• elora

Kuvert avgifter...

Hej!
    Vi är oxå inne på kuvertavgift där vi resonerade över hur mycket vi själva skulle lägga på present till våra vänner och hamnade på summan 300-350 kr. Så, kuvertavgift på max 150 kr per vuxen. Barn gratis, så pass kan vi "bjuda till" själva eller hur man säger.

Vi har inte kommit superlångt i planeringen än ifall dessa 150 kr inkluderar all sprit under mat o kväll. Men det ordnar sig nog...Däremot skriver vi ingen kuvertavgift till närmaste familjen (föräldrar, syskon)

Lycka till! ;)
    Alla tips på snygg 50-tals klänning mottages tacksamt....

• elora

Hoppsan...hoppas ni förstod att summan så klart blir då ca 300 kr/familj vilket är lagom presentutgift anser vi...
    Och självklart står det att vi tar den avgiften för att kunna hålla med FEST ;) Vi firar nämligen 30-års kalas i dubbel bemärkelse i samma veva...

• elora

Läste nåt inlägg där Prinsessan05 fnös över kuvertavgift. Lite trist tänkande för jag tycker ändå att man ska se till vilka slags personer man är som håller fest så att säga.

Och att bjuda 10 än 100 som betalar för sig, det lät lite barnsligt för vem känner inte med sig att "åå vi borde bjuda den och den" som man verkligen umgås med, men som faller bort då budgeten är i minsta laget.

Vi tänker gifta oss men har stor släkt och stor umgängeskrets där vi hamnar på 115 vuxna (!) och typ 30 barn i olika åldrar. Hellre emotser vi kuvertavgift som ett bidrag till vår fest istället för att rabbla upp förslag på prylar och annat jox som vi känner att vi har. Ingen av oss är vidare res-sugna, vi har två barn varav ett spädbarn. Resa kan vi i såna fall göra sen. För oss är det festen med våra nära och kära som betyder mest. Att de kommer och delar vår speciella dag. Inte banne mig tänker jag på att de just _hedrar_ oss. Det är väl ändå vi som är hedersgäster?

Alla som känner oss förstår nog avsikten med kuvertavgift. Som för många andra så finns det inga föräldrar som kan punga ut enorma bidrag på 10-15 tusen.
    Jag tror att kuvertavgift är på framfart i landet och jag tycker det är lika schysst att "önska" det liksom för de som önskar resebidrag.

• elora

ztar!!!

Hej! Måste svara på ditt inlägg.

Jag har 2 syskon och sambon likaså, och tycker det låter trevligare om de hjälper oss med annat istället för att betala kuvertavgift. Våra föräldrar kommer säkert fixa sånt de kan bidra med och det begriper nog våra vänner o övrig släkt med. dvs mostrar/etc) Så nog får chefen betala alltid *s*

Däremot undrar jag hur du/ni skrev i er inbjudan angående kuvertavgift och betalbar. Verkar som ingen tjurade över det sistnämnda? Jag antar ni bjöd på dryck till maten. Så verkar det för oss med.

:)

• elora

ztar:

Lite deppis för vår idé om kuvertavgift i brist på presentidéer sågades av svärmor med anledning att det inte passar släkten som de flesta är i 50-60 års ålder. Hon menade att de säkert tar med present ändå men då får de ju skylla sig själva om man avsäger sig i inbjudan?

Nu halkar humöret ner några snäpp då vi knappast lär komma upp i budget för att hålla ett hyffsat kalas med lite annan mat än "gamla vanliga rostbiffen" (som svärmor antydde, dock ej på något sniket sätt...)

Så vad säger man?
    Back on square ONE.
    Hittade snygga brudbuketter billigt...alltid nåt *haha*
    När gifter ni er? Eller redan gifta?

• elora

ZTAR: Då får jag lov att gratuler i efterhand!!! Hoppas du fick ditt "drömbröllop". Vi har iaf bestämt datum nu, 30 sep 2006 ;)
    Istället för 30 års fester... ;)

• elora

Mafalk: Tack för uppmuntran ;)

Och ändå är vi rätt "billiga" -tänkte max 150-175 kr/vuxen vilket i stort sett täcker endast middagen så då står vi ju ändå för dryck och resten av kvällen (efterrätt, tårta, "chipsbord" och ev lite nattamat) ;)

Ännu inget exakt bestämt så vi får se hur långt vi kommit med sparandet i feb-mars innan inbjudan går ut ;)

Mafalk- när slår ni till? :)

• elora

Jag skrattar på mig...

Har ni inte insett att hur man än gör så är det helt enkelt pengar som "byts emellan" oavsett om det går till "Resebidrag"/Duka/ eller festbidrag.
    Någonting betalar man ju för eller hur?

