• HippieJo

Träning...

Hej på er!

Har precis avslutat en ohälsosam diet och insett att jag vill leva ett sunt och friskt liv. Ska sluta allt vad räkna kalorier heter, försöka äta normalt; bra och nyttigt och börja träna istället. Vad jag nu behöver är lite tips för att få en bra start. Jag vill både motionsträna och styrketräna men vill inte göra fel. Första gången (i förrgår) jag tränade gjorde jag såhär:

Cykla: 45 min
    Styrketräna (de största muskelgr.): 50 min
    Cykla: 5 min

Tänkte även avsluta med lite plask i bassängen :).

Låter det bra? För mycket? För lite?

Tänkte köra ca 3 dagar i veckan.

Tacksam för lite guidning :).

• Svar på tråden Träning...
  • HippieJo

Detta ska jag iofs bara göra en månad ungefär då jag sen´ska börja dansa ca 4 dar i veckan. Jag inser att det är bättre egentligen att göra lite varje dag men för mig passar det bättre att göra lite mer fast mer sällan. 3 dagar i veckan är kanske för mycket? Vill ju ändå hålla förbränningen hyfsat igång. Jag cyklar dessutom till jobbet varje dag (15 min dit o 15 min hem). Jag ska ändå fundera på det du skriver. Tack!

• HippieJo

Det kan ju vara så att det är jag som är ny och jobbar lite långsammare än andra... ;)

• HippieJo

Det kanske är 40 min komprimerad tid... Jag har oxå hört att dans är jättebra träning, ska bli såå kul! Har aldrig dansat förr men alltid velat, ÄNTLIGEN!

• HippieJo

Aha! Då ska jag testa det. körde 60 min på cykeln idag (!), kände att jag hade mycket energi kvar. Sen tog jag bara mage, rygg o axlar lite lätt på styrketräningen eftersom jag hade ganska mycket träningsvärk sen i onsdags. Känns så himla bra! Vilken energi man får!!! Ska göra omvänd ordning nästa gång för att testa. Tips på mat som är bra att äta efteråt för att inte säcka ihop? Och innan? Har koll på att man måste äta extra protein o kolisar efter men innan?

Victory:
    Ellerhur!! Jag känner mig så frisk och glad, fattar inte vad jag höll på med...! Känns underbart..

Kram på er!

• HippieJo

Tvillingsjäl:
    Balett, Streetdance, Jazz, Funk Jazz och Disco Freestyle. Ville testa de mest intressanta då jag aldrig har dansat förr. Tror att jag kommer att älska baletten :).

• HippieJo

Victory:
    Känner mig verkligen taggad, längtar tills nästa gång det är träning men är noga med att inte överdriva. Det är som du säger; jag har verkligen fått en nystart! Klart att du också kan komma igång igen! Hur gick det på prommisen t.ex.? Vore kul att ha en liten dagbok här och låta andra (t.ex. dig joina och bolla lite med :). För att hjälpas åt när motivationen dalar.

AnnaZ:
    Jag har svårt att dela upp kondition och styrka över flera dagar, annars förstår jag att det egentligen är det bästa, jag har bara inte den tiden... Jag vill/kan träna 3 ggr/vecka (mån-ons-fre) och de gångerna köra både och, men i fortsättningen konditionen efter styrkan.

Hela helgen ska jag vila. På måndag tänkte jag ta i lite extra eftersom jag är ledig hela dagen och för att det vore skönt att låta kroppen jobba lite efter en slappehelg.

Vad tror ni om 10 min uppvärmning på cykel, sen ca. 40 min styrketräning, sen 40-50 min motionscykel? Är det lagom? Mycket/lite?

Kram på er!

• HippieJo

Tvillingsjäl:
    Hur lång tid tog det för dig att cykla 2,5 mil? Jag cyklade 3 mil på en timme igår, skulle vara intressant och se om jag har så kass kondis som jag tror...

Se till att bli frisk innan du tränar för hårt, det är ju skitviktigt, annars kan sjukdomen dra ut på tiden...

Hopas att det är som du skriver, att man ser snabba reslultat, vore himla kul att få lite belöning :), utöver energin och 'duktig-känslan'...

KÄMPA PÅ!

• HippieJo

Ja, jag cyklar på en smidig motionscykel så det är klart att jag kommer längre än en som cyklar iterräng, det är stooor skillnad! Me visst tog jag ut mig, puh! De här kalorimätarna på cyklarna, är de egentligen särsklit tillförlitliga? Känns ganska overkligt att bränna 500 kalorier på en timme... Det måste vara helt fel..?

Jobba på! :D

• HippieJo

Åh, vad duktig du är! Jag har ägnat mig åt stenhård kakätning hela dan... Hur mycket förbränner man på det ;)? *fniss*

Var kommer vanlig cykling och simning in på listan?

Kräm (hallon)

• HippieJo

Hej tjejer! Nä kakracet kanske inte var så bra för figuren, men desto bättre för smaklökarna ;). Nya tag imorn, man måste ju få ha det lite gott ibland, ellerhur? Ska iaf försöka att begränsa mitt kak/godis-intag till helgerna iaf.

Träning imorgon :D, jag längtar faktiskt! Ska försöka köra 1 h cykel och ca. 50 min styrke. Sen blir det kalas för morfar så en kaka eller två blir det säkert, men efter en duktig träningsdag så är det ganska lugnt, sen är det ju faktiskt kalas!

