad om dom gjorde det. Men jag känner mig själv så pass väl att jag vet att så fort mamma eller pappa skulle ställa sig upp och hämta andan, så skulle jag gråta ihjäl mig. Och tro inte att det är några söta små älv-tårar som stilla trillar ner för skära små kinder, nejdå, här ska tjutas så snoret rinner och tårar sprutar och kinderna blir röda, fläckiga och svullna, och absolut ingenting hjälper. :D

Herregud, jag behöver bara tänka på att pappa håller tal till mig så får jag tårar i ögonen!

Kan tillägga att min pappas fru inte heller uttryckt något direkt glädjevrål över nyheten. Jag vet att hon gläds med oss, och hon kommer säkert vara strålande glad på festen. Men det är ju inte hon som gifter sig - klart att det är svårt att sätta sig in i hur glad man själv är. Misstänker att bröllop inte var riktigt lika stort på "deras tid".

Kort sagt: Ha överseende med era föräldrars återhållsamma glädjeskutt och lyckovrål. :)

• Nonika

Mina föräldrar kommer nog inte att hålla tal, definitivt inte min mamma iaf. Hon hatar att stå på scen och "göra bort sig". Min pappa är världens mest lättrörda person som börjar grina om man säger "flasklock", så jag kan tänka mig vilket grinanade det blir om han ska säga nåt. Jag lär ju också böla då...det är ok iof. De får göra som de vill helt enkelt. Min m2b;s pappa kommer antagligen att hålla tal, men inte hans mamma, hon grinar också för ingenting

MÅNGA tårar kommer det att bli

Mina vänner kommer säkert med nåt spex. När en av tjejerna ur mitt "gäng" gifte sig förra sommaren hade jag skrivit en sång som vi uppträdde med. Det var otroligt uppskattat, brudparet stod upp och apploderade. Vi har det på film, jättekul att se

• Ofelily

Vilken UNDERBAR idé det där med maskerna!! Gud vad jag skrattade! Det låter hur kul som helst, du är nog den som känner dem bäst och vet om de skulle ta illa upp? Tala gärna om om det genomförs! Lycka till!

• Xite

Jag tror inte mina föräldrar eller sambons far (mamman är död) kommer att hålla tal. Kanske kommer min mor att utbringa en skål. Man får vara glad för det lilla! :)

Jag vill inte att någon ska känna att de måste göra något obehagligt på vår dag.

• lundabrud

Min pappa höll ett trevligt men mycket kort tal - mina föräldrar hade hjälpt till så mycket att göra att han inte hunnit fila på något länge... Min mamma blir extremt nervös om hon ska tala inför folk så det var aldrig aktuellt att utsätta henne för det.

Min svärmor höll ett långt och väldigt hjärtlig, snällt och roligt tal! Hon tycker det är kul. Min svärfar tyckte att det räckte bra så :) Han roade oss genom sång senare under kvällen.

Jag antar att du (TS) framför allt är besviken på oengagemanget ? De flesta av oss har ju förståelse för om man har svårt att tala inför folk, men det är ju en annan sak. Det är väl tyvärr bara att acceptera att det är som det är ...

• abnocto

Alla människor är inte "talare" och kan tycka att det är jättehemskt att ställa sig upp och prata inför andra. Om man inte vill men måste, kan man vara nervös veckor innan och det vill man väl ingen. Var glad för att dom kommer till bröllopet och låt dom slippa tala. Dom säger säkert någon fint i förtroende till dig och det är väl ändå det som räknas?
    Och det där med mask tycker jag vore fruktansvärt om man inte talat om det innan. Jag skulle absolut INTE uppskatta det om jag inte ville hålla tal, skulle tolka det som "mobbing" och det skulle förstöra hela min kväll.

• Wife2B

Jag tycker att man inte ska oroa sig för tal så mycket. Det viktigaste är ju i alla fall att alla kommer och delar ens dag. Min pappa tänker inte bara avstå från talet. Han kommer inte ens till bröllopet - inte ens till vigseln. Något skäl till detta har han inte talat om och jag har inte riktigt vågat fråga än men ska nog göra det i alla fall.

Vi visste att det skulle bli dåligt med tal. På sin höjd blir det kanske 4 tal. Man då får man fylla på med annat. T.ex. har vi utsett sånganförare istället som kan se till att middagen inte känns allt för lång och vi ska ha buffé så man inte känner att man fastnar bredvid någon man inte känner utan kan mingla lite även under middagen. Det är ju bra för oss också. Då hinner vi verkligen träffa alla våra gäster.

• tove79

Jag är lite kluvad i frågan. Jag skulle själv bli oerhört besviken om min pappa inte höll tal till mig. Nu är jag helt säker på att han kommer att göra det men jag är däremot inte säker på att min sambos pappa kommer att göra det för han är otroligt blyg. Och då kommer jag bli lite sur.
    Jag vet folk som har varit bestman och tärna och som inte har hållit tal och det tycker jag är konstigt. Herregud det är väl bara att hitta en fin dikt att läsa om man har dålig fantasi och inte kommer på något att säga. Jag tycker att även om man har jobbigt med att hålla tal så får man väl bortse från sig själv ett slag och tänka på brudparet. Det är ingen som förväntar sig ett halvtimmes långt tal med massa roligheter. Själv har jag ställt mig upp oförberedd och hållt tal när min bror gifte sig och det gick strålande. Om folk bara sänkte kraven på sig själva lite så kan alla hålla tal.

Svar på tråden När föräldrar inte vill hålla tal....