Och FESTBIDRAG tycker jag var ett kanonord som jag fick nys av en BT:are.

En bekant berätta oxå om andra kulturer där de ger festbidrag istället för present. Där ligger ju gästlistan lätt på flera hundra personer och ingen tycker det är konstigt -det är liksom kotym (hur det nu stavas...errrhh) att ge en slant, och allt efter egen förmåga.

• elora

SAMEBRUD:

Ert bröllop liknar vårt, våra "nära och kära" omfattar drygt 50 personer familj/släkt -som vi verkligen träffar o umgås med när det är festligheter (och även privat då de flesta bor nära).

Mina vänner blir min "familj" då det är min M2B som har stor släkt, och 15 nära kompisar (jepp det har jag!) med respektive ökar ju fort antalet i gästlistan ;)

Sen är det ju barnen...varenda kusin har ju fått barn så det plussar på och vi låter dem själva bestämma om de vill ha barnfritt eller ej. Många två-åringar blir det annars

Till alla andra som läser:
    För mig är det ett fritt land o åsikter är fria att sprida. Men det vore ju kul att se hur de som är emot kuvertavgift (FESTBIDRAG....) agerar när den dagen kommer då de blir bjudna på ett sådan arrangemang.

Jag kan tänka mig att de som anammar festbidrag har ingen annan möjlighet att få ihop sin stora dag på annat sätt.
    Vi har ingen rik familj som backar upp och ger BIDRAG på flera tusen kronor...istället hjälper de till med annat. Svärmor bjuder på bröllopstårtan, min mamma kommer hjälpa mig med dukning etc och annat praktiskt.
    För mig är detta mycket värt och visar att de bryr sig även om de inte kan bidra med det i pengar.

Så länge alla får gifta sig -det är väl därför vi är här?

• elora

Vi har precis oxå varit på 3 väldigt olika bröllop:
    Ett gay-bröllop (partnerskapsreg.), ett indiskt (vi och 400 andra) och ett "vanligt" kyrkbröllop.
    Till alla gav vi presenter för ca 350-400 kr. Resorna låg på mellan 35 mil och 1,8 km ;) Den långa resan planerade vi in i semestern så att bo på camping kändes kul med töserna (fast rått!!! Det regnade ju som attan, så tur har de fått -pojkarna).

Vi har ju ändå tur när det gäller våra gäster då de flesta bor inom "pendlingsavstånd" och åker hem på efteråt. De långväga bor hos sina föräldar så inga utgifter för hotell vad jag vet...

Däremot är frågan var VI tar vägen efteråt...stan är liten och det finns inga höjdarhotell direkt. Men Stadt får väl duga om inte annat...*tss*
    Eller vanliga sängen hemma som sambon föreslog *haha* Men det vet jag inte...lite mys vill jag nog ha!

• elora

Samebrud:
    Gött att alla var så glada o nöjda över festen!!! Har pratat med mina närmsta vänner och de flesta tackar nästan för ideér kring festavgift för då slipper de leta efter andra presenter ;)

Lycka till nu som nygift! Känns det bra tro? ;)

• elora

Ängla: Ja det är väl du o jag som har den idén i ärmen. Har haft en tuff höst och ännu inte hunnit börja spara vidare mycket (dvs NOLL) och vårt största hopp ligger i att vi får skattepengar som "vanligt". Men nu har ju jag "fyndat" kläder åt både mig och sambon, tyvärr fick jag inte stilla min nyfikenhet ikväll då kostymen kom hem (postorder) för han glömde prova den innan han somnade hos tösa *s*

Men hoppet är väl det sista som dör? *s*
    Och idag kom bekräftelsen på att vi bokat kyrkan...gissa om det gick en ilning i kroppen ändå att läsa raden för "Brudgum och brud"...hihi...

Annars då? Hur långt har ni kommit och vilket datum blir det?
    30 sep för vår del...2006 så klart.

ciao! ;)

• elora

Ängla: Så skönt det vore att få bidrag till bröllopet! ;) Och att höja huslånet verkar inte helt omöjligt för oss heller men jag tror det inte går än då vi har bundit bottenlånet i 2 år till *snyft* Men men, vi ger oss inte! Skulle det krisa sig så ordnar det nog fram sig med pengar på ett eller annat sätt. Vad är liksom skillnaden på att höja huslån mot att ta en extra kredit ;)

Svar på din fråga; Sept-06 tråden är väl den jag gluttar lite på men annars svarar jag väl både här o där...
    Du då? ;)

TREVLIG HELG! Vi ska hälsa på kompisar i deras nya hus!!! KUL!

Svar på tråden Kuvert avgifter...