• HippieJo

Träning...

Hej på er!

Har precis avslutat en ohälsosam diet och insett att jag vill leva ett sunt och friskt liv. Ska sluta allt vad räkna kalorier heter, försöka äta normalt; bra och nyttigt och börja träna istället. Vad jag nu behöver är lite tips för att få en bra start. Jag vill både motionsträna och styrketräna men vill inte göra fel. Första gången (i förrgår) jag tränade gjorde jag såhär:

Cykla: 45 min
    Styrketräna (de största muskelgr.): 50 min
    Cykla: 5 min

Tänkte även avsluta med lite plask i bassängen :).

Låter det bra? För mycket? För lite?

Tänkte köra ca 3 dagar i veckan.

Tacksam för lite guidning :).

• Svar på tråden Träning...
  • HippieJo

Tvillingsjäl:
    Balett, Streetdance, Jazz, Funk Jazz och Disco Freestyle. Ville testa de mest intressanta då jag aldrig har dansat förr. Tror att jag kommer att älska baletten :).

• Victory

Jag vill verkligen också komma igång med träningen (som har legat nere under sommaren) men jag har en envis förkylning som bara inte vill ge sig. Känner mig verkligen sugen och blir inspirerad av den här tråden! Ska försöka börja med en promenad imorgon.

angående mat efter träning: det viktigaste är att få i sig energi så snabbt som möjligt, inom en timme. Man kan ju ta en banan direkt och sedan äta middag när man kommer hem (om man tränar före middan, vill säga). Innan träningen måste man ju också ladda med energi, ät något ett par timmar innan.

Lycka till med träninen och allt HippieJo! Är lite avis på dig som kommit igång så bra och liksom fått en nystart! Det är alltid roligt! Man känner sig som en ny människa!

• AnnaZ

Det är i princip aldrig bra att köra kondition _innan_ styrka som nån annan också påpekade. Man tröttar ut sig, och det är lättare att övningarna blir fel utförda plus att man kan inte maxa så som man ska för att få resultat. 10-15 min uppvärmning på cykel är nog ungefär vad som behövs (fråga på gymmet, de är oftast jättehjälpsamma!) :)
    Sen skulle jag nog dela upp det, så man kör styrka 1-2 ggr i veckan och kondition (bara) 1-2 ggr i veckan.
    På det sättet lär du bli väl förberedd på dansen!

Lycka till,
    Anna

• HippieJo

Victory:
    Känner mig verkligen taggad, längtar tills nästa gång det är träning men är noga med att inte överdriva. Det är som du säger; jag har verkligen fått en nystart! Klart att du också kan komma igång igen! Hur gick det på prommisen t.ex.? Vore kul att ha en liten dagbok här och låta andra (t.ex. dig joina och bolla lite med :). För att hjälpas åt när motivationen dalar.

AnnaZ:
    Jag har svårt att dela upp kondition och styrka över flera dagar, annars förstår jag att det egentligen är det bästa, jag har bara inte den tiden... Jag vill/kan träna 3 ggr/vecka (mån-ons-fre) och de gångerna köra både och, men i fortsättningen konditionen efter styrkan.

Hela helgen ska jag vila. På måndag tänkte jag ta i lite extra eftersom jag är ledig hela dagen och för att det vore skönt att låta kroppen jobba lite efter en slappehelg.

Vad tror ni om 10 min uppvärmning på cykel, sen ca. 40 min styrketräning, sen 40-50 min motionscykel? Är det lagom? Mycket/lite?

Kram på er!

• tvillingsjäl

Det är kanon att träna när man är ledig! Jag jobbar själv helger å är då ledig på vardagar och då är det såå skönt att ta ut sig lite!!

Kul att höra att du känner dig taggad, jag tror det kommer att gå jättebra för dig och det som är kul med styrketräning är att man ser snabba resultat..musklerna liksom "drar ihop sig"

Själv cyklade jag 2,5 mil idag men jag har varit krasslig i veckan så det gick tyngre än vanligt..men det är bara att bita ihop å gilla läget!

• HippieJo

Tvillingsjäl:
    Hur lång tid tog det för dig att cykla 2,5 mil? Jag cyklade 3 mil på en timme igår, skulle vara intressant och se om jag har så kass kondis som jag tror...

Se till att bli frisk innan du tränar för hårt, det är ju skitviktigt, annars kan sjukdomen dra ut på tiden...

Hopas att det är som du skriver, att man ser snabba reslultat, vore himla kul att få lite belöning :), utöver energin och 'duktig-känslan'...

KÄMPA PÅ!

• Victory

>HippieJo
    Jo, det gick faktistk bra med prommisen! Tog i och för sig en rejäv sovmorgon men sedan gick jag i 50 minuter och stretchade rejält efteråt (har känt mig stel på sistone eftersom jag inte tränat på länge). Jag är verkligen sugen på att börja träna igen, och det verkar gå åt rätt håll med förkylningen. Jag håller med om att lite peppning sinsemellan vore toppen!!

Jag brukar köra kondition och styrka samma dag men då köra styrkan först, det tycker jag funkar bra. Ditt senaste förslag låter väldigt bra.

Jag började träna på gym för 2,5 år sedan och har märkt klar förbättring (börjar få synliga muskler, vilket är kul!) Men nu har styrkan försvunnit i sommar (har inte tränat) så jag är sugen att komma tillbaka! Även konditionen är i botten, brukar annars springa ett par gånger i veckan.

• tvillingsjäl

Det är ju bra att cykla 3 mil på en timme! Var det på en motionscykel på gymet eller? Det är rätt stor skillnad på att cykla utomhus än på en motionscykel...motvind, underlag osv...
    kollade faktiskt inte hur lång tid det tog idag, det är så olika oxå på var vi är å cyklar(skog eller väg) men det brukar ta ca en timme..

Ja fast jag hade ju iaf inte ont i halsen när jag var iväg så jag hoppas jag klarar mig!

Visst är det härligt med all energi!! Å duktighetskänslan i sig räcker ju som motivation att fortsätta..å det blir bara bättre när resultaten visar sig!!

• HippieJo

Ja, jag cyklar på en smidig motionscykel så det är klart att jag kommer längre än en som cyklar iterräng, det är stooor skillnad! Me visst tog jag ut mig, puh! De här kalorimätarna på cyklarna, är de egentligen särsklit tillförlitliga? Känns ganska overkligt att bränna 500 kalorier på en timme... Det måste vara helt fel..?

Jobba på! :D

• tvillingsjäl

ha ha jo du slipper jäkla motvind å långa sega uppförsbackar!!

vanligtvis är dom inte särskilt korrekta men det beror lite på vad du väger oxå...men runt 500 kalorier kan du förbränna på ett tufft cykelpass på en timme! Jag bränner ca 600 eller mer när jag cyklar mountainbike beroende på hur länge jag är ute och om jag cyklar terräng eller landsväg, men cykling är en av et bästa fettförbränningssporter som finns!! Skidåkning är ju klart bäst men det gör jag på vintern!

Idag har jag kört styrke..det var jobbigt men det är härligt samtidigt, har ju mest cyklat hela sommaren...är roligare än att vara instängd på ett gym!!

Hur har er träningsdag varit idag tjejer!?

Svar på tråden Träning...