• ztar

Kuvert avgifter...

elora
    Måste bara lägga in att det kan verka VÄLDIGT konstigt för andra gäster att era nära "slipper" kuvertavgift, minns en tjej som berättade om hur hon och hennes pojkvän betalat kuvertavgift men att chefen till bruden och vissa andra "sluppit". Kan bli lite skumt.

Vi satte en kuvertavgift på 200:- per person, mest för att vi ville slippa få alla dessa glasskålar och prydnadssaker i all oändlighet. Och 200 kr täckte skumpa, förrätt, varmrätt, tårta, kaffe, avec och öl/vin till maten (rejält tilltaget). Men vi hade betalbar efter middagen p.g.a att slippa allt för mycket fylla.

Och det gick alldeles utmärkt, den vanligaste kommentaren blev t.o.m "200 kr? Va billigt!"

• ztar

Prinsessa 05
    Och jag tycker att det är okej, smaken är som baken. Gästerna har ju faktiskt rätt att tacka nej om de inte gillar att man har kuvertavgift, det är ju liksom inget tvång att komma. Var på ett annat bröllop i sommar där de hade kuvertavgift och vi tyckte att det var stlörtskönt att bara komma dit utan att behöva ränna på stan för att hitta en passande present (som troligtvis hade blivit mycket dyrare än vad kuvertavgiften kostade)

Men det är ju min åsikt, alla har ju rätt att tycka som de vill.

• ztar

Jag tycker att smärtgränsen för kuvertavgift går vid ca 250:-, det är ju inte meningen att kuvertavgiften ska täcka tex kläder, blommor dukning etc. Man vill ju inte gå "plus", utan det ska endast täcka maten och drycken. Får man pengar över efte det har man för hög kuvertavgift tycker jag.

Och finns det verkligen någon som haft kuvertavgift på ett frackbröllop? Det känns ju som attdet är att ta i lite...

• ztar

elora

Vi skrev en "vanlig" inbjudan och bifogade ett litet infobrev i kuvertet där vi skrev att vi nu bott ihop i över 7 år och således hara alla saker man kan önska (och lite till) så istället för presenter önkade vi oss ett bidra till festen i form av en kuvertavgift på 200:- per person.

Sen skrev vi lite info om vem som är toastmadame och hur man kunde få tag i henne. Under detta skrev vi att under kvällen kommer baren vara öppen till självkostnadspris. Ingen knorrade det minsta!

• ztar

Jo just det ja, dryck ingick till maten,(vin/öl) plus kaffe, tårta och avec.(wiskey, baylies/tequlia rose, kan aldrig stava till de.. och konjak)

• ztar

elora
    Bry er inte om vad svärmor anser, det är ju ert bröllop, och framför allt, er budget! Förklara att det helt enkelt passar er bäst att ha det så, och om släkten vill ge presenter i allfall är det ju upp till dem, ni anger ju innan att presenter inte behövs, så då bestämmer de ju själva om de vill ge något "xtra".

Vi är gifta sen 5 veckor och vi fick också extra presenter av de närmaste, det går nog inte att komma ifrån :)

St på er! Gör som ni vill, det är ER dag, inte svärmors!

• ztar

elora
    Hur gick det med svärmor? Har ni fått tyst på henne :D ? Kom ihåg att ni gör som ni vill, annars kommer ni att ångra er! Kul att ni bestämmt datum, hoppas ni får det lika underbart som vi fick!!

Svar på tråden Kuvert avgifter...