• Ängla

Kuvert avgifter...

Tycker också det är ok med kuvertavgift om det är vad brudparet själva vill/behöver! Varför skulle det vara fräckt, de som tycker det har ju faktiskt möjlighet att tacka nej.

Dock tycker jag att 200 per person är allra max, för det går inte att "räkna" med att nån köper en present för mer pengar än så ifall det skulle va present å inte kuvertavgift som gällde. Sen får man också ta hänsyn till vilka ytterliggare utgifter som gästerna får kommer många av gästerna få resa över halva sverige för att gå på bröllopet & dessutom betala (dyrt?) hotellrum är det nog inte helt schysst att dessutom ta kuvertavgift, i alla fall ingen hög sådan. Detsamma gäller om man vill att gästerna ska bära högtidsdräkt (frack/långklänning) om så är fallet betyder det ju en rejäl extra kostnad för gästerna så då går nog kuvertavgiften bort enligt mig!

• Ängla

Ztar, ja det vore rätt fräckt kanske att ta ut en kuvertavgift på ett frackbröllop!
    Men man gör ju som man själv vill.. Har inte hört om någon som skulle gå plus efter att de tagit ut kuvertavgift, det tycker jag är lite skumt, skulle jag betala 200 i kuvertavgift hade jag nog "räknat" med att kuvertet egentligen kostade i alla fall 400 eller nåt.

Är egentligen helt klart för kuvertavgift om det är det som brudparet själv önskar, men Skulle det visa sig att brudparet lagat all mat själv med relativt ´billiga råvaror, köpt det billigaste vinet på systemet & serverade på papperstallrikar, då hade jag verkligen funderat på varför de tog ut kuvertavgift...

• Ängla

jo kuvertavgiften är frivillig eftersom man väljer själv om man vill gå eller inte, anser jag.

Har aldrig varit med om att någon gått på bröllop utan att ta med present, känns som man mååååste ta med sig en present, om man inte har råd med present så kommer man nog inte, eller har jag fel?

däremot tycker jag att 200 är max, för man kan inte "räkna" med att någon köper en present för mer än det.

Vi kommer inte ha kuvertavgift, men jag skulle aldrig tacka nej till ett bröllop om det var avgift på runt 200. Vi ska på bröllop i helgen sambon & jag, brudparet får present för ca 500 i en presentpåse för 30 kr & ett kort för 60 kr, vi skulle inte kunna komma med nåT "mindre" på detta bröllop, skulle kännas fel, så med andra skulle vi gått i vinst om det varit kuvertavgift

• Ängla

1 Jag tycker det är helt OK med kuvertavgift
    2. Jag tycker alla ska få tycka som dom vill
    3. Jag tycker att 200 är max man kan "begära" i kuvertavgift - för mer kan man inte räkna med att någon vill ge per person i present. Nåja max 250 kanske..
    4. Jag tycker det är fel att låta gästerna betala hela kuvertavgiften, exempel om middan´med dryck är 500 så betalar varje gäst 500. Enbart om det gästerna betalar hälften eller mindre tycker jag man kan säga att man "bjuder till bröllop".
    5. Personligen skulle jag vänta och ha bröllopet senare om jag inte kunde bjuda på hela bröllopet/alternativt upp till halva kuvertavgiften, tills dess vi hade de pengarna. Eller så skulle det bli budgetvarianten.
    6. Det är viktigt att komma i håg att gäster betalar för annat än bara presneten/kuvertavgiften. Vad är det för klädkod? Måste nån köpa klänning/hyra frack? Måste de flesta gäster färdas många mil? Måste de flesta gäster betala hotellrum? Är det troligt att möhippan svensexan kommer att kosta en del... Är svaret ja på någon eller alla av frågorna kan ju gästerna få betala flera tusenlappar, då tycker jag det är ännu "sämre" med kuvertavgift som är dyr.
    7. Om ekonomin tillåter skulle jag gå på kuvertbröllop oavsett kostnaden, men om jag svarat ja på ovan frågor är det i nuläget inte troligt att jag skulle kunna va med på bröllop kuvert avgift exempel 500 kr per person - var på bröllop förra helgen där brudparet bjöd på ALLT & ve dessutom bodde hos vänner - det kostade oss ändå minst 2500 med kläder, resa, svensexa, present på 500 (per två) etc, lägg till én extra 500 för det andra kuvertet & hotellrum för runt 700 så är vi uppe i 4000 för nåns bröllop...

1-7 - det här vara bara mina åsikter, vet att det är många som har helt andra & tur är väl det!

• Ängla

Mickelina, oj tre bröllop bara denna månad, jiiises, & sen sexor/hippor på det?
    Fattar du är ruinerad.
    Hoppas ni hade det urkul i alla fall!

• Ängla

Plastfarmor det handlar kanske en del om vad det är för gäster? Är de flesta välavlönade kanske man kan ha lite högre kuvertavgift.

Men som skrivits ovan jag tycker inte man kan förutsätta att varje person betalar mer än 200 kr för present så då borde ju inte kurvertavgiften ligga högre. Det är min åsikt.

Får jag som jag vill kommer vi att be om en "förklädd kuvertavgift" istället för presenter, att de som vill kan lägga ett festbidrag i sparbössa. Men jag skulle inte räkna med att alla kunde lägga och jag skulle inte räkna med att alla som la kunde lägga mer än 200, gör det de blir det en extra bonus. Men min sambo är än så länge emot idéen.

• Ängla

Hallå Elora!

Nä vi har inte hunnit spara knappt nåt, hick hick och vi vill bjuda närmare 90 gäster. Vi har hitatt drömställena nu i alla fall, ett för vigsel, mingel och övernattning och ett som ligger brevid för middag och fest. Lutar åt 14 oktober men kan bli 7 oktober också.

Bra att ni kunat boka kyrka det får man inte här ännu, härligt att ni fått bekräftelsen, måste som sagt va en mysig känsla... Hihi det ska bli bröllop för er!

Och för oss också, vi får hitta pengar på annat sätt, hoppas på att få kanske 30 000 i bidrag av våra föräldrar (allt som allt 30 000) sen har vi det så bra att vi gjorde ett riktigt klipp när vi köpte huset så vi skulle kunna höja upp våra lån typ 30 000 och det skulle bli en mer kostnad på typ 30 kr i månaden eller nåt sånt..

Hänger du på några fler trådar hör på BT?

• Ängla

Oj Elora hade missat ditt inlägg!

Jag hänger på okt2006 men det är inte så mycket aktivitet där. Kanske borde vi ha en "allmän höst" tråd dessutom? Känns dumt om jag hänger på sept, men det vore kul att snacka med dig igen & denna tråden stänger ju snart..

Fin Fiiiina ringar, spciellt din! Härligt! Jag tycker inte de är så udda, fint med den stilen på ringar, mönstret var kanske lite annorludna men superfint. Vi ska nog göra om min mormors vigsel och förlovningsring!
    Trevlig helg!

vi hörs kram Ängla

Svar på tråden Kuvert avgifter...