• HippieJo

Träning...

Hej på er!

Har precis avslutat en ohälsosam diet och insett att jag vill leva ett sunt och friskt liv. Ska sluta allt vad räkna kalorier heter, försöka äta normalt; bra och nyttigt och börja träna istället. Vad jag nu behöver är lite tips för att få en bra start. Jag vill både motionsträna och styrketräna men vill inte göra fel. Första gången (i förrgår) jag tränade gjorde jag såhär:

Cykla: 45 min
    Styrketräna (de största muskelgr.): 50 min
    Cykla: 5 min

Tänkte även avsluta med lite plask i bassängen :).

Låter det bra? För mycket? För lite?

Tänkte köra ca 3 dagar i veckan.

Tacksam för lite guidning :).

• Svar på tråden Träning...
  • Victory

Idag har jag haft en rätt bra träningsdag. Cyklade som vanligt till och från jobbet och när jag kom hem gjorde jag lite övningar (armhävningar m.m.) och sen tog jag en liten joggingstur! Kändes bra! Nu hoppas jag bara att jag inte har ont i halsen imorgonbitti som så många gånger förr i sommar...

Även om det fortfarnade är lite mjukstart för mig (efter lång tid av förkylning) så känns det som att jag kommit igång nu och har motivation.

HippieJo: Nä, att träna på fastande mage är ingen hit! Ibland undrar man vad som är fel när man inte orkar något alls, och kommer på att man nog inte ätit så bra den dagen. Det märks direkt!

Hoppas förresten att kakAN var god!

Kämpa på, tjejer!

• tvillingsjäl

Hej tjejer!

Tillbaka idag efter att ha varit ledig igår...skönt! Har inte tränat på 2 dagar för jag har känt mig lite halvdålig...å igår åt jag bullar å choklad! ha ha inte för att det gör nåt, tränar man hårt så spelar det ingen roll om man syndar ibland! Så idag är det träning igen, skulle tro att det blir cykling, om det inte regnar förstås!!

Håller med er..träna på fastande mage är hemskt!! Jag brukar bli yr å så svartnar det för ögonen, dessutom orkar man ju inget!

Kram tjejer!

• Nickolina

Jag har inte läst hela tråden så det är möjligt att någon sagt samma sak..

Man ska alltid styrketräna innan kondition för bästa effekt...har man precis konditionstränat så blir man svagare och resultaten sämre....Eller så gör man det på olika dagar

• HippieJo

Hej tjejer!

Uscha, vilken vecka! Jag har levt på godis, jag menar det verkligen, flera hundra gram choklad och snask varje dag. Knappt nån riktig mat. Jag har såna problem att hitta balansen, så fort jag börjar tänka på att äta nyttigare så går jag för långt på det hållet och annrs så vansköter jag min hälsa genom att äta enbart skit. Ååååh, blir så trött på mig själv. Efter den misslyckade träningen i måndags så har jag inte varit nåt mer på gymmet, tappade lusten. Har nån nåt vettigt tips på vad jag bör göra för att ligga på en sund, balanserad nivå? Väger 58 kilo nu, vägde 56 i mitten av förra veckan, hur kul som helst, även om jag vet att jag inte ska stirra mig blind på vågen... Möööög.

Vad bra det verkar gå för er andra, ni ger mig inspiration.

Kramis på er!

• Victory

Hrmm... (*harkel*) tja, om jag ska vara ärlig har det väl inte gått så väldigt bra för mig heller i veckan...
    Jag brukar inte äta godis under veckan men nu har jag gjort det och igår köpte jag choklad! Förutom det har jag väl levt lite väl osunt i största allmänhet. Träningen går sådär (lite cykling och promenader) men kommer inre riktigt igång på grund av den här j***a förkylningen som aldrig vill GE SIG!