Kram på er!

• HippieJo

Hahaha! Nä, jag får försöka lägga band på mig när kakburken ställs fram ;).
    Tränade idag, det gick uselt, men jag får verkligen skylla mig själv. Vaknade 13.30 !! (Har obbat nonstop i över tre veckor så nu när jag var ledig så ställde jag inte väckarklockan. Fick lite panik eftersom jag hade räknat med att vara på gymmet vid 14.00, så jag hann inte äta. Bra Johanna. Orkade ingenting, cyklade 15 min och styrketränade 25 min och alla övningarna gick skit. Sen när jag var på väg därifrån så höll jag på att stuka handleden... :(. Iaf, sen åt jag en stor falafel (mums!) och kände mig lite bättre. ALDRIG att jag tränar på fastande mage igen! Galet. Det får bli bättre på ons. Nu ska jag iaf på kalas, mamma hämtar mig och älsklingen om några min. Ha det bäst mina vänner, jag ska tänka på er när jag äter kakAN ;).

KRAM!

• HippieJo

Hej tjejer!

Uscha, vilken vecka! Jag har levt på godis, jag menar det verkligen, flera hundra gram choklad och snask varje dag. Knappt nån riktig mat. Jag har såna problem att hitta balansen, så fort jag börjar tänka på att äta nyttigare så går jag för långt på det hållet och annrs så vansköter jag min hälsa genom att äta enbart skit. Ååååh, blir så trött på mig själv. Efter den misslyckade träningen i måndags så har jag inte varit nåt mer på gymmet, tappade lusten. Har nån nåt vettigt tips på vad jag bör göra för att ligga på en sund, balanserad nivå? Väger 58 kilo nu, vägde 56 i mitten av förra veckan, hur kul som helst, även om jag vet att jag inte ska stirra mig blind på vågen... Möööög.

Vad bra det verkar gå för er andra, ni ger mig inspiration.

Kramis på er!

• HippieJo

Nä, ensam är du verkligen inte... Det sjuka med mig är att jag är väldigt insatt (har läst det mesta av Paulun) och ändå har jag svårt att leva efter mina kunskaper. Iallafall så får jag inte ångest längre av att äta snask, det har gått över, men det hjälper ju inte direkt i kampen att leva hälsosamt.

Jaja, jag ska nog ta tag i mig själv igen på måndag, då blir det gymmet gen och precis som du Victory så blir det för mig också lättare att vara nyttig när jag väl tränar.

Säg detta till dig själv varje dag:
    Det är mitt liv, ingen annan kan eller får besluta något åt mig, bara jag. Jag och bara jag kan välja vilken människa jag vill vara och för detta måste jag ständigt kämpa. JAG VILL och JAG KAN!

Hjälper mig ibland...

KRAM

• HippieJo

Crap vad duktiga ni är! Jag har bara krängt heeela veckan, gått upp 2 kilo på ca 1,5 vecka... Känns inte särskilt skoj faktiskt. Men imorgon (måndag) så gäller det. Inget godis i veckorna, träning minst varannan dag och hyfsat nyttig mat. J*klar vad jag vill komma i form, fin och balanserad form.

Stor eloge till er!

KRAM!

• HippieJo

Idag har jag tränat :). Och bakat kanelbullar. Hihi, såå mumsigt det var!

KRAM

• HippieJo

Efter ett par veckors absolut slapperi så har jag gett mig i vinn på att komma i form igen. Idag började jag och det gick toppen tills jag gick till affären hungrig. Kom ut därifrån med ett 200 grams marabou digestive :/. Sen slank det ner på en gång och nu var denna dagen sabbad... Jaja, nya tag imorgon.. Jag SKA klara det! Vill ner 2,5 kilo (de som jag gått upp de senaste veckorna). Men ska försöka att inte fokusera så mycket på vikten utan mer på min träning och hälsa. En fika då coh då måste man få unna sig.. Likaså smågodis som gullet sparat åt en ;).

Kram på er!

• HippieJo

Kairi:
    Ååååh vad gullig du är som engagerar dig så! Du har skrivit många tänkvärda saker och jag ska försöka ta dem till mig. Egentligen inget som är helnytt för mig, men väldigt bra sammanställt och genomtänkt. Tack igen!

KRAM

• HippieJo

Malmöfestivalen är i full gång här och igår var jag och såg en pjäs: "Mitt liv som tjock". Den var så ruggigt bra! Tjejen som spelade var så jä*la smart och klarsynt... Vilken värld vi lever i alltså. En sak som hon sa: "Det finns hur många vetenskapliga undersökningar på sambandet mellan övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar och få visar på att det FINNS ett samband. Däremot mellan bantning och hjärt- och kärlsjukdomar." Visst tror jag väl att där kanske finns ett samband mellan dylika sjukdomar och extrem övervikt eller VÄLDIGT osunt leverne. Varför ska man gå omkring och skämmas för sin kropp? Varför ska man behöva be om ursäkt för sina anlag och sitt utseende? Alla människor har rätt till samma respekt och bemötande och INGEN ska behöva känna sig sämre eller behöva hålla igen på sin personlighet bara för att den inte passar in i det fettfria idealet... Så jä*la bra. Idag är den första dagen i mitt nya liv och jag tänker sluta känna mig otillräcklig. Jag är fin som jag är.

Och det är du med.

KRAM!

Svar på tråden Träning...