• Bröllopstokiig

Dreas Sandhamnsbröllop (långt!)

Jaha då var man fru, helt plötsligt! Känns lite konstigt att säga ett nytt efternamn när man ringer, det har jag redan fått prova på. Nåja, här kommer berättelsen om min dag!

Efter en orolig natt då jag vaknat många gånger i tron av att vi var försenade gick vi till sist upp kl 8.30. Frukost tillsammans och sen i väg för att fixa håret på Plainer hairshop i Farsta C. Under tiden passade Axel på att hämta blommor, både brudbukett och blommor till altare och kyrkbänkar. Efter en timme hos frisören kom han och hämtade mig och vi åkte hem och åt lunch. Därefter gjorde vi ett snabbt besök hemma hs mina föräldrar eftersom de frös ute på Sandhamn och ville att vi skulle ta med varmare kläder - inget bra tecken! Efter det åkte vi ut mot Stavsnäs, men väl där var det svårt att hitta parkeringsplats, men vi hade tur och hittade en och fick springa till båten, kom en minut innan den åkte!!!

Framme på Sandhamn var alla andra och väntade och vi fick hjälp att bära våra saker till Sands hotell, där vi skulle tillbringa natten. Axels föräldrar hade gjort i ordning rummet med blommor, en stor fruktkorg och champange, till kvällen Jag satte genast i gång med att sminka mig själv, har blivit riktigt bra på det måste jag säga, efter lektionen på Make up store. På med kläderna, och OJ vad tiden går fort, vi får gå med snabba steg till kapellet. Mina föräldrar och syster kommer springandes i sista minuten, de hade råkat gå fel nåja, min syster delar ut vigsel program till alla och gästerna går in i kapellet. Kyrkklockorna börjar ringa och jag inser plötsligt allvaret, det är nu det gäller!!! Axel tar min hand och till ljudet av Leksands brudmarsch går vi in. Cermonin går bra, trots att vi glömt ge prästen ett vigselprogram, så någon psalm sjunger vi alla olika verser och min systers dikt, får komma på slutet, när jag blir tvungen att stoppa prästen, för att det skall bli av. Sen går vi ut till Intåg i sommarhagen!
    Väl ute springer vi in i kyrkan igen, via sakristian, så att alla hinner ut och fixa med riset, sen går vi ut igen! Vår fotograf Anna Huerta tar en massa bilder och sen går våra gäster så småningom i väg och vi tar porträttbilder i ca 40 min!

Sedan ansluter vi våra gäster för gruppfoto och brudskål! Axels brors söta flickvän berättar lite blygt att hon aldrig smakat äkta champange förut, under kvällen blir det 3 olika sorter som hon får smaka på, gissa om hon är glad! Efter champangedrickade vid vattnet säger fotografen adjö och vi andra vandrar mot värdshuset, där min syster och mamma dekorerat vårt rum. Men även personalen har gjort fint, med rosenblad på bordet och fina blommor och ljusstakar! Och maten... är sååå god. Löjroms toast, med säker en hel deciliter löjrom per portion och till det champange, Lammfilé med ungsbakade grönsaker och gott vin, jordgubbar och glass med Tokaijer och så slutligen bröllopstårta, choklad och mintsmak och kaffe och Konjak. Under tiden som vi äter börjar det att regna så smått, och när vi mätta och belåtna går i från bordet har klockan blivit 22. Då har vi suttit i över 4 timmar!!!

Vi går vidare till nästa ställe, för att avsluta kvällen, på Seglarrestaurangen där vi alla dricker drinkar eller öl, eller vad man nu vill ha. kl 22.20 drar vi oss tillbaka till hotellet, men det dröjer en god stund innan vi somnar. Först ska vi dricka champange, äta frukt och prata och...

En rolig detalj som jag kommer att bära med mig från kvällen var allas kommentarer från de vi mötte under kvällen. En liten amerikansk flicka kommer fram till mig när jag är på toa och frågar och jag är en riktig prinsessa och hennes mamma intygar henne att jag nog är det, eftersom jag har tiara. Och varenda en vi möter säger grattis, lyfter sina glas, skakar hand eller annars bara ger oss något gott råd! Det var en sån mysig kväll!!!

I morgongåva plockar Axel upp en liten ask till mig, och förvånad får jag ett par underbart vackra diamantörhängen, gjorda av samma guldsmed som gjort våra ringar. Själv ger jag honom tre vinflaskor, en till att drickas om ett år, en om 5 och en om 10 år. Till våra gäster har vi också en morgongåva. En flaska vin där vi satt egna etiketter " Bröllopsvin från Sandhamn, Axel och Andrea 30 juli 2005" Det är mycket uppskattat!

Detta var min dag, nej VÅR så klart, om du orkat läsa allt! Tack för alla råd och tips som jag fått under tiden här på BT.

Några bilder finns här, det har inte hunnit bli så många eftersom vi inte tog några bilder själv... Så småningom kommer nog min hemsida igång, om jag lyckas aktivera den

groups.msn.com/AndreaochAxel/sandhamnsbrllop.msnw (om den funkar)

• Svar på tråden Dreas Sandhamnsbröllop (långt!)
  • Sep brud

GRATTIS Drea,
    Vad kul att läse er berättelse,jag kan verklige se mig framför er. Det ska verkligen bli kul att se mer bilder, på de som jag såg var ni otroligt vackra. Ni ser verkligen ro fyllda ut!!

• drea

Sep brud,

Tack! Jag lovar att lägga in fler bilder när jag får dem.

• anna_rs

Hej och grattis!,
    Läste din bröllopshistoria - verkar har varit riktigt lyckat bröllop! En fråga: Var ni månag på bröllopet? Min sambo vill gärna gifta sig där ute men jag inbillar mig att det blir dyrt om man är många....?

• drea

Anna_rs
    Nej, vi var inte så många, bara närmaste familjen. Vi kommer att ha två fester senare, en för släkten och en för vännerna. Annars hade det blivit allt för dyrt. Men eftersom vi ville ha det där ute, så fick det bli så här, intimt och mysigt - precis som jag ville ha det!

Nu finns det en bild till, ingen bra kanske men man ser fotografen in action och min klänning... dock på håll! Hoppas på bättre bilder från de andra!

• Honungste

Vad vackert! Roligt att läsa din berättelse! Lycka till!

• Emilia

GRATTIS! Härligt att fått läsa om eran stora dag... lät mysigt! :)

/Emilia

• Snuttepuff

Grattis Andrea!
    Ni verkar ha haft en perfekt dag! Sen tyckte jag att din ring var hur vacker som helst! Vart kan man köpa engelbertring? Och vet du ungefär vad den kostar?

• drea

Snuttepuff,

Min ring är en kopia av en Engelbert, inte en exakt kopia utan omgjord för att passa i hop med förlovningsringen. Jag beställde den av Frickes, en guldsmed på Folkungagatan. Den kostade 9000kr, vilket är bra eftersom originalet kostade 17500kr! Här kan du hitta lite prisuppgifter och ringar från Engelbert: www.algonet.se/~diamant-/07/he/07h.html

• madelyn

Kan oxå tilläggas att den länken som drea precis skrev ut är billigare än Engelbert- nån tusenlapp på vissa ringar.

• drea

Madelyn,
    Jaha det visste jag inte.

Svar på tråden Dreas Sandhamnsbröllop (långt!)