• HippieJo

Träning...

Hej på er!

Har precis avslutat en ohälsosam diet och insett att jag vill leva ett sunt och friskt liv. Ska sluta allt vad räkna kalorier heter, försöka äta normalt; bra och nyttigt och börja träna istället. Vad jag nu behöver är lite tips för att få en bra start. Jag vill både motionsträna och styrketräna men vill inte göra fel. Första gången (i förrgår) jag tränade gjorde jag såhär:

Cykla: 45 min
    Styrketräna (de största muskelgr.): 50 min
    Cykla: 5 min

Tänkte även avsluta med lite plask i bassängen :).

Låter det bra? För mycket? För lite?

Tänkte köra ca 3 dagar i veckan.

Tacksam för lite guidning :).

• Svar på tråden Träning...
  • tvillingsjäl

Låter bra att du slutar med bantningshetsen, du kommer att må så mycke bättre!

Vad gäller träningen så tycker jag nog att det är i häftigaste laget så här i början! Kanske kan du dela upp styrkedelen så att du tar tex mage, armar å rygg en dag å resten av kroppen nästa dag!?

Men det där är så individuellt, själv kör jag styrke en dag å fettförbränning en dag (jag cyklar mountainbike) eftersom jag liksom inte pallar att göra det på samma kväll! Istället så tränar jag ca 5 dagar i veckan, ibland mer, fast vissa veckor blir det mycke promenader som oxå är bra fettförbränning!

Huvudsaken är nog att man gör allt med måtta så att man inte skadar sig och så att man fortfarande kommer att tycka att det är kul när mörka kalla vintern kommer! Kämpa på!! Lycka till!

• HippieJo

Detta ska jag iofs bara göra en månad ungefär då jag sen´ska börja dansa ca 4 dar i veckan. Jag inser att det är bättre egentligen att göra lite varje dag men för mig passar det bättre att göra lite mer fast mer sällan. 3 dagar i veckan är kanske för mycket? Vill ju ändå hålla förbränningen hyfsat igång. Jag cyklar dessutom till jobbet varje dag (15 min dit o 15 min hem). Jag ska ändå fundera på det du skriver. Tack!

• tvillingsjäl

Om det passar dig å det funkar för dig..ja då är det okej! 3 dagar är inte alls för mycket utan det jag tänkte var att styrkepasset var lite väl långt..kul att börja dansa, då blir man smidig å snygg!

• HippieJo

Det kan ju vara så att det är jag som är ny och jobbar lite långsammare än andra... ;)

• tvillingsjäl

ha ha ja det tänkte jag inte på! jag tog för givet att du körde stenhårt i 50 min! ber om ursäkt, det skulle jag ha frågat!

• HippieJo

Det kanske är 40 min komprimerad tid... Jag har oxå hört att dans är jättebra träning, ska bli såå kul! Har aldrig dansat förr men alltid velat, ÄNTLIGEN!

• tvillingsjäl

vad är det för typ av dans? Själv spelade jag fotboll i 12 år tills jag slutade pga skada så jag kan inte direkt kalla mig den graciösa typen..he he men jag har starka ben iaf! ha ha

• Victory

Vilken bra inställning! Ser att du redan är inne på rätt spår (minns din förra tråd).

Mitt träningstips är att köra lite uppvärmnung, sedan styrke och sist kondition eftersom det är bra om man har energin kvar när man styrketränar,. Sedn kan man ta ut sig på cyklingen.

Förlåt stavfelen, det ligger en katt op tangentbordet...

Alltså
    5 min uppvärming
    40-50 min styrke (max)
    30-40 min kondition

• hanny

Håller med Victory!
    Då kan du dessutom välja att "spara" kondtionen till en annan dag om du känner dig trött..

• HippieJo

Aha! Då ska jag testa det. körde 60 min på cykeln idag (!), kände att jag hade mycket energi kvar. Sen tog jag bara mage, rygg o axlar lite lätt på styrketräningen eftersom jag hade ganska mycket träningsvärk sen i onsdags. Känns så himla bra! Vilken energi man får!!! Ska göra omvänd ordning nästa gång för att testa. Tips på mat som är bra att äta efteråt för att inte säcka ihop? Och innan? Har koll på att man måste äta extra protein o kolisar efter men innan?

Victory:
    Ellerhur!! Jag känner mig så frisk och glad, fattar inte vad jag höll på med...! Känns underbart..

Kram på er!

Svar på tråden Träning...