Vet inte vad jag ska ge dig för tips, HippieJo! Jag skulle ju behöva tips själv! Det enda jag vet är att när jag väl kommer igång med träningen brukar kosten också lösa sig. För när jag tränar känns det inte som om jag vill förstöra det med en massa onyttig mat utan då äter jag nyttigt. Det gäller bara att komma ur den här "ätar-perioden" som semester lett mig in på. Mitt problem är att när jag väl börjat äta har jag svårt att sluta. Mat är ju så gott, jag har nästan konstant ett sug efter något. Blir aldig nöjd! Värst är det förstås på helgen när jag är ledig och har tillgång till mat hemma. Tror jag måste gå ner på stan eller bara GÖRA nåt för att släppa tankarna på att äta.

Något som hjälpte mig tidigare var när jag läste boken "Stenålderskost" av Loren Cordain. Efter att man läst den så VILL man inte stoppa i sig onyttigheter som fett och socker för man har läst vad det gör med kroppen. Den inspirerade mig att ta tag i kosten! Kanske ska plocka fram den från bokhyllan igen...?

Ja, vi får fortsätta att kämpa på! Skönt att veta att man inte är ensam i den här kampen!

• HippieJo

Nä, ensam är du verkligen inte... Det sjuka med mig är att jag är väldigt insatt (har läst det mesta av Paulun) och ändå har jag svårt att leva efter mina kunskaper. Iallafall så får jag inte ångest längre av att äta snask, det har gått över, men det hjälper ju inte direkt i kampen att leva hälsosamt.

Jaja, jag ska nog ta tag i mig själv igen på måndag, då blir det gymmet gen och precis som du Victory så blir det för mig också lättare att vara nyttig när jag väl tränar.

Säg detta till dig själv varje dag:
    Det är mitt liv, ingen annan kan eller får besluta något åt mig, bara jag. Jag och bara jag kan välja vilken människa jag vill vara och för detta måste jag ständigt kämpa. JAG VILL och JAG KAN!

Hjälper mig ibland...

KRAM

• tvillingsjäl

hej tjejer!!

Misströsta inte!! Alla har såna här dagar ibland, det viktigaste är att man inte ger upp, tänk att okej idag har jag ätit onyttigt men imorrn fortsätter jag som vanligt! Att man försöker att inte tänka "äh skit samma, å svullar i en vecka.." Jag åt själv godis igår, å blev så illamående att både jag å sambon nu ska sluta...jag lyckades hålla upp i 3 veckor för ett tag sen! Man vänjer sig, dessutom mår man mycke bättre av att undvika det...

Själv har träningen gått rätt bra, har kört både styrke å kondition å idag cyklade vi 2,5 mil....men jag har problem med baksidab av låret fortfarande..mycket oroande, jag vill inte vila igen..hade löparknä för ett tag sen å då var jag tvungen att vila, äta pronaxen och stretcha 6 gånger om dagen!!!

Kämpa tjejer, vi ska klara detta!!

• Victory

Hallå!

Nu är helgen snart slut vilket innebär måndag och nya tränings-tag! Men jag har faktiskt varit rätt duktig idag: har både varit på en joggingtur, cyklat ca 2 mil och tagit en kortare promenad. (Dock chokladkaka till efterrätt...)

Kom "plötsligt" på att jag ska utomlands om 1 1/2 vecka och då vill jag ju vara lite vältränad till beachen. Så nu är det hårdkörning fram tills dess!

God träningsvecka på er!

• tvillingsjäl

Oj vad kul att åka utomlands! Var ska du åka!!? Ja det brukar kännas bättre å glida i bikinin om man känner sig lite slimmad!

Själv har jag cyklat idag, det gick väldigt bra faktiskt, vi höll en bra medelhastighet och baksidan kändes okej...
    Nu är det ny vecka!! Härligt!!

• HippieJo

Crap vad duktiga ni är! Jag har bara krängt heeela veckan, gått upp 2 kilo på ca 1,5 vecka... Känns inte särskilt skoj faktiskt. Men imorgon (måndag) så gäller det. Inget godis i veckorna, träning minst varannan dag och hyfsat nyttig mat. J*klar vad jag vill komma i form, fin och balanserad form.

Stor eloge till er!

KRAM!

Svar på tråden Träning...