• Svar på tråden bara en åsikt.
  • sofia  aneleh

jag vet inte vad du tror att jag menar?

men det finns många som är överviktiga och trivs med det. tycker man det är okej får man väl tycka det. och många säger att "den enda som lider av min fetma är jag själv".

men tydligen så drabbar det ju människors barn också. och jag tycker inte barnen ska behöva lida av diabetes, blodproppar och hjärtproble därför att deras föräldrar tycker det är okej.

barn lär sig dessutom av sina föräldrar. sitter mamma hemma i soffan och röker och äter chips tror väl ungen att det är okej. andra tackars barn kanske vill ha annan mat än pizza och hamburgare varje dag mn får det inte för att föräldrarna är för lata.

• sofia  aneleh

många överviktiga lider helt klart av det. MEN måpnga säger att dom trivs som dom är i sin kropp och inte vill ändra på den.

det är skillnad om man försöker äta hälsosamt och lär sina barn hälsosamma vanor. men många (absolut inte alla) överviktiga föräldrar lever jätte ohälsosamt och lär sina barn att det är helt okej.

om du tog illa upp över vad jag skrev så ber jag om ursäkt. men jag tycker det är fel av föräldrar att orsaka att deras barn blir feta (tycker också det är sjukt med trådsmala mammor som tvingar sina normalviktiga barn att banta, är man smal av naturen så är man det, men om man tvingas svälta är det helt sjukt.)

det du sa om sjukdomar... om jag bar på en ärftlig allvarlig sjukdom och visste att mina barn sannolikt kommer få den, så skulle jag nog fundera på att adoptera istället för att skaffa egna. jag skulle inte vilja föra vidare samma lidande på den.

dock sa jag aldrig att inga överviktiga människor skulle få skaffa barn, men såna som skiter i sin hälsa skiter nog i barnens också

• sofia  aneleh

brudkronan:

jag sa aldrig att alla som är överviktiga är lata och äter chips varje dag. men EN DEL är sådana, och när dom lär sina barn dessa matvanor så är det självklart att barnen kommer bli feta och få lida av det i framtiden. jag fattar inte hur man som mamma och pappa till ett barn kan vara så oansvarsfull att man köper dem chips och läsk varenda dag, och annat ohälsosamt.

jag vet att många överviktiga människor också vrkligen kämpar för att gå ner i vikt och äter hälsosamt men kanske ändå inte klarar av det. dem kritiserar jag inte, och de är säkert hur bra föräldrar som helst.

• sofia  aneleh

jag har inte tagit illa upp, jag insåg själv att mitt inlägg lätt kunde tolkas fel. dessutom har du liksom alla andra rätt att kritisera och kommentera mina inlägg

• sofia  aneleh

ja EhjärtaK det har du rätt i.
    kan för övrigt inte tåla folk som röker och sedan klagar på att de inte har råd md andra viktigare saker. och som utsätter sina barn och andra i sin närhet för cancerrisk pga rökningen.

låter som en moraltant, jag vet, men vill man röka och förstöra sin egen hälsa - visst, men man kunde då skona alla stackae omkring en. även om man går ut och röka där ingen är i närheten måste alla andra stå ut med hur illa man luktar när man kommr in igen.

• sofia  aneleh

som sagt: de som rökr får gärna förstöra sin egen hälsa för mig, men då ska man inte klaga på att man e pank, och då får man tåla att andra klagar på att man luktar illa eller att man riskerar andras hälsa!

• sofia  aneleh

min avsikt:

folk som har övervikt och som tycker det är helt okej, och att de trivs i sin kropp, borde förstå att även om de trivs med att vara feta så ska inte deras barn behöva lida av det. barn i tonåren fattar (kanske) att det inte är bra att äta som en del gör, men mindre barn har inget val. om mamma och pappa bestämmer att det blir pizza och liknande till middag varje dag så kan ju knappast barnet göra så mycket åt saken. då äter de vad som bjuds.

och nu när jag talar omöverviktiga menar jag inte folk med några extra kilo, utan jag talar om dem som lider av sjuklig fetma men inte verkar inse allvaret. MÅNGA fattar nog att det är allvarligt, och vill banta, men inte alla. så länge man inte skadar nån annan får man väl sköta hur dåligt om sin hälsa man själv vill, men att utsätta sina barn för det är fel!

ja jag vet att aftonbladet skriver mycket goja men tror knappast det var påhittat att den undersökningen hade gjorts.

det gör ont att se hur "små" barn blir mobbade därför att de är feta.

Svar på tråden bara en åsikt.